איך להפחית את הלחץ בספורט תחרותי?

איך להפחית את הלחץ בספורט תחרותי?

פעילות גופנית היא דרך נהדרת להנות ולהישאר פעיל. ילדים יכולים לבחור את הפעילות האהובה עליהם מתוך מגוון רחב של פעילויות, ולהחליט האם הם רוצים לעסוק בספורט תחרותי או בספורט חובבני. חלק מהילדים ישמחו לקלוע לסל בחצר ביתם וחלקם יעדיפו להשתתף בקבוצת כדורסל המתחרה מול קבוצה יריבה.

תחרות הופכת את המשחק למרתק ומאתגר יותר. אולם העובדה שבתחרות יש זוכים ומפסידים עלולה לגרום ללחץ מיותר אצל אחדים מהילדים. קצת לחץ הוא תמיד מבורך, אך לחץ מתמשך ומוגזם עלול לפגוע בהנאה מן המשחק ולגרום לסבל מיותר.
האם ההורים שלך מעודדים אותך בצעקות מן היציע? האם המאמן מתעקש על כך שתתאמן מידי יום, במקום מספר פעמים בשבוע? 

 

מהי תחרות?

ספורט כולל תחרויות מסוגים שונים. אתה יכול להתחרות בעצמך, כחלק מקבוצה או בשניהם. לדוגמה מתאבק או שחיין יכול להתחרות בעצמו אולם הניקוד שהוא מקבל תורם לניקוד הכללי של הקבוצה. אם אתה משחק כדורגל לדוגמה ייתכן שהתמזל מזלך והבקעת שער, אולם על מנת לנצח דרוש בדרך כלל מאמץ משותף של כל הקבוצה.
המשותף לכל תחרויות הספורט היא העובדה שכולם רוצים לנצח. אולם בדרך כלל יש רק מנצח, או קבוצה מנצחת אחת בלבד.

 

מדוע אני מרגיש לחוץ?

האם אתה מרגיש לפעמים "פרפרים בבטן"? זוהי התחושה שילדים רבים מרגישים כאשר הם מתחילים בית ספר חדש, טסים בפעם הראשונה או מתכוננים למשחק כדורגל מכריע. זוהי הרגשה שמאפיינת גם ספורטאים מנוסים!
להרגיש מעט עצבנות ומתח זה נורמלי ואפילו עוזר לגוף ולמוח להיות מרוכז יותר במשחק. הגוף שלך מייצר יותר אדרנלין, שהוא הורמון שמספק לך אנרגיה נוספת. מצד שני, אם אתה הופך להיות כל כך מתוח ועצבני ואינך יכול להנות מהמשחק – יש צורך לשאול את השאלות הבאות.

 

מה עלי לעשות כדי להפחית את הלחץ?

כאשר אתה עוסק בספורט תחרותי אתה זקוק להרבה אנרגיה. אחת הדרכים הטובות לקבלת אנרגיה היא… שינה. בערב שלפני התחרות חשוב להקפיד ללכת לישון בזמן, או אפילו מוקדם יותר. כמו כן, חשוב להקפיד על אכילה מתאימה ביום התחרות.
אחת הדרכים להפריח את "הפרפרים בבטן" היא להתאמן. השתתפות בהכנות ובאימונים של הקבוצה תלמד אותך כיצד להשתלב בה בצורה הטובה ביותר, ואיך לעבוד איתה כך שבסופו של דבר היא תזכה בניצחון. ככל שתתאמן יותר, כך תרגיש בטוח יותר ותוכל להפיק את ההנאה המרבית מהמשחק.
השתדל להרגע לפני תחילת המשחק. תוכל לקחת כמה נשימות עמוקות, או לעשות תרגילי גמישות עדינים.

 

אולי הגיע הזמן לשנות?

אם נקטת בצעדים המתאימים ואתה עדיין מרגיש לחוץ ועצוב לפני כל משחק, מומלץ שתשוחח על כך עם הוריך או עם המאמן. הלחץ עלול להיגרם בגלל ההורים, המאמן, החברים לקבוצה או אפילו מעצמך. אם ההורים או המאמן גורמים לך להיות לחוץ, חשוב שתשוחח איתם על הצורך בשינוי ההתנהגות שלהם כדי שתרגיש נוח ובטוח יותר באימונים ובמשחק.

אם הלחץ הוא גדול מידי אפשר גם לעשות הפסקה בספורט תחרותי ולנסות משהו חדש. ישנם הרבה מאוד סוגי פעילות שילדים יכולים לעשות. המטרה שלך היא למצוא פעילות מהנה שתוכל להתמיד בה. עם או בלי קבוצה כשאתה ילד פעיל – אתה תמיד מנצח!

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp