פעילות גופנית ומשחקים – גילאים 6-12

[ad#ואם אני לא אוהב ספורט?]

  • פעילות גופנית-ילדיםילדים בקבוצת גיל זו זקוקים לפעילות גופנית על מנת לבנות כוח, קואורדינציה וביטחון. ילדים בגילאים אלו אף רוכשים שליטה על זמן הפעילות ועצימותה. פעילות גופנית מסייעת להם גם בהצבת מטרות ועמידה ביעדים, אתגרים, עבודת צוות וחשיבותו של האימון.
    לילדים בגילאי בית הספר קיימות יותר הזדמנויות להשתתפות במגוון רחב של פעילויות ומשחקים. בגילאים אלו ילדים מסוגלים כבר לבחור את הפעילות או המשחק המתאימה לגילם, ליכולתם ולאישיותם. מומלץ מאוד לאפשר לילדים להיות שותפים מלאים בבחירת ענפי הספורט או המשחק. תנו לילדים להחליט באיזו פעילות גופנית הם רוצים לעסוק. השגיאה הנפוצה ביותר אצל הורים היא שהם נוהגים להחליט מראש באילו ענפי ספורט צריכים ילדיהם לעסוק וקולם של הילדים לא נשמע בתהליך קבלת ההחלטות בנושא. מרבית הילדים יסכימו ל"מנה יומית" של פעילות גופנית – כל עוד היא פעילות שכיף לעשותה…

    ילדים בגילאים 6-8
    מחדדים את היכולות הפיזיות הבסיסיות כמו קפיצה, זריקה, תפיסה ובעיטה.  בגילאים אלו הילד עדיין נמנע מלהשתתף במשחקים תחרותיים, אך כבר ניתן להתחיל וללמדו עבודה בקבוצות קטנות של שניים עד שלושה ילדים: למשל זריקת כדור לסל, רולר בליידס, רכיבה על אופניים, מחול לסוגיו, תופסת, תפיסת כדורים וכדומה. פעילויות מסוג זה מעודדות את הילד למודעות לגופו, למרחב ולכוח האיזון.

    ילדים בגילאים 9-12 בגילאים אלו יש לעודד התכוונות לפעילות ספציפית בספורט אינדיבידואלי או קבוצתי כגון רכיבה על אופניים או מחול. לא כל הילדים אוהבים ענפי ספורט קבוצתיים כמו כדורגל או כדורסל לדוגמא. מומלץ לערוך לילד הכרות עם ענפי ספורט נוספים כמו אומנויות לחימה, טניס, אופניים, סקייטבורד, טניס ריקוד ועוד.
    האגודה הלאומית לספורט וחינוך לפעילות גופנית בארה"ב  ממליצה לילדים בגילאי בית הספר:
    – להשתתף בפעילות גופנית בעצימות בינונית או גבוהה לפחות שעה אחת ביום, ברוב ימות השבוע.
    – בנוסף לשעת הפעילות מומלץ לעשות סדרות קצרות של פעילות גופנית (כ-15 דקות לכל סדרה) פעמים מספר במהלך היום.
    – להימנע ממצבים של חוסר פעילות הנמשכים מעל שעתיים ביום.

    פעילות גופנית – בבית
    הורים רבים חושבים, בטעות, כי על מנת לשמור על כושרו הגופני של ילדם יש לרשום אותו לקבוצה או לחוג. למרות שיש לכך יתרונות רבים עדיין השתתפות בחוג מסודר המתקיים בתדירות של פעם או פעמיים בשבוע, איננה מספיקה על מנת לפתח כושר אצל ילדים ברמה הרצויה. גם השתתפות בשיעורי הספורט בבית הספר אינה מספקת.
    כמה עצות לשמירה על כושר גופני במסגרת בייתית:
    * לשלב פעילות גופנית בשגרת היום-יום: השתתפות בניקיון וסדר בבית, הליכה משפחתית, עבודה בגינה וכו'.
    * להקציב לילדים "זמן חופשי" למשחקים: רולר בליידס, קליעה לסל, משחקי כדור רכיבה על אופניים, מחול לסוגיו, תופסת, תפיסת כדורים וכדומה. פעילויות מסוג זה מעודדות את הילד למודעות לגופו, למרחב, לכוח,  לאיזון ולהעתקת כובד.
    * רצוי שיהיו בבית עזרי ספורט. הם אינם חייבים להיות יקרים. לדוגמא: כדורים מסוגים שונים, חבל קפיצה, חישוקים ועוד.
    * השתדלו להשתתף באופן פעיל עם ילדיכם.
    *הגבילו זמני מסך (מחשב, משחקי וידאו וטלויזיה).
    * הדרך הטובה ביותר להראות לילדכם את חשיבות הפעילות הגופנית – היא לעשות אותה בעצמכם…

    לסיכום: בגילאים 6-12 חשוב להקפיד ולשמור על איזון בין הפעילות הספורטיבית לבין המחויבות החברתית והלימודית, ולשלב את הפעילות הספורטיבית עם מודעות לחינוך ולבריאות כגון תזונה וכדומה.
    ילדים ובני נוער פעילים נוטים להישאר פעילים לאורך השנים. שמירה על הכושר עוזרת בבניית הערכה עצמית חיובית, שמירה על משקל גוף בריא והפחתת הסיכון להתפתחות מחלות שונות כמו יתר לחץ דם, סוכרת ומחלות לב.