בריאותון – מגזין בריאות ותזונה לילדים, מתבגרים והורים

מילון תזונתי רפואי לסוכרת

 

אלבומין – החלבון העיקרי בדם. אנשים המפתחים מחלת כליה מפרישים במהלך השנים כמויות קטנות של אלבומין בשתן. מצב זה מכונה מיקרואלבומינאוריאה. ככל שמחלת הכליה מחריפה – מופרשות כמויות גדולות יותר של אלבומין לשתן. מצב זה מכונה מקרואלבומינאוריאה. כאשר ריכוז האלבומין בשתן גדל הכליה מתקשה יותר בסינון הדם.

בולוס (Bolus) – כמות עודפת של אינסולין, המוזרקת בדרך סמוך לאכילת ארוחה או חטיף, כדי לכסות על רמת צפויה של סוכר בדם.

גלוקוז – הסוכר העיקר הנמצא בדם והמקור העיקרי של הגוף לאנרגיה.

המוגלובין AIC – בדיקה המודדת את הרמה הממוצעת של סוכר בדם במהלך 3-2 החודשים האחרונים. המוגלובין הוא חלק מתאי הדם האדומים שתפקידו להעביר חמצן לתאים. לעתים מצטרף אליו גם גלוקוז ואז הוא מכונה המוגלובין A1C או המוגלובין מסונכרר (Glycosylated Hemoglobin). הבדיקה מראה את כמות הגלוקוז המוצמדת לתאי הדם האדומים. שהוא פרופורציוני לכמות הסוכר בדם.

חנקן בדם בצורת שתנן – (blood urea nitrogen (BUN – חומרי הפסולת בדם שנוצרים כתוצאה מפירוק חלבונים. הכלייה מסננת את הדם כדי להיפטר מהשתנן. ככל שתפקוד הכליה יורד עולה רמת ה-BUN.

כשל כלייתי חריף (Acute Renal Failure) – איבוד פתאומי וזמני של התפקוד הכלייתי.  ראה מחלה כלייתית כרונית (Chronic Renal Failure).

מכשיר למדידת סוכר – מכשיר נייד וקטן שמשמש לבדיקת סוכר בדם לאנשים הסובלים מסוכרת. לאחר שדוקרים את האצבע מניחים טיפת דם על סרט הבדיקה ועל צג המכשיר מופיעה רמת הגלוקוז שנמדדה.

סוכרת "שבירה" (Brittle diabetes) – כאשר לעתים תכופות רמת הסוכר מתנדנדות בין גבוה לנמוך מידי או להפך.

נוגדנים – חלבונים שהגוף מייצר על מנת להגן מפני חומרים זרים כמו חיידקים ווירוסים. באנשים הסובלים מסוכרת מסוג 1 הגוף מייצר נוגדנים שהורסים את תאי אלפא בלבלב המייצרים אינסולין.

פטרת כף הרגל (athlete's foot) – זיהום פטרייתי בכף הרגל השכיח באנשים הסובלים מסוכרת, בקשישים ובאנשים שלהם מערכת חיסונית חלשה. העור בכף הרגל עלול להתקלף, להישבר, לדמם או לגרום לכאב. ישנם מקרים שאין כל סימנים לפטרת ואנשים אינם יודעים כלל שהם סובלים מזיהום. הדלקת יכולה להופיע בסוליה, בין האצבעות, או בסוליה ובצידי כף הרגל.

קנדידה – פטרייה הנמצאת בגוף אך גדלה באנשים הסובלים מסוכרת. הסיבה לכך היא רמות גבוהות של סוכר המחלישות את המערכת החיסונית. שימוש באנטיביוטיקה ונטילת גלולות למניעת היריון מגבירות גם הם את הסיכון להתפתחות קנדידה. התפתחות קנדידה עלולה להוביל לזיהום המתבטא בגירוד, פצעים בעור או תפרחת.

תאי אלפא – תאים המצויים בלבלב המפרישים הורמון שנקרא גלוקגון. כאשר רמת הסוכר בדם נמוכה מדי הגוף מאותת לתאי האלפא לשחרר גלוקגון. הגלוקגון המופרש מגיע לכבד וגורם לו לשחרר גלוקוז כדי לספק אנרגיה לגוף.

תסמונת מנהרת שורש כף היד (carpal tunnel syndrome) – תופעה שכיחה בסוכרת. התסמינים כוללים כאבים, נימול וחולשה באצבעות ובשורש כף היד שלעתים מקרינה גם לזרועות. התסמונת אופיינית יותר בנשים.

 

Follow by Email
WhatsApp