בריאותון – מגזין בריאות ותזונה לילדים, מתבגרים והורים

מילון תזונתי-רפואי מקוצר

| א | ב | ג | ד | ה | ו | ז | ח | ט | י | כ | ל | מ | נ | ס | ע | פ | צ | ק | ר | ש | ת |

א

אבות המזון – אבות המזון הם המרכיבים הדרושים לבריאותו של כל אדם. כוללים פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים. מחסור באחד או יותר מאבות המזון עלול להוביל למצב של תת תזונה.
 
אבחנה (דיאגנוזה) – אבחנה, או בלועזית דיאגנוזה, היא הדרך שבה הרופא מבין מה גורם לך להיות חולה. הרופא אוסף מידע על ידי כך שהוא שואל אותך שאלות, מקשיב למה שמטריד אותך ולעיתים גם מחליט לשלוח אותך לבדיקות נוספות כמו בדיקות דם או צילומי רנטגן. אחרי שנעשתה האבחנה הרופא יתאים לך את הטיפול שיביא לריפוי המחלה.
 
אבץ – מינרל חיוני הנמצא בגוף האדם וחיוני לקיומו. האבץ נמצא באינסולין,חלבונים ואנזימים. מקור האבץ במזון: בשר בקר, בשר עוף, שעועית לבנה, אגוזים, דגנים מלאים, גרעיני דלעת, גרעיני חמניה וצדפות. חלקי השוק והצוואר בבשר בקר עשירים במיוחד באבץ.


אוטואימוני
– המערכת החיסונית שלך דואגת מאוד לבריאותך. היא מונעת ממך לחלות במחלות ואם חלית, היא עוזרת לך להבריא. המערכת החיסונית נמצאת בכל אברי הגוף, בחלבונים ובתאים הנקראים נוגדנים. יחד כולם מאבחנים את החיידקים, או גורמים זרים אחרים שמאיימים על בריאות הגוף, ומשמידים אותם. יחד עם זאת, קיימים מצבים בהם מערכת החיסון "מתבלבלת" ותוקפת חלק כלשהו בגוף עצמו – זאת נקראת תגובה אוטואימונית. דוגמא למחלה אוטואימונית ידועה היא סוכרת מסוג 1 (קישור) שבה מערכת החיסון תוקפת את תאי הלבלב המייצרים אינסולין.

אולטרסאונד – אולטרסאונד (בעברית אל-שמע) הוא אמצעי נוסף בו הרופא יכול לקבל מידע על הגוף שלך. אולטרסאונד הם גלי קול בעלי תדר גבוה, מעל התדר הניתן לשמיעה. כאשר גלים אלו משודרים לעבר איברים בגוף הם נקלטים בחלקם ומוחזרים בחלקם לעבר המשדר.

אונקולוג – רופא המטפל בחולים במחלת הסרטן.

אופטומטריסט – בודק את הראייה כדי לקבוע אם יש צורך במשקפיים. אם אתה בוחר בעדשות מגע במקום משקפיים, האופטומטריסט יכול להמליץ על העדשות המתאימות לך.

אורתודנט – אורתודנט הוא רופא שיניים המתמחה ביישור שיניים. אורתודנט הוא זה שמתכנן ושם את גשר על השיניים.

אינדקס גליקמי – הגוף מפרק את רוב הפחמימות במזון שאנו אוכלים והופך אותם לסוכר גלוקוז (קישור). גלוקוז הוא מקור האנרגיה העיקרי של תאי הגוף. הגלוקוז יכול להגיע לזרם הדם בתוך זמן קצר, בינוני, או בתוך זמן ארוך יותר. המזון וסוג הפחמימות הם שקובעים באיזה קצב יגיע הגלוקוז לזרם הדם. האינדקס הגליקמי הוא דרך לקבוע את המהירות בה הגלוקוז מגיע לדם ואיך המזון משפיע על רמות הגלוקוז בדם. המזונות שיש להם אינדקס גליקמי גבוה מעלים את הגלוקוז בדם מהר יותר לעומת המזונות שיש להם אינדקס גליקמי נמוך.

אינדקס מסת הגוף – או מסת הגוף הרזה. בלועזית (BMI (Body Mass Index. כלי רפואי הנותן הערכה מהימנה מאוד ביחס למימדי ההשמנה. את ה-BMI מחשבים על פי המשקל בק"ג מחולק לגובה מטרים בריבוע. ככל שה-BMI גבוה יותר כך עולים הסיכויים סיבוכים ותחלואות הקשורות להשמנה.

אינסולין – אם אדם חולה בסכרת יש לו בדרך כלל בעיה עם ההורמון אינסולין. אינסולין נוצר בלבלב ותפקידו להוריד את רמת הגלוקוז (סוג מסוים של סוכר) בדם. הוא עוזר לגלוקוז להיכנס לתוך התאים וכך מוריד את רמת הגלוקוז בדם. גלוקוז הוא מקור האנרגיה בתאי הגוף ולכן חשוב שתאי הגוף יקבלו אותו. הגוף מקבל את הגלוקוז מן המזון שאתה אוכל. הגלוקוז נכנס למחזור הדם אבל ללא האינסולין, הוא לא יכול לחדור לתאי הגוף. במצב של סכרת הלבלב לא מייצר מספיק אינסולין, או שהגוף לא מגיב באופן נורמלי לאינסולין והתוצאה היא שרמת הגלוקוז בדם עולה.

אי סבילות ללקטוז – לקטוז הוא סוכר המצוי בחלב ומוצריו. הלקטוז מורכב משתי סוכרים הגלוקוז והגלקטוז. על מנת שהעיכול יעשה כהלכה קיים אנזים, הנקרא לקטאז והוא אחראי לפירוק. מחסור באנזים או כמות קטנה מידי שלו עלולים לגרום לאי סבילות ללקטוז. המחלה מתבטאת בשלשולים וכאבי בטן.

אירובי – פעילות אירובית היא פעילות שבה השרירים של משתמשים בחמצן. בפעילות אירובית עולה גם קצב הלב שלך. שחיה, ריקוד, ריצה הם כולם פעילויות אירוביות – אז קדימה לפעולה!

אנארירובי – בפעילות אנאירובית הגוף לא משתמש בחמצן לשם הפקת אנרגיה.

אכילה כפייתית – מאופיינת בהתקפי אכילה ללא שליטה. האוכל משמש אמצעי להתמודדות עם לחצים וחרדות.

אלרגיה – קיימים דברים רבים ושונים העלולים לגרום לאלרגיה: דבש, בוטנים, עוקץ דבורה, מזונות מסוימים ועוד. אלרגיות יכולות להתבטא בפריחה וגירוד בעור, דמעות, אף נוזל, כאבי ראש, אוזניים או כאבי בטן. אתה אפילו עלול לשלשל כתוצאה מאלרגיה. אם אתה סובל מאלרגיה תוכל ללכת לרופא מומחה לאלרגיות שידאג לך שתרגיש טוב יותר.

אלרגן – אלרגן הוא מושג רפואי המתייחס לכל מה שגורם לגוף לתגובה אלרגית. אלרגן יכול להופיע בכל מיני צורות החל במזונות (בוטנים, תותים וכו') וכלה בדשא ובקשקשי חתולים וכלבים…

אנדורפינים – האנדרופינים הם חלק מקבוצת חומרים כימיים המצויים במוח. הם משתחררים בשעת פעילות גופנית מאומצת, שמחה והתרגשות. גם אכילת שוקולד משחררת אנדורפינים!

אנורקסיה נברוזה – הפרעת אכילה המאופיינת מפחד לא מבוסס מהשמנה המלווה באיבוד משקל רציני. פגיעה חמורה ולעיתים בלתי הפיכה בבריאות. הירידה החדה במשקל עלולה גם לגרום למוות.

אנזים – בתאי הגוף מתרחשים אין ספור תהליכים מורכבים התלויים זה בזה. בכל התהליכים בתא מעורבות מכונות זעירות שכל אחת מהן אחראית על ביצוע פעולה כלשהי.

אנטיאוקסידנטאנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון), הם שם כולל לויטמינים, מינרלים ורכיבי תזונה צמחיים נוספים, המגנים על גופנו מפני ההשפעות המזיקות של רדיקלים חופשיים.

אנטיביוטיקה – זוהי תרופה מאוד נפוצה שוודאי שמעת עליה ותפקידה היא להילחם בחיידקים שגורמים למחלה. האנטיביוטיקה תוקפת רק את החיידקים ולא את הוירוסים שגורמים למשל לשפעת. חלק מהחיידקים הם חיידקים הגדלים בעובש… למשל הפניצילין שהוא חיידק שגדל בעובש של תפוזים. כך שאם אתה סובל מדלקת שנגרמת ע"י חיידק – הרופא ידאג לתת לך את האנטיביוטיקה שתשמיד אותו.

אנמיה – אנמיה היא מחלה של חוסר בתאי דם אדומים או ירידה ברמת ההמוגלובין בדם. האנמיה גורמת לכך שכמות החמצן המועבר לרקמות קטנה מדי לצורכי הגוף. הסיבה העיקרית לאנמיה הוא חוסר ברזל בגוף. הסימנים העיקריים לאנמיה בקרב ילדים ומתבגרים בעיקר הם עצבנות, כאבי ראש, איבוד תיאבון, ירידה בהישגים בלימודים, ליקויים בקשב ובריכוז, ליקויי למידה והיפראקטיביות. מחקרים רבים הראו כי מחסור ממושך בברזל אצל ילדים עלול לפגוע ברמת המשכל של הילד, ועם זאת, תוספת ברזל במצבי חוסר יכולה להביא לשיפור ברמת המשכל.

אנרגיה – כדי לשמור על משקל גוף תקין יש לקיים איזון בין האנרגיה הנצרכת במזון לבין האנרגיה אותה אנו מוציאים בפעילות גופנית. צריכה מוגזמת של מזון עשיר באנרגיה ומיעוט פעילות גופנית הם חלק מהסיבות להשמנה. האנרגיה מחושבת בקלוריות.

אסטמה – ילד או מבוגר שיש לו אסטמה עלול לסבול מקשיי נשימה משום שיש לו קושי בצינורות הנשימה שתפקידם להעביר את האוויר לריאות. צינורות הנשימה עלולים להיות נפוחים או צרים מידי וכתוצאה מכך לגרום לקשיים בנשימה. דברים רבים עלולים לעורר התקף של אסטמה: וירוסים, עשן או אפילו פעילות גופנית. מי שיש לו אסטמה חייב כמובן להיוועץ ברופא ולקבל תרופות שיקלו עליו את הנשימה.

אסטרוגן – קבוצת הורמונים האחראיים על התפתחותה המינית של האישה. האסטרוגן מופרש על ידי השחלות והרמה שלו בדם עולה בתקופת המחזור החודשי.

אססולפאם K – ממתיק מלאכותי מתוק פי 180 מסוכר רגיל. רשויות המזון בארה"ב, אירופה וישראל אישרו את השימוש בו במינון מוגבל. לעיתים קרובות מערבבים את האסוסלפאם K עם אספרטיים כדי להתגבר על טעמי הלוואי.

אספרטאם – הממתיק המלאכותי הנפוץ ביותר בשוק. למרות כל המחקרים שנעשו על השפעת האספרטאם, עדיין לא היה מחקר שבחן את השפעתו לאורך זמן. בישראל מומלץ שלא לצרוך יותר מ-40 מ"ג אספרטאם לק"ג משקל גוף.

אקנה – אקנה הוא שם לפצעונים הקטנים שמופיעים על הפנים אצל ילדים ומתבגרים. כאשר הבלוטות הנמצאות בפנים מפרישות יותר מידי שומן. הנקבוביות בעור נסתמות ומהוות מקור להצטברות עור יבש וחיידקים. העור מסביב לנקבובית מתנפח ונעשה אדום. בד"כ האקנה מופיע בשלבי ההתבגרות.

אשלגן – הוא מינרל הכרחי לקיום. לאשלגן תפקיד חשוב בפעילות השרירים ובאיזון הנוזלים בגוף. מקורות תזונתיים לאשלגן: עלי סלק, תפוחי אדמה, מילון, עדשים, שעועית לבנה, אבוקדו, מנגו, משמש וכן בבשרים ובדגים.

לראש העמוד

ב

בולימיה נברוזה – הפרעת אכילה המאופיינת בהתקפי זלילה המלווים בתהליכי "התרוקנות" – הקאות יזומות, משלשלים/משתנים, פעילות גופנית מאומצת וקיצונית או בדיאטה קיצונית. שלא כמו אנורקסיה, הסובלים מבולימיה לרוב אינם נבדלים במראה החיצוני שלהם משאר האנשים בקבוצת הגיל/משקל שלהם. אך כמו הסובלים מאנורקסיה הם פוחדים מלעלות במשקל, נואשים להוריד ממשקלם ובעלי דימוי גוף שלילי.

בטא קרוטן – הנגזרת הצמחית של ויטמין A. נמצא בפירות וירקות כתומים והופך בגופנו לויטמין A. מסייע למערכת החיסונית של הגוף ונחשב לנוגד חמצון (אנטי אוקסידנט) חזק ביותר.

ביוטין – נקרא גם ויטמין B7 או B8. מסייע בגידול וצמיחה של תאים, וחילוף החומרים של חלבונים, פחמימות ושומנים. נחוץ לבריאות העור והשיער ויש לו תפקיד בשמירה על רמת הגלוקוז בדם. מקורות במזון: שמרים, חלמון ביצה מבושלת, בשר, מוצרי חלב, דגי ים, דגנים מלאים, פולי סויה.‏

ביופסיה – לפעמים כאשר הרופאים אינם יודעים מה פועל לא כשורה בגוף הם יכולים להחליט לבצע ביופסיה. הם לוקחים דוגמית קטנה מהאבר החשוד ומסתכלים עליו דרך המיקרוסקופ. ביופסיה מוכרת היא זו הנלקחת מן העור ובה בודקים למה הגוף אלרגי. ביופסיה אפשר לקחת גם מחלקים אחרים בגוף כמו ריאות, מעי, שרירים ועוד. בביופסיה הרופא מאבחן את הבעיה ויכול להציע את הטיפול המתאים ביותר.

בלוטת הלימפה – בלוטות הלימפה הן בלוטות קטנות שבדרך כלל אי אפשר להבחין בהם, אלא אם הן נפוחות. בלוטות הלימפה הן חלק מהמערכת החיסונית (קישור) ותפקידם להילחם בחיידקים שעלולים לפגוע בבריאותך.
בבלוטות הלימפה נמצאים לימפוציטים שהם תאים מיוחדים שנלחמים בדלקת. לפעמים עלולים החיידקים לגרום להתנפחות בלוטות הלימפה, כמו למשל באזור הצוואר כאשר יש לך דלקת בגרון. אבל אין ממה לחשוב – אם הבלוטות נפוחות הם עובדות קשה כדי להיפטר מן החיידקים מהר ככל האפשר!

בנק הדם – זהו בנק שאף אחד לא מפקיד בו כסף! בנק הדם אוסף ואוגר תרומות דם שניתנים על ידי אנשים בריאים. הבנק מאחסן את כל סוגי הדמים למקרה שחלילה מישהו יהיה זקוק לו כתוצאה מתאונה או ניתוח.

ברזל – התפקיד העיקרי של הברזל הוא בנשיאת חמצן לכל תאי הגוף. לברזל תפקיד חשוב מאוד בגיל הילדות. חוסר ברזל בגיל צעיר משפיע על יכולת תפקוד המוח. בגיל ההתבגרות מתרחשת גדילה מואצת ולכן יש צורך גדול יותר בברזל. מקורות הברזל בתזונה: בשר אדום, דגים, עוף, בקר, קטניות: שעועית, אפונה, חומוס, פול, עדשים. הברזל שמקורו מן החי נספג טוב יותר בגוף. ויטמין C עוזר בספיגה של ברזל ולכן מומלץ לאכול מזון עשיר בברזל יחד עם ירקות כמוכרוב ניצנים, ברוקולי, פלפל או אכילת פירות כמו פרי הדר ותות שדה.

ברי ברי – מחלה הנגרמת כתוצאה ממחסור בתיאמין (ויטמין B1). מסימני המחלה: חולשה, עצבנות, חוסר תיאבון, בחילה, כאבי שרירים. בשנת 2003 נתגלה בתרכובת מזון לתינוקות של חברת רמדיה מחסור בויטמין B1. שלושה תינוקות נפטרו מן המחלה ואחרים נפגעו בצורה חמורה.

לראש העמוד

ג

גלוטן – חלבון המצוי בחיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל. מחלת הצליאק נגרמת כתוצאה מרגישות לגלוטן.

גלוקגון – גלוקגון הוא הורמון שתפקידו להעלות את רמת הגלוקוז (קישור) בדם. הגלוקגון מיוצר בלבלב והוא משחרר אותו כאשר תאי הגוף זקוקים ליותר גלוקוז. כאשר לאדם עם סכרת יש רמה נמוכה מאוד של גלוקוז בדם – הוא מקבל זריקת גלוקגון שמעלה לו מייד את רמות הסוכר בדם.

גלוקוז – כאשר אתה אוכל פחמימות (קישור) הגוף מפרק אותם לסוכר שנקרא גלוקוז. גלוקוז מספק אנרגיה לתאים והוא מגיע לתאים בזרם הדם. ההורמון אינסולין (קישור) עוזר לגלוקוז להיכנס לתוך התא כדי שיוכל להשתמש בו לאנרגיה.

גליקוגן – רוב הפחמימות שאנו אוכלים במזון מתפרקות לסוכר שנקרא גלוקוז שהוא מקור האנרגיה העיקרי של התאים. כאשר הגוף מקבל יותר מידי גלוקוז הוא מאחסן חלק ממנו בשרירים ובכבד. הצורה המאוחסנת הזאת של גלוקוז נקראת גליקוגן. גליקוגן הוא הדלק הרזרבי של הגוף – כאשר הגוף זקוק לאנרגיה במהירות, או כאשר רמות הסוכר בגוף נופלות, הגליקוגן משחרר גלוקוז למערכת הדם.

גנים – הגנים הם חלק מהכרומוזומים (קישור). הגנים מורכבים מחלקים של די אן אי (קישור). הם הקובעים את המראה החיצוני כמו צבע עינך ואם שיערך חלק או מתולתל. את הגנים קיבלת בתורשה מהוריך.

לראש העמוד

ד

דופק – הלב פועם כאשר הוא דוחף את הדם לכל חלקי הגוף. את הדופק אפשר להרגיש היטב בשורש כף היד ובצוואר. באמצעות הדופק אפשר למדוד את מספר פעימות הלב בדקה, כלומר את קצב הלב.

דיאטה – דיאטה היא סך המזון הנצרך על ידי הגוף ביממה אחת. על הדיאטה להיות בריאה ומאוזנת ולהכיל את כל אבות המזון: פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים ומינרלים.

דיאטנית – עיין ערך "תזונאית".

דיאטת הרזיה – יצירת פער בין כמות הקלוריות הנכנסות לגוף לבין כמות הקלוריות המנוצלות על ידי הגוף. על מנת לרדת בצורה יעילה במשקל מבלי לפגוע במסת השריר על הדיאטה להיות מלווה בפעילות גופנית. דיאטת הרזיה נכונה איננה פוסחת על מרכיבי המזון החיוניים לגוף. מסיבה זו, מומלץ להיוועץ בדיאטן/ית ולהרכיב תפריט בריא ומאוזן לירידה במשקל.

די אן אי (DNA) – הגוף שלנו הוא מכונה מסובכת ומופלאה. אחד מהמרכיבים המופלאים של הגוף נקרא די אן אי (DNA). הדי אן אי נמצא בביליוני התאים בגופך. תוכל לראות אותו רק במיקרוסקופ גדול במיוחד – אז הוא יראה כמו סולם מסולסל.

דיסלקציה (ליקוי למידה) – דיסלקציה היא מילה נרדפת לבעיות שמתעוררות אצל ילדים בקריאה ובכתיבה. ילדים עם ליקוי למידה עלולים לראות את האותיות כאילו בערבוביה, ויש להם קושי בלקרוא ובלזכור מה קראו.

דלקת – כאשר חיידקים מזיקים נכנסים לגופך הם עלולים להתרבות ולגרום לדלקת. במקרה זה מערכת החיסון בגוף נכנסת לפעולה ונלחמת בכל כוחה בפולשים הזרים. לא תמיד המערכת מצליחה להביס את החיידקים ובמקרה כזה הרופא רושם לך תרופה, כמו אנטיביוטיקה למשל, כדי לעזור לגוף להיפטר מן החיידקים.

דלקת ריאות – דלקת ריאות נוצרת בדרך כלל כתוצאה מהמצאות חיידקים או וירוס בריאות. לחולה בדלקת ריאות יש בדרך כלל חום ושיעול ולפעמים גם קשיים בנשימה. הרופא יכול לקבוע אם יש לחולה דלקת ריאות ע"י הצמדת הסטטוסקופ לריאות או ע"י צילום רנטגן של הריאות. לפעמים דלקת הריאות עלולה להיות קשה ואז צריך להתאשפז בבית החולים. ברוב המקרים, על ידי טיפול תרופתי ומנוחה דלקת הריאות עוברת ללא צורך באשפוז.

דרמטולוג – דרמטולוג הוא רופא המתמחה בבעיות ובמחלות עור.

לראש העמוד

ה

הורמון – הורמון הוא כימיקל שהגוף מייצר כדי לעזור לו בביצוע תפקידים שונים. הורמונים גם חשובים כאשר מגיעים לגיל ההתבגרות – בתקופה זו הגוף מוצף בהורמונים המודיעים לגוף ש… הגיע הזמן לגדול!

הורמון הגדילה – להורמון הגדילה תפקיד מאוד חשוב בתהליך הצמיחה של הגוף. אם הרגליים שלך התארכו והמכנסיים נעשו פתאום קצרים מידי… זה סימן שהורמון הגדילה היה פעיל. לילדים שיש להם בעיות גדילה בודקים את רמת הורמון הגדילה בדם. אם הרמה היא נמוכה מידי, הם מקבלים טיפול תרופתי שיעזור להם להגיע בהדרגה לגובה נורמלי בבגרותם.

הזעה – הזעה היא התהליך בו יוצאים נוזלים מהנקבוביות הקטנות המפוזרות על העור. ההזעה מורכבת בעיקר ממים והיא הדרך שבה הגוף מצנן את עצמו כאשר את עוסק בפעילות גופנית או כשחם בחוץ.

היסטמין – לאנשים שיש להם אלרגיה חלק מסימני האלרגיה הוא הפרשת חומר שנקרא היסטמין. ההיסטמין הוא זה שגורם לסימני האלרגיה היכולים להופיע בעיניים, באף, בגרון, בעור, במערכת העיכול או בריאות. כאשר היסטמין משפיע על הריאות אצל אנשים הסובלים מאסטמה עלולות להיות להם בעיות בנשימה.

היפוגליקמיה – מצב שבו רמות הסוכר בדם נמוכות באופן קיצוני. היפוגליקמיה באה לידי ביטוי בחולשת שרירים, עצבנות, הזעה רעד ודפיקות לב. בדרך כלל התסמינים יופיעו כאשר רמת הסוכר בדם צונחת מתחת ל-50 מ"ג לדציליטר.

היפרגליקמיה – גלוקוז הוא ספק האנרגיה הראשי של הגוף. ההורמון אינסולין הוא זה שמפקח על רמת הגלוקוז בדם. רמת גלוקוז נמוכה מידי או גבוהה מידי מראה על בעיה רפואית. היפרגליקמיה הוא מצב בו רמות הגלוקוז בדם גבוהות מידי. מצב זה יכול לקרות לאדם שיש לו סכרת אך הוא עדיין לא יודע זאת, או לאדם עם סכרת שלא מטופלת. הסימנים של היפרגליקמיה הם: השתנה מרובה (ללכת לעשות פיפי לעיתים קרובות), הרגשה של צמא וירידה במשקל.

היפרטרופיה – גדילת יתר של רקמה או איבר בגוף בשל הגדלת נפח התא ולא בשל התרבות התאים. השרירים גדלים באופן כזה בתגובה למאמץ מוגבר.

המוגלובין – המוגלובין הוא חלבון נושא חמצן המעניק לדם את צבעו האדום. ההמוגלובין נושא חמצן מהריאות לשאר חלקי הגוף ופחמן דו חמצני מהרקמות לריאות. בדיקת רמות ההמוגלובין היא אחת החשובות שבספירת דם כללית. רמה נמוכה מידי של המוגלובין מעידה על אנמיה (חוסר דם). רמה גבוהה מידי של המוגלובין מעידה על פוליציתמיה (עודף דם).

המוגלובין A1C – המוגלובין מסונכרן. בדיקה זו יכולה להראות לאדם שיש לו סכרת האם הסכרת שלו מאוזנת או לא. ככל שרמת הסוכר בדם עולה הוא נקשר יותר להמוגלובין (נמצא בכדוריות הדם האדומות ואחראי להעברת חמצן לתאי הגוף). בשפה הרפואית זה נקרא שההמוגלובין עבר גליקוזילציה. הגלוקוז נצמד להמוגלובין למשך 2-3 חודשים. בדיקת המוגלובין A1C בודקת את רמות ההמוגלובין שעבר גליקוזילציה, או במילים אחרות את רמת הסוכר שהייתה לו בדם במשך שלושת החודשים שקדמו לבדיקה.

המטוקריט – הוא מדד (מבוטא באחוזים) לנפח תאי הדם האדומים ביחס לנפח הדם. רמה נמוכה מידי עלולה להעיד על אנמיה.

העמסת סוכר – מבחן העמסת סוכר נועד לגילוי מוקדם של סוכרת בקרב אלו המשתייכים לקבוצת הסיכון.

התייבשות – אם הגוף לא מקבל את מנת הנוזלים שהוא זקוק לה – הוא עלול להתייבש. שתה הרבה מים – בעיקר בזמן פעילות גופנית ובימים חמים!

לראש העמוד

 ו

ויטמינים – ויטמינים הם רכיבי תזונה חיוניים שהגוף אינו יכול לייצר בעצמו והוא תלוי רק במזון שאנו אוכלים. הויטמינים הכרחיים לאדם בכמויות זעירות. הויטמינים חיוניים למניעת מחלות. קיימים שני סוגים עיקריים של ויטמינים: ויטמינים המסיסים בשומן וויטמינים המסיסים במים. הויטמינים המסיסים במים אינם מצטברים בגוף ועודף שלהם מופרש בשתן. ויטמינים המסיסים בשומן מצטברים בגוף ולכן במקרה של צריכת יתר קיים חשש להרעלה.

וירוס (נגיף בעברית) – גופיף הפולש לתאים אחרים בגוף ולעיתים קרובות גורם למחלות. וירוס גורם לשפעת, אבעבועות רוח, חצבת ועוד. אנטיביוטיקה לא עוזרת במקרים של וירוס, כפי שהיא עוזרת במקרים של חיידקים. כדי לנסות ולמנוע הידבקות בנגיפים, רחץ היטב את הידיים, בעיקר לפני הארוחה ואחרי השימוש בשירותים.

ושט – הושט הוא חלק ממערכת העיכול. הושט הוא צינור שרירי המחבר בין החלק התחתון של הגרון (הלוע) לקיבה. לאחר שהמזון נלעס הוא עובר דרך הלוע לושט. בין הושט לקיבה קיים שסתום שרירי שמונע חזרה של מזון ומיצי קיבה לושט (מע שעלול לעיתים לגרום לצרבת).

לראש העמוד

ז

ח

חום – אם חלית בעבר בוודאי שמת לב שלפעמים אתה מרגיש שחם לך ולפעמים גופך מצטמרר מקור… כשזה קורה סביר להניח שיש לך חום. זה בדרך כלל אומר שלגוף שלך פלשו חיידקים והוא מנסה להתגונן – הוא עושה זאת על ידי כך שהוא מעלה את חום. כך שחום הוא סימן לכך שהגוף שלך מחזיר מלחמה!

חומצות אמינו – חומצות אמינו הם אבני הבניין של החלבונים. הגוף מסוגל להשתמש בחלבון שבמזון רק לאחר שפרק אותו לחוממצות אמינו. בגוף האדם קיימות 22 חומצות אמיניות, מתוכן 8 חומצות מכונות חומצות אמינו חיוניות – אלו חומצות אמינו שניתן להגיע לרמה הרצויה שלהם רק באמצעות המזון.

חומצות שומן – גלוקוז מספק אנרגיה לתאים כמו דלק למכונית. כאשר אין מספיק גלוקוז בגוף הגוף משתמש בחומצות השומן. חומצות השומן נוצרות כתוצאה מפירוק השומן שאנו אוכלים במזון.

חיידק – החיידק הוא יצור מיקרוסקופי (שאי אפשר להבחין בו בהסתכלות רגילה אלא רק במיקרוסקופ). קיימים מיליוני חיידקים שנמצאים בגוף ומחוץ לגוף. זה אולי נשמע מפחיד אבל תתפלא לדעת שלא כל החיידקים מזיקים. רבים מהחיידקים אפילו עוזרים לגוף! החיידקים הטובים יכולים לעזור להגן עלינו והחיידקים הרעים עלולים לגרום לנו לדלקת גרון או דלקת אוזניים למשל.

חלב (או סבום בלועזית) – חלב הוא השמן הטבעי הנמצא בעור, הוא זה שגורם לעור להיראות חלק ולהיות עמיד למים. האם לאחר שהייה במים או שטיפה ארוכה של הידיים במים הם נראו לך קצת מקומטות? זה משום שהחלב נשטף מהן.

חילוף חומרים (מטאבוליזם) – סך התהליכים הכימיים המתרחשים בתא חי במנוחה ובפעילות והחיוניים לקיומו. חילוף החומרים מתחלק לשני מרכיבים עיקריים: פרוק (קטבוליזם) ובנייה (אנבוליזם).

חיידקים פרוביוטיים – חיידקים מועילים שנמצאים במערכת העיכול ותורמים לבריאות. הם מסייעים במלחמה בזיהומים ובדלקות ותורמים לאיזון החיידקים במערכת העיכול.

חלבונים – החלבונים הם מרכיבים חיוניים של הגוף ולהם תפקידים מרובים ומגוונים ביניהם בניית רקמות, יצירת אנזימים והורמונים ועוד. החלבונים בנויים מחומצות אמיניות. 13 חומצות אמינו הגוף מסוגל לייצר בעצמו ולכן הן נקראות "חומצות אמינו בלתי חיוניות". 9 חומצות אמינו נקראות "חומצות אמינו חיוניות" משום שהגוף תלוי במזון שיספק אותו במידה הרצויה. בגוף אין מאגר של חלבונים ולכן עודף חלבונים גורם לעודף סוכר או עודף שומן. מקורות עשירים בחלבון הם בשר, דגים, ביצים, חלב ומוצריו, מוצרי סויה וקטניות.

חמצת סוכרתית – מצב מסוכן בו רמות גלוקוז גבוהות מאוד, בשילוב חוסר באינסולין, גורמים לפירוק שומן בגוף ולהצטברות קטונים בדם ובשתן. סימנים של חמצת כוללים בחילות והקאות, כאבי בטן, ריח פרות מהפה ונשימה מהירה. חמצת שאינה מטופלת עלולה לגרום לתרדמת ולמוות.

לראש העמוד

ט

טסיות דם – בדמך נמצאים תאים זעירים רבים הנקראים טסיות דם. הם עוזרים לדם להיקשר – אם נפצעת או נחתכת טסיות הדם נכנסות לפעולה – הן נצמדות אחת לשנייה וסותמות את החור שנוצר בכלי הדם כתוצאה מהפציעה. כך הן גורמות לדם להיקרש ומונעות איבוד דם. לבסוף, נוצר גלד שתפקידו להגן על העור המתרפא מתחתיו.

טריגליצרידים – סוג של שומן הנספג מן המזון ומיוצר בכבד. רמות גבוהות של טריגליצרידים בדם נגרמות מאכילה מופרזת של סוכרים (דבש, סוכר, ממתקים, מיצים ועוד) ומהשמנת יתר ומהוות סיכון למחלות לב.

טרשת עורקים – שם כללי למספר מחלות שהאופייני להן הוא הצטברות של משקעים שומניים על דפנות העורקים המפריעים לזרימה תקינה של הדם. טרשת עורקים מתחילה בגיל צעיר אך באה לידי ביטוי רק בגילאים מאוחרים יותר (50-60 שנה). גורמי סיכון לטרשת עורקים: אכילה רבה של שומן מן החי, כולסטרול גבוה בדם, השמנה, עישון ומחסור בפעילות גופנית.

לראש העמוד

י

יתר לחץ דם – לחץ דם מוגדר כלחץ שמפעיל הדם על דפנות כלי הדם. לחץ דם גבוה מאוד או נמוך מאוד עלול לפגוע בתפקוד ולגרום להרעה במצב הבריאותי. הטיפול בלחץ דם גבוה מתחיל בהרזיה (בילדים שמנים), בכלכלה דלה במלח ובשומנים רוויים ובפעילות גופנית-ספורטיבית.

 

כ

כבד – הבלוטה הגדולה ביותר בגוף האדם. נמצאת בחלקו הימני של חלל הבטן, ממש מתחת לצלעות. הכבד משמש לתהליכים מגוונים וחיוניים, המרכזיים בהם במערכת העיכול, מנגנון קרישת הדם וניטרול הרעלים שבדם.כדוריות דם אדומות – לכדוריות הדם האדומות תפקיד חשוב בהעברת החמצן לתאי הגוף. תאים אלו מתחילים את המסע שלהם בריאות, שם הם מצטיידים בחמצן הנמצא באוויר אותו אתה נושם. לאחר מכן הן עוברות ללב שמעביר הדם עם החמצן אל הגוף. מצב שבו בכדוריות הדם האדומות אין מספיק חמצן נקרא אנמיה (קישור).

כולסטרול – הכולסטרול הוא מרכיב חשוב של קרום התא. הכולסטרול חיוני ביצירת הורמונים, מלחי מרה וביצירת ויטמינים המסיסים בשומן. מרבית הכולסטרול בגוף (כ-70%) מיוצר בתאי הכבד. הכולסטרול הוא חומר שומני ולכן אינו מסיס בדם. מסיבה זאת נישא הכולסטאול אל ומן התאים באמצעות נשאים הקרויים ליפופרוטאינים.

כימותרפיה – כימותרפיה היא שימוש בתרופות שונות כדי לרפא את מחלת הסרטן. בדרך כלל נותנים כמה סוגים של תרופות כימותרפיות כדי לתקוף את תאי הסרטן בדרכים שונות. השילוב המדויק של התרופות נקבע בהתאם לסוג הסרטן ולמידת ההתפשטות שלו בגוף. תרופות כימותרפיות הן תרופות חזקות מאוד שלעיתים תוקפות גם את התאים הנורמליים של הגוף. זאת הסיבה, שלחולים המקבלים כימותרפיה יש נשירת שיער.

כיס המרה – כיס המרה משמש מאגר לנוזל המרה. נוזל המרה נוצר בכבד. מהכבד הוא עובר בחלקו לכיס המרה ובחלקו למעי, לחלק הנקרא תריסריון. נוזל המרה משמש לפירוק שומנים מן המזון. החדשות הטובות הן שבגמר הטיפול הכימותרפי התאים הנורמליים חוזרים וכך גם השיער!

כרומוזומים – בגופך נמצאים ביליוני תאים שאי אפשר לראות אותם אלא תחת מיקרוסקופ בלבד. בתוך רוב התאים נמצאים כרומוזומים. הכרומוזומים נראים תחת מיקרוסקופ כחוטים דקים והם מכילים מאות, אם לא אלפי גנים (קישור). הגנים קובעים את המראה הפיזי שלנו, כמו צבע העיניים למשל. וגם חלק מתכונות האופי שלנו. לרוב האנשים יש 23 זוגות של כרומוזומים שהם מקבלים מהאב ומהאם. לכרומוזומים שאתה מקבל עם לידתך יש תפקיד חשוב בקביעת הדרך בה תגדל ותתפתח.

כרוני – המילה כרוני מתייחסת למחלה שחולים בה לזמן ארוך, או למחלה שנעלמת ושוב מופיעה לאורך זמן. סוכרת היא דוגמא למחלה כרונית.

לראש העמוד

ל

לבלב – הלבלב הוא איבר שטוח וארוך הנמצא באזור הבטן. הלבלב נמצא מתחת לקיבה ומייצר אנזימים חשובים לעיכול. הלבלב גם מיצר אינסולין וגלוקגון שמפקחים על רמות הגלוקוז (סוג של סוכר) בדם.

לחץ דם – אולי יצא לך פעם לבדוק את לחץ הדם במרפאה. הרופא או האחות עוטפים את החלק העליון של היד ברצועה רחבה ומנפחים אותה כמו בלון. אתה עלול להרגיש קצת לחץ על היד אבל אל חשש – זו הדרך לבדיקת לחץ הדם שלך. לחץ הדם מראה כמה הלב מתאמץ כדי להזרים דם לכל חלקי הגוף שלך.

לקטוז – סוכר החלב. הוא מורכב משתי יחידות של סוכרים, גלוקוז וגאלקטוז, המתפרקים במעי ע"י האנזים לקטאז. קיימים מקרים בהם האנזים לקטאז חסר, או נמצא בכמויות זעירות מידי מצב זה נקרא "אי סבילות ללקטוז" ועלול לגרום לגאזים, אי-נוחות בבטן ואף לשלשולים.

מ

מבנה גוף – לכל אחד מאיתנו מבנה גוף שונה. חלק מאיתנו נמוכים יותר, חלק צרים יותר, חלק רחבים יותר, לא משנה מה מבנה הגוף שלך – חשוב שתדאג לגוף הנפלא שיש לך!

מדד גליקמי – או אינדקס גליקמי היא שיטה לדרוג המזונות בהתאם להשפעתם על רמות הסוכר בגוף. פחמימות המתפרקות במערכת העיכול באיטיות גורמות לעליה איטית ומדורגת של הגלוקוז בדם ולהן אינדקס גליקמי נמוך. לעומת זאת פחמימות המתפרקות במהירות גורמות לעלייה חדה ומהירה של סוכר בדם והאינדקס הגלקימי שלהן גבוה. מזון בעל מדד גליקמי נמוך מומלץ לחולי סוכר, לבעלי משקל עודף ולספורטאים.

מח עצם – מח עצם הוא חומר ספוגי עבה הנמצא בתוך העצם. תפקידו של מח העצם לייצר כל מיני תאים: כדוריות דם אדומות שמובילות חמצן לתאי הגוף, כדוריות דם לבנות שנלחמות במחלות וזיהומים וטסיות הדם שעוזרות לקרישת הדם.

מחלה אוטואימונית – או בשמה העברי מחלת חיסון עצמי היא מחלה שבה תאי מערכת החיסון בגוף תוקפים תאים ורקמות של הגוף עצמו. המחלה מאופיינת בדלקת והרס רקמות על ידי המערכת החיסונית האמורה להגן על הגוף מפני גורמים זרים.

מטבלוזים (חילוף חומרים) – סך התהליכים הכימיים המתרחשים בתא חי במנוחה ובפעילות והחיוניים לקיומו. חילוף החומרים מתחלק לשני מרכיבים עיקריים: פרוק (קטבוליזם) ובנייה (אנבוליזם).

מינרלים – הם מרכיבים המצויים במלחים שונים. מלבד מלח הבישול המוכר ישנם במזונות מלחים נוספים. רוב המזונות המכילים כמות גדולה יותר של מים מכילים יותר מינרלים (פירות וירקות למשל). בין המינרלים ניתן למצוא גם מתכות כמו ברזל, נחושת, מגנזיום, סידן ואשלגן. גופנו זקוק למינרלים לבניית עצמות, ליצירת כדוריות דם, לאיזון לחץ הדם והנוזלים בגוף, לשמירה על פעילות תקינה של מערכת העצבים ומפעילים תהליכים ביוכימיים רבים נוספים הדרושים לתפקודו התקין של הגוף.

מיפוי סי טי (CT) – מיפוי סי טי הוא סוג מסוים של צילום רנטגן, אלא שהוא נותן לרופא תמונה הרבה יותר ברורה של מה שמתרחש באבר הנבדק. אגב, המיפוי לא כואב בכלל!

מיצי קיבה – מיצי הקיבה נמצאים כמובן… בקיבה. התפקיד העיקרי שלהם הוא לפרק את המזון שאכלת ולהכין אותו היטב – כך שיהיה מוכן לספיגה במעיים.

מלאנין – האם פעם תהית מדוע לעור שלך יש את הצבע המסוים שלו? ובכן, מי שאחראי לצבע הוא הפיגמנט שמעניק לעור את הגוון שלו. ככל שהעור כהה יותר – יש לך יותר מלאנין.

מערכת החיסון – מערכת החיסון כוללת את תאי הדם הלבנים ובלוטות הלימפה והיא מגינה על הגוף מפני מחלות. מערכת החיסון מורכבת מחלקים רבים שכולם יחד נלחמים יום יום בחיידקים, ופולשים לא רצויים אחרים, כדי לשמור על בריאותך.

מערכת העיכול – פעולות מערכת העיכול ומיצי העיכול שנמצאים בה מפרקים את המזון ליחידות המבנה המרכיבות אותו. מערכת העיכול מתחילה בפה, עוברת דרך המעיים ומסתיימת בפי הטבעת. מערכת העיכול כוללת את השיניים והלשון, הושט, הקיבה, התריסריון, המעי הדק, המעי הגס ופי הטבעת וכן את בלוטות הרוק, הכבד והלבלב.

מערכת העצבים – מערכת העצבים מפקחת על כל פעולה שאתה עושה שכוללת נשימה, הליכה, חשיבה והרגשה. מערכת העצבים מורכבת מהמוח, חוט השדרה וכל העצבים בגופך. המוח הוא המרכז המפקח וחוט השדרה הוא המקשר אל המוח וממנו. תאי העצב מעבירים מסרים מהגוף למוח ומן המוח לגוף, כך שהמוח מפרש אותם ופועל בהתאם.

משאבת אינסולין – כל אדם זקוק להורמון אינסולין כדי שהגוף שלו יתפקד באופן נורמלי ובריא. אם הגוף לא מקבל מספיק אינסולין – לפעמים הפיתרון הטוב ביותר היא משאבת אינסולין. משאבת האינסולין הוא מכשיר קטן שאפשר לחבר לחגורה, או לשים בכיס. המשאבה מחוברת לצינור פלסטי שמוחדר מתחת לעור. את המשאבה אפשר לתכנן כך שתפריש אינסולין לגוף כאשר הוא זקוק לו – כמו למשל אחרי הארוחה.

לראש העמוד

נ
נוגדי חמצון – נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים), הם שם כולל לויטמינים, מינרלים ורכיבי תזונה צמחיים נוספים, המגנים על גופנו מפני ההשפעות המזיקות של רדיקלים חופשיים.

 

ס
סוג הדם – ישנם 4 סוגי דם, כל סוג דם ישנם סימנים מיוחדים שצמודים לכדוריות הדם האדומות. סימנים אלו קובעים איזה סוג דם יש לכל אחד: סוג A, סוג B, סוג O, או סוג AB. כדי לסבך קצת את העניינים, כל סוג דם יכול להיות חיובי (+) או שלילי (-). לפני ניתוח חשוב שהרופא ידע איזה סוג דם יש לך כדי לספק את הדם המתאים במקרה הצורך. במקרה חירום יכול כל אחד לקבל את סוג הדם O (-), בלי קשר לסוג הדם שיש לו.

סוכרת – מחלה הגורמת לרמות גבוהות של גלוקוז בדם ובשתן. קיימות 3 צורות עיקריות של סוכרת שבהם קיימת בעיה של יצור אינסולין או בעיה בקליטה של אינסולין בגוף: 1. סוכרת נעורים שבה התאים בלבלב אינם מייצרים כמות מספקת של אינסולין. 2. סוכרת מסוג 2 בה הלבלב מייצר מספיק אינסולין אבל הגוף מפתח התנגדות לו. 3. הצורה השלישית היא סוכרת המופיעה במהלך ההריון.

סוכרוז – הוא הסוכר הלבן והמוכר שאנו משתמשים בו ביום יום. הסוכרוז מורכב משני סוכרים גלוקוז ופרוקטוז. לסוכרוז השפעות שליליות רבות על הבריאות שהנפוצה בהם היא הפגיעה בשיניים. החיידקים בפה הופכים את הסוכרוז לחומצה העלולה לפגוע בשן. כמו כן משפיע הסוכרוז על השמנת יתר ונטייה למחלות לב.

סחוס – אם תתפוס את קצה אפך או את החלק העליון של אוזנך – תרגיש בסחוס. זהו חומר גמיש שמצוי באזורים שונים בגוף, כולל בין העצמות כך שהוא מונע מהם להשתפשף אחת בשנייה ולגרום לכאב.

סיבים (או סיבים תזונתיים) – מצויים בדפנות תאי הצמח ובקליפות הזרעים ומעניקים להם את המבנה הקשוח. הסיבים הם אותו חלק בצמח שאינו מתעכל במעיים. כאשר אתה אוכל מזון עשיר בסיבים הוא מנקה את המעיים, גורם לצואה שלך להיות רכה וגם עוזר למנוע מחלות רבות. מזונות עשירים בסיבים הם: ירקות, פירות, חיטה מלאה, לחם מלא, קורנפלקס מחיטה מלאה, אורז מלא, דייסת שיבולת שועל ועוד.
התועלת הבריאותית העיקרית של הסיבים: מונעים עצירות, מורידים רמות גבוהות של כולסטרול בדם, מורידים רמות גבוהות של סוכר בדם, וגורמים לתחושה של שובע לאורך זמן.

סידן – הסידן הוא אחד המינרלים הנחוצים לבריאות הגוף והוא נוטל חלק מרכזי בתפקוד יעיל ונכון של מערכת השרירים ומערכת העצבים, הסידן הוא גם אבן הבניין של העצמות. זו גם הסיבה ששמירה על רמת תקינות של סידן בגוף מסייעת להגן מפני מחלת דלדול העצמות (אוסטיאופורוזיס) שעלולה להופיע בגילאים מאוחרים יותר. בילדות, נבנית מסת העצם. זו ממשיכה להיבנות גם הרבה אחרי שאנו מפסיקים לצמוח ומגיעה לשיאה במהלך שנות העשרים לחיינו. ע"כ חשוב להקפיד על צריכת סידן נאותה לאורך כל השנים הללו.

סימון תזונתי – על פי תקנון משרד הבריאות מופיע סימון תזונתי על גבי האריזה של כל מזון/משקה. הסימון התזונתי מספק לנו את המידע הדרוש לערכם התזונתי של המזונות השונים. הסימון התזונתי כולל את המרכיבים הבאים: אנרגיה (קלוריות), חלבונים (גרמים), פחמימות (גרמים) ושומנים (גרמים). פעמים רבות מוסיפות חברות המזון מידע נוסף, כמו על ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ועוד המצויים במזון.
סכרין – הוא הממתיק המלאכותי הראשון שהתגלה (בשנת 1879). הסכרין מתוק פי 300 מסוכר, אבל משאיר אחריו טעם מר. צריכה סכרין בכמויות גדולות עלולה להיות מסוכנת.

סלמונלה – חיידק מזיק שעלול להגיע לקיבה או למעיים ולגרום לכאבי בטן, בחילות, הקאות ושלשולים. ישנם מינים רבים של סלמונלה וכולם עלולים להזיק לאדם. חיידקי הסלמונלה יכולים להימצא באדמה, במים, במזונות לא מבושלים ובצואה של בעלי חיים מסוימים.

סרטן – סרטן הוא מחלה שבה הגוף מייצר תאים מזיקים שמתרבים במהירות רבה. תאים אלו תופסים את מקומם של התאים הנורמליים. אם הרופא לא מבחין בתאים אלו מוקדם מספיק, הם עלולים להתפשט לאברים שונים בגוף ולגרום למחלות ואפילו למוות.
יש סוגים רבים של סרטן. אי אפשר להידבק מסרטן אם נמצאים בקבת מישהו שחולה במחלה. אבל אפשר לחלות בסרטן מעישון סיגריות למשל, וזו סיבה טובה לא לעשן לעולם!

לראש העמוד

ע
עדשות מגע
– עדשות מגע הן פיסות קטנות ודקות של פלסטיק ששמים בעין כדי לראות טוב יותר. הם מתפקדות כמו משקפיים, אלא שהן נמצאות בתוך העין ולא לפניה. למרות שבתחילה מרגישים איתם אי נוחות ונדמה שכל העולם רואה אותם – אבל אחרי זמן לא מרגישים ולא רואים אותם.

עיכול – עיכול המזון מורכב משני תהליכים: פרוק המזון וספיגתו בגוף. פרוק המזון מתבצע באמצעות שני תהליכים: פירוק מכני ופירוק כימי. הפירוק המכני כולל חיתוך, ריסוק, טחינה וערבוב המזון. פירוק כימי שבו אנזימים מפרקים את הקשרים הכימיים בתוך חומרי המזון.

עמידות לאינסולין – ילדים שיש להם סוכרת מסוג 2 (קישור) עדיין מסוגלים לייצר אינסולין, אולם מסיבות כלשהן האינסולין לא עושה את העבודה… כתוצאה מכך לא נכנס מספיק גלוקוז לתוך התאים. מצב זה נקרא עמידות לאינסולין.

עששת – עששת היא מילה נרדפת לריקבון השיניים. כאשר לא מצחצחים שיניים מידי יום (ואף פעמיים ביום) ולא מנקים מידי פעם בין השיניים עם חוט דנטאלי עלולים להיווצר "חורים" בשיניים, או במילים אחרות עששת. כדאי לבקר אצל רופא השיניים לפחות פעמיים בשנה כדי לוודא שהשיניים בריאות ולא מתפתחת בהם עששת.

עצימות – דרגת הקושי של פעילות גופנית.

עצירות – לפעמים הפסולת שנמצאת בתוך המעי – שהיא הצואה – עלולה להיות קשה ויבשה. זה לא נעים, אבל אם זה קורה לך לעיתים קרובות אפשר לנסות למנוע זאת. מומלץ לאכול יותר סיבים תזונתיים (נמצאים הרבה בפירות וירקות) ולשתות יותר נוזלים, כמו מים ומיצים.

פ
פולן
– פולן היא אבקה דקה המיוצרת על ידי צמחים מסוימים. בעונות הקיץ, הסתיו והאביב אבקת הצמחים נשאת ברוח ומועברת לצמחים אחרים כדי שיוכלו לייצר זרעים. ישנם אנשים רבים שהם אלרגיים לפול. אנשים נשימת אויר שיש בו פולן עלולה לעורר את סימני אסטמה באנשים הסובלים מהמחלה.

פחמימות – קיימים שלושה רכיבי תזונה עיקריים במזון: חלבונים (קישור), שומנים (קישור) ופחמימות. הפחמימות הן המקור העיקרי שממנו מקבל הגוף אנרגיה. קיימים שני סוגי פחמימות עיקריים: סוכרים (כמו הסוכרים בחלב, פירות, סוכר וממתקים) ועמילנים – הנמצאים בחיטה, לחם, פסטה וקרקרים.
הגוף מפרק את הפחמימות לגלוקוז – שהגוף משתמש בו לאנרגיה. הגלוקוז נספג במעי ונכנס למחזור הדם, פעולה שגורמת לרמת הסוכר בדם לעלות. כאשר רמת הגלוקוז בדם עולה, הלבלב משחרר הורמון שנקרא אינסולין. תפקידו של האינסולין הוא להכניס את הגלוקוז לתוך תאי הדם ושם אפשר להשתמש בו כמקור של אנרגיה.

פיהוק – אף אחד לא ממש יודע מה גורם לנו לפהק אבל נראה שהפיהוק הוא די מדבק… אם תפהק בכיתה ותתבונן סביבך, מיד תראה שעוד כמה מחבריך מפהקים גם הם… אפילו מחשבה על פיהוק יכולה לגרום לך לפהק. בכל אופן, אנו מפהקים כאשר אנו מרגישים עייפות או שיעמום.

פירמידת המזון – פירמידת המזון מבטאת את כמות המזון אשר מומלץ לאכול מכל קבוצת מזון. פירמידה זו פורסמה לראשונה בשנת 1992 בארצות הברית. בעזרת הפירמידה ניתן לבנות תפריט מגוון לכל מטרה, אשר מורכב מכל לאבות המזון. הפירמידה בנויה מקבוצות מזון המסודרות בקומות, ככל שעולים בקומות הפירמידה יש לאכול באופן מדורג פחות מנות מכל קבוצה. בגירסה המתקדמת יותר של הפירמידה כדאי לשים לב לדמות המטפסת במעלה הפירמידה. הכוונה היא להדגיש את חשיבות שילוב הפעילות הגופנית. המדרגות בתמונה גם מדגישות שהשינוי בהרגלי הפעילות והתזונה שלנו צריך להיעשות בהדרגה ולא בבת אחת…

פרוביוטיקה – ראה "חיידקים פרוביוטיים".

פרוקטוז – נקרא גם סוכר פירות. זהו סוכר פשוט שניתן למצוא אותו במזונות רבים ובעיקר בפירות, ענבים, מילון, דבש, ירקות שורש ובצלים. פרוקטוז מומלץ לחולי סוכרת משום שיש לו אינדקס גליקמי נמוך. הגוף משתמש בגלוקוז ליצירת אנרגיה.

לראש העמוד

צ
צילום רנטגן
– צילומי רנטגן הם צילומים מיוחדים של החלקים הפנימיים בגוף. את צילומי הרנטגן עושה מכונה מיוחדת. כאשר מתקבלת התמונה היא לא נראית כמו זו באלבום התמונות שלך… אבל רופאים יודעים להסתכל על התמונה וללמוד ממנה. צילומי רנטגן משמשים לצילום עצמות (לוודא אם יש שבר), ריאות ועוד.

צלוליט – הצטברות של שומן מתחת לעור היוצרת מראה דמוי קליפת תפוז. הצלוליט איננו קשור בהשמנה אלא יותר בשינויים הורמונליים (כמו אחרי לידה למשל) ונטייה גנטית.

צלקת – צלקת היא סימן שנשאר על העור אחרי שחתך או פצע נרפא. הצלקת נוצרת כאשר יש נזק גדול לעור. רוב צלקות העור הן שטחיות והסימן שנשאר הוא קל. אפשר לנסות ולמנוע את היווצרות הצלקת ע"י שמירה על ניקיון הפצע או החתך מחיידקים.

צפדינה – מחלה הנגרמת כתוצאה ממחסור חמור בויטמין C. הסימן הראשון למחלה היא דימום מן החניכיים. כאשר הצפדינה לא מטופל המחלה מדרדרת ומתבטאת בדימום מהריריות ומחולשה כללית.

לראש העמוד

ק
קבוצות מזון
– כדי שיקל לדעת כיצד לבנות תפריט יומי מאוזן ונכון, שיהיה בו מספר הקלוריות הדרוש ביום, אנו מחלקים את כל המזונות לקבוצות. קבוצת המזונות מודגשת בפירמידת המזון – ככל שעולים במעלה הפירמידה יש לצרוך פחות מאותה קבוצה. מבחינים ב-6 קבוצות מזון עיקריות: קבוצת הדגנים, קבוצת הירקות והפירות, קבוצת מזונות עשירים בחלבון (הנחלקת ל-2 תת-קבוצות: קבוצת הבשרים וקבוצת מוצרי החלב), קבוצת המזונות העשירים בשמנים וקבוצת הממתיקים, החטיפים והשתייה המתוקה. קבוצה זו מצויה בראש הפירמידה ומופרדת ממנה – אין הכרח לכלול אותה בתפריט היומי ואם כן, אז בכמויות קטנות ולא באופן יום יומי.

קולגן – מרכיב עיקרי של רקמת החיבור. קולגן גם נמצא בעור, בעצמות ובסחוס. תפקידו לשמור על חוזק הרקמות הרכות בגופנו ובעיקר העור.

קטונים
– גלוקוז (סוג מסוים של סוכר) הוא מקור האנרגיה העיקרי של הגוף. כאשר הגוף לא מסוגל לנצל את הגלוקוז לאנרגיה הוא משתמש בשומן. כאשר השומן מתפרק בגוף הוא יוצר כימיקלים שנקראים קטונים. הקטונים נכנסים למחזור הדם ולשתן. רמות גבוהות מידי של קטונים בדם גורמים לדם להיות יותר חומצי. מצב זה יכול להיגרם בגלל שאדם לא אוכל מספיק, כך שהגוף לא מקבל מספיק גלוקוז לאנרגיה, או אצל אדם סכרתי שהגוף לא יכול לנצל את הגלוקוז באופן נורמלי.

קיבה – הקיבה היא האיבר הרחב ביותר במערכת העיכול. הקיבה היא איבר דמוי שק, או כיס דמוי אגס. הקיבה מונחת מתחת לסרעפת, בחלק העליון של חלל הבטן. הקיבה אחראית על אחסון המזון, פרוקו והעברתו למעיים להמשך תהליך העיכול והספיגה. לבני האדם יש קיבה אחת, אולם קיימים בעלי חיים שלהם יותר מקיבה אחת, לדוגמא הפרה שלה 4 קיבות ולליוויתנים 3 קיבות.

קלוריה – קלוריה היא יחידת מידה לחום ולאנרגיה. הגוף מפיק את האנרגיה ממזון מגלוקוז (סוג של סוכר). את הקלוריות במזון מודדים בשיטות מיוחדות. הקלוריות במזון באות משלושה מקורות עיקריים: חלבונים, פחמימות ושומנים. צריכה של כמות קלוריות גדולה ממה שהגוף זקוק לו – עלולה לגרום להשמנת יתר. צריכה נמוכה מידי של קלוריות עלולה לפגום בגדילה ובבריאות.

קפאין – הקפאין הוא חומר שמעורר את מערכת העצבים המרכזית, הנשימה וקצב הלב. קפאין נמצא בקפה, תה, קקאו, שוקולד, קולה ומשקאות מוגזים אחרים וגם בתרופות מסוימות.

קצב חילוף חומרים – הנקרא גם קצב מטבולי.

קרדיולוג – רופא המתמחה במבנה הלב ותפקודו. הקרדיולוג מטפל בכל מיני בעיות הקשורות בלב כמו למשל איושה בלב או החסרת פעימה.

קרדית האבק – קרדית האבק היא יצור מיקרוסקופי שחי במגורי אדם בתנאי אבק ולחות על גבי ספרים, בגדים, מזרונים ועוד. הקרדית ניזונה מקשקשי עור, והפרשותיה גורמות לתגובות אלרגיות בחלק מהאנשים. למי שסובל מאסטמה עלולה קרדית האבק להחמיר את מצבו.

קשקשים – קשקשים הם חלקי תאים מתים שנמצאים על ראשנו. אנו מבחינים בהם בעיקר בזמן הברשת השיער, גירוד בראש או כאשר אנו מורידים את החולצה דרך הראש. לעיתים קורה שבגיל ההתבגרות שבלוטות השומן קצת משתוללות – כמות הקשקשים היא יותר גדולה. אבל אין סיבה לדאגה – כיום מצויים בשוק סוגי שמפו שיכולים למנוע את הופעת הקשקשים.

לראש העמוד

ר
רדיקלים חופשיים
– או בשמם האחר, אוקסידנטים. הוא שם כולל לקבוצה של חומרים המורכב ממספר אי-זוגי של אלקטרונים, או ליתר דיוק חומרים בעלי אלקטרון חסר. הרדיקל ישאף לאזן את עצמו על ידי השלמת האלקטרון החסר שלו. הוא תוקף אטומים יציבים ו"גונב" להם את האלקטרון החסר. באופן זה נוצר שוב רדיקל חופשי ונוצרת למעשה תגובת שרשרת. הרדיקלים החופשיים גורמים להתפרצות מחלות שונות, כמו סרטן ומחלות לב. כמו כן, הם ידועים כמזרזים את תהליך ההזדקנות.

רנטגן – ע"ע צילום רנטגן.

ש
שומנים – כמו חלבונים (קישור) ופחמימות (קישור), שומנים הם אחד משלושת רכיבי המזון העיקריים. השומן הוא מחסן האנרגיה של הגוף. לשומן גם תפקידים חשובים נוספים. השומן צריך להיות חלק מהתפריט במזון אבל יותר מידי שומן, מהסוג הלא מומלץ, עלול לגרום לבעיות בריאותיות ולהשמנה. שמן וחמאה מכילים שומן, שומן גם נמצא במוצרי חלב, בשר, פיצוחים, אבוקדו ועוד.

שומן רווי – מקורו בבעלי חיים ובתוצריהם: בשר, גבינות וביצים. הגוף לא זקוק לשומנים אלו וצריכה שלהם עלולה לפגוע בבריאות משתי סיבות:
1. שומן רווי קשה יותר לעיכול ולכן מאוחסן ללא תועלת בתאי השומן.
2. השומן הרווי מפריע לגוף להשתמש בשומן הטוב.

שומן בלתי רווי – נחשב לשומן ה"טוב". הוא מוריד את ערכו של הכולסטרול "הרע" – LDL, ומעלה את ערכו של הכולסטרול "הטוב". השומן בלתי רווי מתחלק לשני סוגים: חד בלתי רווי ורב בלתי רווי.
שומן חד בלתי רווי – מכונה גם אומגה 9. שייך לקטגוריית השומנים "הטובים". נמצא בעיקר ב: שמן זית, שמן קנולה ושקדים.
שומן רב בלתי רווי – גם הוא שייך לקטגוריית השומנים "הטובים". כמו כן, הוא שייך גם לקטגוריית "חומצות השומן החיוניות" – כלומר חומצות שומן הכרחיות שהגוף אינו יכול ליצר בעצמו והוא תלוי במזון כמקור בלעדי לצריכתם. חשיבותן מתבטאת בהורדת רמת הכולסטרול בדם ובספיגה של ויטמינים מסיסי שומן כגון A ,D ,E ו-K. ויטמינים אלה מפחיתים את הסיכון למחלות כרוניות, מחלות לב, אלרגיה, דיכאון, עייפות וזיהומים. השומן הבלתי רווי מתחלק לאומגה 3 ולאומגה 6. מקורות תזונתיים טובים לאומגה 3: דגי סלמון ומקרל, פשתן, שמן קנולה ואבוקדו. מקורות תזונתיים טובים לחומצות שומן מסוג אומגה 6: אגוזי מלך, גרעיני חמניות, שומשום, טחינה, שקדים וגרעיני דלעת.

שומן טרנס – זהו השומן הגרוע מכולם. הוא נוצר מעיבוד וחימצון של שומן צמחי (רב בלתי רווי). כלומר מקלקול של שומן שנחשב "שומן טוב". שומן הטרנס נוצר דרך טיגון או בשימוש בתעשייה. אכילה של שומני טרנס מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם. שומני טרנס מצויים בד"כ בחטיפים מלוחים ומתוקים, עוגות ועוגיות, קרקרים, צ'יפס, פופקורן ומזונות מהירי הכנה (כגון אבקות מרק ותבשילים מהירי הכנה בכוס). הוא יכול להימצא גם בשמני טיגון ובישול ובמזון קפוא 'מוכן', ואף בממרחים מתוקים כמו שוקולד למריחה וחמאת בוטנים.

שטף דם
– מכיר את הכתם השחור או הכחול שמופיע במקום בו קיבלת מכה? כאשר אתה מקבל מכה כלי הדם נשברים והדם מתוכם נשפך החוצה. עד מהרה הצבע הופך מכהה לירוק או צהוב ותוך זמן קצר נעלם.

שיני בינה – שיני הבינה הן השיניים האחרונות הבוקעות בחלל הפה, בחלקו האחורי ביותר ונקראות גם השיניים הטוחנות האחרונות. האמונה הטפלה אומרת, כי הן מוסיפות חוכמה לאדם אולם מקור השם קשור לזמן צמיחתן של השיניים, סביב גיל 20 בממוצע, עת בה האדם הגיע לבגרות. לעיתים השיניים אינן צומחות כהלכה ויש צורך לעקור אותן.

שיעול – שיעול הוא רפלקס שעוזר לניקוי הגרון והריאות. השיעול נפוץ מאוד באנשים שיש להם אסטמה (קישור) אבל הוא יכול להיגרם מסיבות שונות. השיעול באסטמה נגרם כתוצאה מגירוי בצינורות הנשימה (הם צרים, נפוחים ומלאים בליחה).

שתן – שתן נוצר כתוצאה מהפסולת שאוספת הכליה מן הדם. השתן מכיל בעיקר מים ואם אינך שותה מספיק (או שאתה מזיע הרבה) השתן שלך ייהפך לכהה יותר. אם לעומת זאת, אתה מרבה לשתות צבע השתן שלך יהיה בהיר יותר – וזה הסימן שהגוף מקבל מספיק נוזלים. לפני שהשתן יוצא החוצה, הוא מצטבר בשלפוחית השתן.

לראש העמוד

ת

תאי בטא – הם תאים הנמצאים בלבלב ומיצרים את ההורמון אינסולין. במחלת סוכרת מטיפוס 1 תאי בטא נהרסים על ידי מערכת החיסון של הגוף – הרס הגורם למחסור מוחלט בהורמון אינסולין. במחלת סוכרת מטיפוס 2 תאי בטא מיצרים יותר מידי אינסולין כדי להתגבר על עמידות התא לגלוקוז. עם השנים תאי הבטא מסוגלים ליצר פחות אינסולין ועלול להיווצר מחסור גם בסוכרת מטיפוס 2.תאי דם לבנים – תאי הדם הלבנים הם חלק מהמערכת החיסונית הנלחמת בחיידקים. הם כמו חיילים קטנים שצפים בתוך הדם ומחכים להתקיף פולשים כמו וירוסים וחיידקים. ישנם סוגים שונים של תאי דם לבנים ולכל סוג יש את התפקיד המיוחד לו במלחמה בסוגים שונים של חיידקים שגורמים למחלות.

 

תורשה – אם אנשים אומרים לך שאתה דומה לאימא או לאבא – הם מדברים על תורשה. אולי יש לך את צבע העיניים כמו זה של אימא או צבע השיער כמו זה של אבא. תכונות אלו עבר אליך בגנים (קישור) מן ההורים.

תזונאי/ת – התזונאי (או התזונאית) מתמחה בתזונה בריאה ונכונה למצבים ולגילאים שונים. התזונאי יכול לעזור לך בבחירת המזונות שתאכל, כמה תאכל, מתי תאכל – ובקיצור, תוכל להפנות אליו כל שאלה שיש לך בנושא אכילה בריאה.

תזונה – תזונה היא לימוד כל מה שקשור למזון וכיצד הוא פועל בגוף. תזונה כוללת לימוד כל המרכיבים שיש במזונות כמו ויטמינים, מינרלים, חלבונים, פחמימות, שומנים ועוד. חשוב מאוד לאכול מגוון של מזונות כולל פירות, ירקות, מוצרי חלב ודגנים על מנת לגדול ולהיות בריא. מומלץ להסתכל מידי פעם בתוויות המזון (קישור) של המאכלים האהובים עליך כדי ללמוד קצת יותר על תזונה.

תנגודת לאינסולין – או בשמו הוסף סינדרום X. זהו מצב בו הלבלב מפריש כמות מספקת, ולעיתים אף גבוהה, של אינסולין. על האינסולין להתחבר לקולטן ולהכניס את הגלוקוז לתוך התאים אולם במצב של תנגודת לאינסולין הוא אינו מצליח להיקשר לקולטן ונוצר מצב של רמה גבוהה של גלוקוז בדם. התסמונת אופיינית לסוכרת מסוג 2.

לראש העמוד

Follow by Email
WhatsApp