בריאותון – מגזין בריאות ותזונה לילדים, מתבגרים והורים

מילון רפואי מקוצר למתבגרים

| א | ב | ג | ד | ה | ו | ז | ח | ט | י | כ | ל | מ | נ | ס | ע | פ | צ | ק | ר | ש | ת |

א

 

אבחנה (דיאגנוזה) – אבחנה, או בלועזית דיאגנוזה, היא הדרך שבה הרופא מבין מה גורם לך להיות חולה. הרופא אוסף מידע על ידי כך שהוא שואל אותך שאלות, מקשיב למה שמטריד אותך ולעיתים גם מחליט לשלוח אותך לבדיקות נוספות, כמו בדיקות דם או צילומי רנטגן. אחרי שנעשתה האבחנה הרופא יתאים לך את הטיפול שיביא לריפוי המחלה.

 

אוטואימוני -המערכת החיסונית שלך דואגת מאוד לבריאותך. היא מונעת ממך לחלות במחלות ואם חלית, היא עוזרת לך להבריא. המערכת החיסונית נמצאת בכל אברי הגוף, בחלבונים ובתאים הנקראים נוגדנים. יחד כולם מאבחנים את החיידקים, או גורמים זרים אחרים שמאיימים על בריאות הגוף, ומשמידים אותם. עם זאת, קיימים מצבים בהם מערכת החיסון "מתבלבלת" ותוקפת חלק כלשהו בגוף עצמו – זאת נקראת תגובה אוטואימונית. דוגמא למחלה אוטואימונית ידועה היא סוכרת מסוג 1 (קישור) שבה מערכת החיסון תוקפת את תאי הלבלב המייצרים אינסולין.

אולטרסאונד – אולטרסאונד (בעברית אל-שמע) הוא אמצעי נוסף שבאמצעותו הרופא יכול לקבל מידע על הגוף שלך. אולטרסאונד הם גלי קול בעלי תדר גבוה, מעל התדר הניתן לשמיעה. כאשר גלים אלו משודרים לעבר איברים בגוף הם נקלטים בחלקם ומוחזרים בחלקם לעבר המשדר.

אונקולוג -רופא המטפל בחולים במחלת הסרטן.

אופטומטריסט – בודק את הראייה כדי לקבוע אם יש צורךבמשקפיים. אם אתה בוחר בעדשות מגע במקום משקפיים, האופטומטריסט יכול להמליץ על העדשות המתאימות לך.

אורתודנט – אורתודנט הוא רופא שיניים המתמחה ביישור שיניים.אורתודנט הוא זה שמתכנן ושם את הגשר על השיניים.

 

אחוז השומן בגוף – אחוז המסה בגוף שאינו כולל רקמת שריר, מים, עצמות ואיברים אחרים. 

אינדקס גליקמי – הגוף מפרק את רוב הפחמימות (קישור) במזון שאנו אוכלים והופך אותם לסוכר גלוקוז (קישור). גלוקוז הוא מקור האנרגיה העיקרי של תאי הגוף. הגלוקוז יכול להגיע לזרם הדם בתוך זמן קצר, בינוני, או בתוך זמן ארוך יותר. המזון וסוג הפחמימות הם שקובעים באיזה קצב יגיע הגלוקוז לזרם הדם.

האינדקס הגליקמי הוא דרך לקבוע את המהירות בה הגלוקוז מגיע לדם ואיך המזון משפיע על רמות הגלוקוז בדם.

המזונות שיש להם אינדקס גליקמי גבוה מעלים את הגלוקוז בדם מהר יותר לעומת המזונות שיש להם אינדקס גליקמי נמוך.

אינסולין – אם אדם חולה בסכרת יש לו בדרך כלל בעיה עם ההורמון אינסולין. אינסולין נוצר בלבלב ותפקידו להוריד את רמת הגלוקוז בדם.הוא עוזר לגלוקוז להיכנס לתוך התאים וכך מוריד את רמת הגלוקוז בדם. גלוקוז הוא מקור האנרגיה בתאי הגוף ולכן חשוב שתאי הגוף יקבלו אותו.

הגוף מקבל את הגלוקוז מן המזון שאתה אוכל. הגלוקוז נכנס למחזור הדם אבל ללא האינסולין, הוא לא יכול לחדור לתאי הגוף. במצב של סכרת הלבלב לא מייצר מספיק אינסולין, או שהגוף לא מגיב באופן נורמלי לאינסולין, והתוצאה היא שרמת הגלוקוז בדם עולה.

אי סבילות ללקטוז – הגוף אינו מיצר כמות מספקת של האנזים לקטאז שתפקידו לפרק לקטוז לסוכרים פשוטים. כתוצאה מכך לקטוז מצטבר במעי ומתפרק על ידי חיידקים. הסימנים לאי סבילות ללקטוז כוללים בעיקר כאבי בטן, שלשולים, בחילות והקאות.

 

אירובי – פעילות אירובית היא פעילות שבה השרירים משתמשים בחמצן. בפעילות אירובית עולה גם קצב הלב שלך. שחיה, ריקוד, ריצה הם כולם פעילויות אירוביות – אז קדימה לפעולה!

אקנה – אקנה הוא שם לפצעונים הקטנים שמופיעים על הפנים אצל ילדים ומתבגרים. כאשר הבלוטות הנמצאות בפנים מפרישות יותר מידי שומן הנקבוביות בעור נסתמות ומהוות מקור להצטברות עור יבש וחיידקים. העור מסביב לנקבובית מתנפח ונעשה אדום. בד"כ האקנה מופיע בשלבי ההתבגרות.

אלרגיה -קיימים דברים רבים ושונים העלולים לגרום לאלרגיה: דבש, בוטנים, עוקץ דבורה, בוטנים, חלב ועוד. אלרגיות יכולות להתבטא בפריחה וגירוד בעור, דמעות, אף נוזל, כאבי ראש, אוזניים או כאבי בטן. אתה אפילו עלול לשלשל כתוצאה מאלרגיה. אם אתה סובל מאלרגיה תוכל ללכת לרופא מומחה לאלרגיות.

אלרגן – אלרגן הוא מושג רפואי המתייחס לכל מה שגורם לגוף לתגובה אלרגית.אלרגן יכול להופיע בכל מיני צורות החל במזונות (בוטנים, תותים וכו') וכלה בדשא ובקשקשי חתולים וכלבים…

אנטיביוטיקה – זוהי תרופה מאוד נפוצה שוודאי שמעת עליה ותפקידה היא להילחם בחיידקים שגורמים למחלה. האנטיביוטיקה תוקפת רק את החיידקים ולא את הוירוסים שגורמים למשל לשפעת. חלק מהחיידקים הם חיידקים הגדלים בעובש… למשל הפניצילין שהוא חיידק שגדל בעובש של תפוזים. כך שאם אתה סובל מדלקת שנגרמת ע"י חיידק – הרופא ידאג לתת לך את האנטיביוטיקה שתשמיד אותו.

אנמיה – הכדוריות האדומות מעבירות חמצן לכל תאי הגוף. לאנשים הסובלים מאנמיה יש פחות מידי כדוריות דם אדומות. הם עלולים להרגיש עייפות כי לא מספיק חמצן מגיע לתאי הגוף שלהם.קיימות הרבה סיבות לאנמיה אבל אצל ילדים האנמיה נגרמת בגלל שהגוף שלהם לא מקבל מספיק ברזל מהמזון אותו הם אוכלים. ללא ברזל כדוריות הדם האדומות לא יכולות לפעול.

אסטמה – ילד או מבוגר שיש לו אסטמה עלול לסבול מקשיי נשימה משום שיש לו קושי בצינורות הנשימה שתפקידם להעביר את האוויר לריאות.צינורות הנשימה עלולים להיות נפוחים או צרים מידי וכתוצאה מכך לגרום לקשיים בנשימה. דברים רבים עלולים לעורר התקף של אסטמה: וירוסים, עשן או אפילו פעילות גופנית. מי שיש לו אסטמה חייב כמובן להיוועץ ברופא ולקבל תרופות שיקלו עליו את הנשימה.

ב

ביופסיה – לפעמים כאשר הרופאים אינם יודעים מה פועל לא כשורה בגוף הם יכולים להחליט לבצע ביופסיה. הם לוקחים דוגמית קטנה מהאבר החשוד ומסתכלים עליו דרך המיקרוסקופ. ביופסיה מוכרת היא זו הנלקחת מן העור ובה בודקים למה הגוף אלרגי. ביופסיה אפשר לקחת גם מחלקים אחרים בגוף כמו ריאות, מעי, שרירים ועוד. בביופסיה הרופא מאבחן את הבעיה ויכול להציע את הטיפול המתאים ביותר.

בלוטת הלימפה – בלוטות הלימפה הן בלוטות קטנות שבדרך כלל אי אפשר להבחין בהם, אלא אם הן נפוחות. בלוטות הלימפה הן חלק מהמערכת החיסונית (קישור) ותפקידם להילחם בחיידקים שעלולים לפגוע בבריאותך.

בבלוטות הלימפה נמצאים לימפוציטים שהם תאים מיוחדים שנלחמים בדלקת.לפעמים עלולים החיידקים לגרום להתנפחות בלוטות הלימפה, כמו למשל באזור הצוואר כאשר יש לך דלקת בגרון. אבל אין ממה לחשוש – אם הבלוטות נפוחות סימן שהן עובדות קשה כדי להיפטר מן החיידקים מהר ככל האפשר!

בנק הדם – זהו בנק שאף אחד לא מפקיד בו כסף! בנק הדם אוסף ואוגר תרומות דם שניתנים על ידי אנשים בריאים. הבנק מאחסן את כל סוגי הדמים למקרה שחלילה מישהו יהיה זקוק לו כתוצאה מתאונה או ניתוח.

ג

 

גלוקגון – גלוקגון הוא הורמון שתפקידו להעלות את רמת הגלוקוז בדם. הגלוקגון מיוצר בלבלב והוא משחרר אותו כאשר תאי הגוף זקוקים ליותר גלוקוז.כאשר לאדם עם סכרת יש רמה נמוכה מאוד של גלוקוז בדם – הוא מקבל זריקת גלוקגון שמעלה לו מייד את רמות הסוכר בדם.

 

גלוקוז -כאשר אתה אוכל פחמימות (קישור) הגוף מפרק אותם לסוכר פשוט שנקרא גלוקוז. גלוקוז מספק אנרגיה לתאים והוא מגיע אליהם באמצעות זרם הדם.ההורמון אינסולין (קישור) עוזר לגלוקוז להיכנס לתוך התא כדי שיוכל להשתמש בו לאנרגיה.

גליקוגן -רוב הפחמימות שאנו אוכלים במזון מתפרקות לסוכר פשוט שנקרא גלוקוז והוא מקור האנרגיה העיקרי של התאים. כאשר הגוף מקבל יותר מידי גלוקוז הוא מאחסן חלק ממנו בשרירים ובכבד. הצורה המאוחסנת הזאת של גלוקוז נקראת גליקוגן.גליקוגן הוא הדלק הרזרבי של הגוף – כאשר הגוף זקוק לאנרגיה במהירות, או כאשר רמות הסוכר בגוף נופלות, הגליקוגן משחרר גלוקוז למערכת הדם.

גנים -הגנים הם חלק מהכרומוזומים (קישור). הגנים מורכבים מחלקים של די אן אי (קישור). הם הקובעים את המראה החיצוני כמו צבע עינך והאם שיערך נוטה להיות חלק או מתולתל. את הגנים קיבלת בתורשה מהוריך.

ד

 

דופק – הלב פועם כאשר הוא דוחף את הדם ומעבירו אל כל תאי הגוף. את הדופק אפשר להרגיש היטב בשורש כף היד ובצוואר. באמצעות הדופק אפשר למדוד את מספר פעימות הלב בדקה, כלומר את קצב הלב.

 

די אן אי (DNA) הגוף שלנו הוא מכונה מסובכת ומופלאה.אחד מהמרכיבים המופלאים של הגוף נקרא די אן אי (DNA). הדי אן אי נמצא בביליוני התאים בגופך. תוכל לראות אותו רק במיקרוסקופ גדול במיוחד – אז הוא יראה כמו סולם מסולסל.

 

דיסלקציה (ליקוי למידה) – דיסלקציה היא מילה נרדפת לבעיות שמתעוררות אצל ילדים בקריאה ובכתיבה. ילדים עם ליקויי למידה עלולים לראות את האותיות כאילו בערבוביה, ויש להם קושי בלקרוא ובלזכור מה קראו.

דלקת – כאשר חיידקים מזיקים נכנסים לגופך הם עלולים להתרבות ולגרום לדלקת.במקרה זה מערכת החיסון בגוף נכנסת לפעולה ונלחמת בכל כוחה בפולשים הזרים. לא תמיד המערכת מצליחה להביס את החיידקים ובמקרה כזה הרופא רושם לך תרופה, כמו אנטיביוטיקה למשל, כדי לעזור לגוף להיפטר מן החיידקים.

 

דלקת ריאות – דלקת ריאות נוצרת בדרך כלל כתוצאה מהמצאות חיידקים או וירוס בריאות. לחולה בדלקת ריאות יש בדרך כלל חום ושיעול ולפעמים גם קשיים בנשימה. הרופא יכול לקבוע אם יש לחולה דלקת ריאות ע"י הצמדת הסטטוסקופ לריאות, או ע"י צילום רנטגן של הריאות.לפעמים דלקת הריאות עלולה להיות קשה ואז צריך להתאשפז בבית החולים.ברוב המקרים, על ידי טיפול תרופתי ומנוחה דלקת הריאות עוברת ללא צורך באשפוז.

 

דרמטולוג – דרמטולוג הוא רופא המתמחה בבעיות ובמחלות עור.

 

ה

 

הורמון – הורמון הוא כימיקל שהגוף מייצר כדי להיעזר בו בביצוע תפקידים שונים.הורמונים גם חשובים כאשר מגיעים לגיל ההתבגרות – בתקופה זו הגוף מוצף בהורמונים המודיעים לגוףש… הגיע הזמן לגדול!

 

הורמון הגדילה – להורמון הגדילה תפקיד מאוד חשוב בתהליך הצמיחה של הגוף. אם הרגליים שלך התארכו והמכנסיים נעשו פתאום קצרים מידי… זה סימן שהורמון הגדילה היה פעיל.לילדים שיש להם בעיות גדילה בודקים את רמת הורמון הגדילה בדם. אם הרמה היא נמוכה מידי, הם מקבלים טיפול תרופתי שיעזור להם להגיע בהדרגה לגובה נורמלי בבגרותם.

הזעה – הזעה היא התהליך בו יוצאים נוזלים מהנקבוביות הקטנות המפוזרות על פני העור. ההזעה מורכבת בעיקר ממים והיא הדרך שבה הגוף מצנן את עצמו כאשר אתה עוסק בפעילות גופנית או כשחם בחוץ.

היסטמין -לאנשים הסובלים מתגובה אלרגית חלק מסימני האלרגיה הוא הפרשת חומר שנקרא היסטמין. ההיסטמין הוא זה שגורם לסימני האלרגיה היכולים להופיע בעיניים, באף, בגרון, בעור, במערכת העיכול או בריאות. כאשר היסטמין משפיע על הריאות אצל אנשים הסובלים מאסטמה – הם עלולים לסבול מבעיות בנשימה.

היפרגליקמיה – גלוקוז הוא ספק האנרגיה הראשי של הגוף. ההורמון אינסולין הוא זה שמפקח על רמת הגלוקוז בדם.רמת גלוקוז נמוכה מידי או גבוהה מידי מראה על בעיה רפואית.היפרגליקמיה הוא מצב בו רמות הגלוקוז בדם גבוהות מידי.מצב זה יכול לקרות לאדם שיש לו סכרת אך הוא עדיין לא יודע זאת, או לאדם עם סכרת שלא מטופלת.הסימנים של היפרגליקמיה הם: השתנה מרובה (ללכת לעשות פיפי לעיתים קרובות), הרגשה של צמא וירידה במשקל.

 

המוגלובין A1C – בדיקה זו יכולה להראות לאדם שיש לו סכרת האם הסכרת שלו מאוזנת או לא לאורך זמן. ככל שרמת הסוכר בדם עולה הוא נקשר יותר להמוגלובין (נמצא בכדוריות הדם האדומות ואחראי להעברת חמצן לתאי הגוף). בשפה הרפואית זה נקרא שההמוגלובין עבר גליקוזילציה. הגלוקוז נצמד להמוגלובין למשך 2-3 חודשים.בדיקתהמוגלובין A1C בודקת את רמות ההמוגלובין שעבר גליקוזילציה, או במילים אחרות את רמת הסוכר שהייתה לו בדם במשך שלושת החודשים שקדמו לבדיקה.

 

התייבשות –אם הגוף לא מקבל את מנת הנוזלים שהוא זקוק לה – הוא עלול להתייבש. שתה הרבה מים – בעיקר בזמן פעילות גופנית ובימים חמים!

ו

 

וירוס (נגיף בעברית) – גופיף הפולש לתאים אחרים בגוף ולעיתים קרובות גורם למחלות. וירוס גורם לשפעת, אבעבועות רוח, חצבת ועוד.אנטיביוטיקה לא עוזרת במקרים של וירוס, כפי שהיא עוזרת במקרים של חיידקים.כדי לנסות ולמנוע הידבקות בנגיפים, רחץ היטב את הידיים, בעיקר לפני הארוחה ואחרי השימוש בשירותים.

 

ח

 

חום – אם חלית בעבר בוודאי שמת לב שלפעמים אתה מרגיש שחם לך ולפעמים גופך מצטמרר מקור… כשזה קורה סביר להניח שיש לך חום. זה בדרך כלל אומר שלגוף שלך פלשו חיידקים והוא מנסה להתגונן – הוא עושה זאת על ידי כך שהוא מעלה את חום.כך שחום הוא סימן לכך שהגוף שלך מחזיר מלחמה!

 

חומצות שומן – גלוקוז מספק אנרגיה לתאים כמו דלק למכונית. כאשר אין מספיק גלוקוז בגוף הגוף משתמש בחומצות השומן. חומצות השומן נוצרות כתוצאה מפירוק השומן (קישור) שאנו אוכלים במזון.

חיידק – החיידק הוא יצור מיקרוסקופי (שאי אפשר להבחין בו בהסתכלות רגילה אלא רק במיקרוסקופ). קיימים מיליוני חיידקים המצויים בגוף ומחוץ לגוף. זה אולי נשמע מפחיד אבל תתפלא לדעת שלא כל החיידקים מזיקים. רבים מהחיידקים אפילו עוזרים לגוף!החיידקים הטובים יכולים לעזור להגן עלינו והחיידקים הרעים עלולים לגרום לנו לדלקת גרון או דלקת אוזניים למשל.

חלב (או סבום בלועזית) – חלב הוא השמן הטבעי הנמצא בעור, הוא זה שגורם לעור להיראות חלק ולהיות עמיד למים. האם לאחר שהייה במים או שטיפה ארוכה של הידיים במים הם נראו לך קצת מקומטות? זה משום שהחלב נשטף מהן.

ט

טסיות דם – בדמך נמצאים תאים זעירים רבים הנקראים טסיות דם. הם עוזרים לדם להיקשר – אם נפצעת או נחתכת טסיות הדם נכנסות לפעולה – הן נצמדות אחת לשנייה וסותמות את החור שנוצר בכלי הדם כתוצאה מהפציעה. כך הן גורמות לדם להיקרש ומונעות איבוד דם.לבסוף, נוצר גלד שתפקידו להגן על העור המתרפא מתחתיו.

כ

 

כדוריות הדם האדומות – לכדוריות הדם האדומות תפקיד חשוב בהעברת החמצן לתאי הגוף. תאים אלו מתחילים את המסע שלהם בריאות, שם הם מצטיידים בחמצן הנמצא באוויר אותו אתה נושם. לאחר מכן הן עוברות ללב שמעביר הדם עם החמצן אל הגוף. מצב שבו בכדוריות הדם האדומות אין מספיק חמצן נקרא אנמיה (קישור).

כימותרפיה – כימותרפיה היא שימוש בתרופות שונות כדי לרפא את מחלת הסרטן.בדרך כלל נותנים כמה סוגים של תרופות כימותרפיות כדי לתקוף את תאי הסרטן בדרכים שונות. השילוב המדויק של התרופות נקבע בהתאם לסוג הסרטן ולמידת ההתפשטות שלו בגוף.תרופות כימותרפיות הן תרופות חזקות מאוד שלעיתים תוקפות גם את התאים הנורמלייםשל הגוף.זאת הסיבה, שלחולים המקבלים כימותרפיה יש נשירת שיער. החדשות הטובות הן שבגמר הטיפול הכימותרפי התאים הנורמליים חוזרים וכך גם השיער!

כרומוזומים -בגופך נמצאים ביליוני תאים שאי אפשר לראות אותם אלא תחת מיקרוסקופ בלבד. בתוך רוב התאים נמצאים כרומוזומים.הכרומוזומים נראים תחת מיקרוסקופ כחוטים דקים והם מכילים מאות, אם לא אלפי גנים (קישור). הגנים קובעים את המראה הפיזי שלנו, כמו צבע העיניים למשל, וגם חלק מתכונות האופי שלנו. לרוב האנשים יש 23 זוגות של כרומוזומים שהם מקבלים מהאב ומהאם. לכרומוזומים שאתה מקבל עם לידתך יש תפקיד חשוב בקביעת הדרך בה תגדל ותתפתח.

כרוני -המילה כרוני מתייחסת למחלה שחולים בה לזמן ארוך, או למחלה שנעלמת ושוב מופיעה לאורך זמן. סוכרת היא דוגמא למחלה כרונית.

ל

 

לבלב – הלבלב הוא איבר שטוח וארוך הנמצא באזור הבטן. הלבלב נמצא מתחת לקיבה ומייצר אנזימים חשובים לעיכול. הלבלב גם מיצר אינסולין וגלוקגון שמפקחים על רמות הגלוקוז בדם.

לחץ דם – אולי יצא לך פעם לבדוק את לחץ הדם במרפאה. הרופא או האחות עוטפים את החלק העליון של היד ברצועה רחבה ומנפחים אותה כמו בלון. אתה עלול להרגיש קצת לחץ על היד אבל אל חשש – זו הדרך לבדיקת לחץ הדם שלך.לחץ הדם מראה כמה הלב מתאמץ כדי להזרים דם לכל חלקי הגוף שלך.

מ

מבנה גוף – לכל אחד מאיתנו מבנה גוף שונה. חלק מאיתנו נמוכים יותר, חלק צרים יותר, חלק רחבים יותר, לא משנה מה מבנה הגוף שלך – חשוב שתדאג לגוף הנפלא שיש לך!

מח עצם -מח עצם הוא חומר ספוגי עבה הנמצא בתוך העצם. תפקידו של מח העצם לייצר כל מיני תאים: כדוריות דם אדומות שמובילות חמצן לתאי הגוף, כדוריות דם לבנות שנלחמות במחלות וזיהומים, וטסיות הדם שעוזרות לקרישת הדם.

מיפוי סי טי (CT) -מיפוי סי טי הוא סוג מסוים של צילום רנטגן, אלא שהוא נותן לרופא תמונה הרבה יותר ברורה של מה שמתרחש באבר הנבדק.אגב, המיפוי לא כואב בכלל!

מיצי קיבה – מיצי הקיבה נמצאים כמובן… בקיבה. התפקיד העיקרי שלהם הוא לפרק את המזון שאכלת ולהכין אותו היטב – כך שיהיה מוכן לספיגה במעיים.

מלאנין – האם פעם תהית מדוע לעור שלך יש את הצבע המסוים שלו? ובכן, מי שאחראי לצבע הוא הפיגמנט שמעניק לעור את הגוון שלו. ככל שהעור כהה יותר – יש לך יותר מלאנין.

מערכת החיסון -מערכת החיסון כוללת את תאי הדם הלבנים ובלוטות הלימפה והיא מגינה על הגוף מפני מחלות. מערכת החיסון מורכבת מחלקים רבים שכולם יחד נלחמים יום יום בחיידקים, ופולשים לא רצויים אחרים, כדי לשמור על בריאותך.

מערכת העצבים – מערכת העצבים מפקחת על כל פעולה שאתה עושה שכוללת נשימה, הליכה, חשיבה והרגשה.מערכת העצבים מורכבת מהמוח, חוט השדרה וכל העצבים בגופך.המוח הוא המרכז המפקח וחוט השדרה הוא המקשר אל המוח וממנו.תאי העצב מעבירים מסרים מהגוף למוח ומן המוח לגוף, כך שהמוח מפרש אותם ופועל בהתאם.

משאבת אינסולין – כל אדם זקוק להורמון אינסולין כדי שהגוף שלו יתפקד באופן נורמלי ובריא. אם הגוף לא מקבל מספיק אינסולין – במחלת הסוכרת למשל – לעיתים הפיתרון הטוב ביותר הוא משאבת אינסולין. משאבת האינסולין היא מכשיר קטן שאפשר לחבר לחגורה, או לשים בכיס. המשאבה מחוברת לצינור פלסטי שמוחדר מתחת לעור. את המשאבה אפשר לתכנן כך שתפריש אינסולין לגוף כאשר הוא זקוק לו – כמו למשל אחרי הארוחה.

ס

סוג הדם – ישנם 4 סוגי דם, כל סוג דם ישנם סימנים מיוחדים שצמודים לכדוריות הדם האדומות. סימנים אלו קובעים איזה סוג דם יש לכל אחד: סוג A, סוג B, סוג O, או סוג AB.

כדי לסבך קצת את העניינים, כל סוג דם יכול להיות חיובי (+) או שלילי (-).לפני ניתוח חשוב שהרופא ידע איזה סוג דם יש לך כדי לספק את הדם המתאים במקרה הצורך.במקרה של חירום יכול כל אחד לקבל את סוג הדם O (-), בלי קשר לסוג הדם שיש לו.

סחוס -אם תתפוס את קצה אפך או את החלק העליון של אוזנך – תרגיש בסחוס. זהו חומר גמיש שמצוי באזורים שונים בגוף, כולל בין העצמות כך שהוא מונע מהם להשתפשף אחת בשנייה ולגרום לכאב.

סיבים (או סיבים תזונתיים) – סיבים נמצאים בעולם הצומח. הסיבים הם אותו חלק בצמח שאינו מתעכל במעיים. כאשר אתה אוכל מזון עשיר בסיבים הוא מנקה את המעיים, גורם לצואה שלך להיות רכה וגם עוזר למנוע מחלות רבות. מזונות עשירים בסיבים הם: ירקות, פירות, חיטה מלאה, לחם מלא, קורנפלקס מחיטה מלאה, אורז מלא, דייסת שיבולת שועל ועוד.

סרטן – סרטן הוא מחלה שבה הגוף מייצר תאים מזיקים שמתרבים במהירות רבה. תאים אלו תופסים את מקומם של התאים הנורמליים. אם הרופא לא מבחין בתאים אלו מוקדם מספיק, הם עלוליםלהתפשט לאברים שונים בגוף ולגרום למחלות ואפילו למוות.

יש סוגים רבים של סרטן. אי אפשר להידבק מסרטן אם נמצאים בקרבת מישהו שחולה במחלה. אבל אפשר לחלות בסרטן מעישון סיגריות למשל, וזו סיבה טובה לא לעשן לעולם!

סכרת -במצב של סכרת הגוף לא מנצל את הגלוקוז בצורה נכונה.גלוקוז הוא סוכר והוא גם המקור העיקרי לאספקת אנרגיה לגוף.מי שאחראי על רמות הגלוקוז בגוף הוא הורמון האינסולין שנוצר בלבלב.

קיימים שני סוגים של מחלת הסכרת: סכרת מסוג 1 שבה הלבלב לא מייצר את ההורמון אינסולין בכמות מספקת. סכרת מסוג 2 -שבה הלבלב מייצר מספיק אינסולין אבל הגוף לא מסוגל לנצל את הגלוקוז כראוי.

אם הסכרת לא מטופלת כראוי, או אם המחלה לא אובחנה כלל, האדם החולה עלול לסבול מהשתנה מרובה, הרגשת צמא וירידה במשקל.

ע

עדשות מגע -עדשות מגע הן פיסות קטנות ודקות של פלסטיק ששמים בעין כדי לראות טוב יותר. הם מתפקדות כמו משקפיים, אלא שהן נמצאות בתוך העין ולא לפניה. למרות שבתחילה מרגישים איתן אי נוחות ונדמה שכל העולם רואה אותן – לא עובר זמן רב וממש לא מרגישים בנוכחותן.

עמידות לאינסולין -ילדים שיש להם סוכרת מסוג 2 עדיין מסוגלים לייצר אינסולין, אולם מסיבות כלשהן האינסולין לא עושה את העבודה…כתוצאה מכך לא נכנס מספיק גלוקוז לתוך התאים. מצב זה נקרא עמידות לאינסולין.

עששת – עששת היא מילה נרדפת לריקבון השיניים. כאשר לא מצחצחים שיניים מידי יום (ומומלץ אף פעמיים ביום) ולא מנקים מידי פעם בין השיניים עם חוט דנטאלי עלולים להיווצר "חורים" בשיניים, או במילים אחרות עששת. כדאי לבקר אצל רופא השיניים לפחות פעמיים בשנה כדי לוודא שהשיניים בריאות ולא מתפתחת בהם עששת.

 

עצירות – לפעמים הפסולת שנמצאת בתוך המעי – שהיא הצואה – עלולה להיות קשה ויבשה. זה לא נעים, אבל אם זה קורה לך לעיתים קרובות אפשר לנסות למנוע זאת. מומלץ לאכול יותר סיבים תזונתיים (נמצאים הרבה בפירות וירקות) ולשתות יותר נוזלים, כמו מים ומיצים.

פ

 

פולן – פולן היא אבקה דקה המיוצרת על ידי צמחים מסוימים. בעונות הקיץ, הסתיו והאביב אבקת הצמחים נשאת ברוח ומועברת לצמחים אחרים כדי שיוכלו לייצר זרעים. ישנם אנשים רבים שהם אלרגיים לפולן, אויר שיש בו פולן עלולה לעורר אצלם סימני אסטמה.

פחמימות -קיימים שלושה רכיבי תזונה עיקריים במזון: חלבונים (קישור), שומנים (קישור) ופחמימות. הפחמימות הן המקור העיקרי שממנו מקבל הגוף אנרגיה. קיימים שני סוגי פחמימות עיקריים: סוכרים (כמו הסוכרים בחלב, פירות, סוכר וממתקים) ועמילנים – הנמצאים בחיטה,לחם, פסטה וקרקרים.

הגוף מפרק את הפחמימות לגלוקוז – שהגוף משתמש בו לאנרגיה. הגלוקוז נספג במעי ונכנס למחזור הדם, פעולה שגורמת לרמת הסוכר בדם לעלות.כאשר רמת הגלוקוז בדם עולה, הלבלב משחרר הורמון שנקרא אינסולין. תפקידו של האינסולין הוא להכניס את הגלוקוז לתוך תאי הדם כדיש אפשר יהיה להשתמש בו כמקור של אנרגיה.

פיהוק – אף אחד לא ממש יודע מה גורם לנו לפהק אבל נראה שהפיהוק הוא די מדבק… אם תפהק בכיתה ותתבונן סביבך, מיד תראה שעוד כמה מחבריך מפהקים גם הם… אפילו מחשבה על פיהוק יכולה לגרום לך לפהק. בכל אופן, אנו מפהקים כאשר אנו מרגישים עייפות או שיעמום.

צ

 

צילום רנטגן – צילומי רנטגן הם צילומים מיוחדים של החלקים הפנימיים בגוף. את צילומי הרנטגן עושה מכונה מיוחדת. כאשר מתקבלת התמונה היא לא נראית כמו זו באלבום התמונות שלך… אבל רופאים יודעים להסתכל על התמונה וללמוד ממנה. צילומי רנטגן משמשים לצילום עצמות (לוודא אם יש שבר), ריאות ועוד.

צלקת – צלקת היא סימן שנשאר על העור אחרי שחתך או פצע נרפא. הצלקת נוצרת כאשר יש נזק גדול לעור. רוב צלקות העור הן שטחיות והסימן שנשאר הוא קל. אפשר לנסות ולמנוע את היווצרות הצלקת ע"י שמירה על ניקיון הפצע או החתך מחיידקים.

ק

 

קטונים – גלוקוז הוא מקור האנרגיה העיקרי של הגוף. כאשר הגוף לא מסוגל לנצל את הגלוקוז לאנרגיה הוא משתמש בשומן. כאשר השומן מתפרק בגוף הוא יוצר כימיקלים שנקראים קטונים.הקטונים נכנסים למחזור הדם ולשתן. רמות גבוהות מידי של קטונים בדם גורמים לדם להיות יותר חומצי.

מצב זה יכול להיגרם בגלל שאדם לא אוכל מספיק, כך שהגוף לא מקבל מספיק גלוקוז לאנרגיה, או אצל אדם סכרתי שהגוף לא יכול לנצל את הגלוקוז באופן נורמלי.

קלוריה – קלוריה היא יחידת מידה לחום ולאנרגיה.הגוף מפיק את האנרגיה במזון מגלוקוז. את הקלוריות במזון מודדים בשיטות מיוחדות. הקלוריות במזון באות משלושה מקורות עיקריים: חלבונים, פחמימות ושומנים. צריכה של כמות קלוריות גדולה ממה שהגוף זקוק לו – עלולה לגרום להשמנת יתר. צריכה נמוכה מידי של קלוריות עלולה לפגום בגדילה ובבריאות.

קרדיולוג – רופא המתמחה במבנה הלב ותפקודו. הקרדיולוג מטפל בכל מיני בעיות הקשורות בלב כמו למשל איושה בלב או החסרת פעימה.

קרדית האבק – קרדית האבק היא יצור מיקרוסקופי שחי במגורי אדם בתנאי אבק ולחות על גבי ספרים, בגדים, מזרונים ועוד. הקרדית ניזונה מקשקשי עור, והפרשותיה גורמות לתגובות אלרגיות בחלק מהאנשים. למי שסובל מאסטמה עלולה קרדית האבק להחמיר את מצבו.

קשקשים – קשקשים הם חלקי תאים מתים שנמצאים על ראשנו. אנו מבחינים בהם בעיקר בזמן הברשת השיער, גירוד בראש או כאשר אנו מורידים את החולצה דרך הראש. לעיתים קורה בגיל ההתבגרות שבלוטות השומן קצת משתוללות – כמות הקשקשים היא יותר גדולה.אבל אין סיבה לדאגה – כיום מצויים בשוק סוגי שמפו שיכולים למנוע את הופעת הקשקשים.

ש

 

שומנים – כמו חלבונים (קישור) ופחמימות (קישור), שומנים הם אחד משלושת רכיבי המזון העיקריים. השומן הוא מחסן האנרגיה של הגוף. לשומן גם תפקידים חשובים נוספים. השומן צריך להיות חלק מהתפריט במזון אבל יותר מידי שומן, מהסוג הלא מומלץ, עלול לגרום לבעיות בריאותיות ולהשמנה. שמן וחמאה מכילים שומן, שומן גם נמצא במוצרי חלב, בשר, פיצוחים, אבוקדו ועוד.

שטף דם -מכיר את הכתם השחור או הכחול שמופיע במקום בו קיבלת מכה? כאשר אתה מקבל מכה כלי הדם נשברים והדם מתוכם נשפך החוצה. עד מהרה הצבע הופך מכהה לירוק או צהוב ותוך זמן קצר נעלם.

שיני בינה – שיני הבינה הן השיניים האחרונות הבוקעות בחלל הפה, בחלקו האחורי ביותר. הן נקראות גם השיניים הטוחנות האחרונות. האמונה הטפלה אומרת, כי הן מוסיפות חוכמה לאדם אולם מקור השם קשור לזמן צמיחתן של השיניים, סביב גיל 20 בממוצע, עת בה האדם הגיע לבגרות. לעיתים השיניים אינן צומחות כהלכה ויש צורך לעקור אותן.

שיעול – שיעול הוא רפלקס שעוזר לניקוי הגרון והריאות. השיעול נפוץ מאוד באנשים שיש להם אסטמה (קישור) אבל הוא יכול להיגרם מסיבות שונות.השיעול באסטמה נגרם כתוצאה מגירוי בצינורות הנשימה (הם צרים, נפוחים ומלאים בליחה).

שתן -שתן נוצר כתוצאה מהפסולת שאוספת הכליה מן הדם. השתן מכיל בעיקר מים ואם אינך שותה מספיק (או שאתה מזיע הרבה) השתן שלך ייהפך לכהה יותר. אם לעומת זאת, אתה מרבה לשתות צבע השתן שלך יהיה בהיר יותר – וזה הסימן שהגוף מקבל מספיק נוזלים. לפני שהשתן יוצא החוצה, הוא מצטבר בשלפוחית השתן.

ת

 

תאי דם לבנים – תאי הדם הלבנים הם חלק מהמערכת החיסונית הנלחמת בחיידקים. הם כמו חיילים קטנים שצפים בתוך הדם ומחכים להתקיף פולשים כמו וירוסים וחיידקים. ישנם סוגים שונים של תאי דם לבנים ולכל סוג יש את התפקיד המיוחד לו.

 

תורשה – אם אנשים אומרים לך שאתה דומה לאימא או לאבא – הם מדברים על תורשה.אולי יש לך את צבע העיניים כמו זה של אימא או צבע השיער כמו זה של אבא. תכונות אלו עבר אליך בגנים (קישור) מן ההורים.

תזונאי/ת – התזונאי (או התזונאית) מתמחה בתזונה בריאה ונכונה למצבים ולגילאים שונים. התזונאי יכול לעזור לך בבחירת המזונות שתאכל, כמה תאכל, מתי תאכל – ובקיצור, תוכל להפנות אליו כל שאלה שיש לך בנושא אכילה בריאה.

תזונה – תזונה היא לימוד כל מה שקשור למזון וכיצד הוא פועל בגוף. תזונה כוללת לימוד כל המרכיבים שיש במזונות כמו ויטמינים, מינרלים, חלבונים, פחמימות, שומנים ועוד. חשוב מאוד לאכול מגוון של מזונות כולל פירות, ירקות, מוצרי חלב ודגנים על מנת לגדול ולהיות בריא.מומלץ להסתכל מידי פעם בתוויות המזון (קישור) של המאכלים האהובים עליך כדי ללמוד קצת יותר על תזונה.

Follow by Email
WhatsApp