אנמיה – חסר דם

[ad#אנמיה]

לכמה ברזל הילד שלי זקוק?  מהם הגורמים לאנמיה?  סימנים של מחסור בברזל  ברזל בדיאטה היומית  תוספי ברזל ועצירות

חסר דם (אנמיה) הינו מצב של ירידה במספר הכדוריות האדומות או ריכוז נמוך של המוגלובין בדם. מחקר שנערך בחיל הרפואה מצא אחוזי אנמיה גבוהים במיוחד בקרב בני הנוער הישראלים. עוד נמצא במחקר כי בהשוואה למדינות מערביות אחרות, בגברים בני 18 בישראל נמצאה שכיחות גבוהה של חסר ברזל, לאו דווקא של אנמיה.
האם אתם תוהים מדוע דגני הבוקר ותחליפי החלב לתינוקות מועשרים בברזל? ברזל הוא רכיב מזון חיוני בדיאטה היומית של ילדים והוא נחוץ לגוף ליצירת המוגלובין – חלבון נושא חמצן בתאי הדם האדומים. תאי הדם האדומים פזורים בגוף ותפקידם להעביר חמצן לכל התאים. במצב של מחסור בברזל, הגוף לא מסוגל ליצר מספיק תאי דם אדומים וכתוצאה מכך  תפקודם של רקמות ואיברים שונים עלול להיפגע.

לכמה ברזל הילד שלי זקוק?
– ילדים מגיל שנה ועד 12 שנים זקוקים ל-7-10 מ"ג של ברזל מידי יום.
– ילדים בגיל ההתבגרות זקוקים ל-11 מ"ג ליום. ילדות בגיל ההתבגרות זקוקות ל-15 מ"ג ברזל ליום.
– ילדים העוסקים בפעילות גופנית מאומצת עשויים להזדקק לתוספת ברזל בדיאטה היומית.

מהם הגורמים לאנמיה?
– חסר ברזל בתזונה היומית של הילד או המתבגר. זוהי הסיבה השכיחה ביותר להיווצרות אנמיה בתקופת הילדות וההתבגרות.
– ייצור בלתי מספיק של כדוריות דם אדומות במח העצם.
איבוד דם מוגבר העלול להיגרם כתוצאה משטפי דם, מחזור חודשי ומחלות מעיים מסוימות.


סימנים של מחסור בברזל

בזמן תאוצת הגדילה בגיל ההתבגרות קיים צורך מוגבר בברזל שלעיתים לא נענה ע"י הרגלי האכילה של בני הנעורים. בבנות הסיכון מוגבר בשל איבוד הדם במחזור החודשי. מחסור בברזל עלול להשפיע על גדילתו של הילד ולגרום לו לקשיים בלימודים ובהתנהגות.
מאגרי הברזל בגוף מדלדלים באיטיות ולכן במקרים רבים המחסור בברזל אינו מלווה בסימנים חיצוניים. ככל שהאנמיה מתמשכת עלולים להופיע הסימנים הבאים:
– עייפות קיצונית
– גוון חיוור של העור
– קוצר נשימה, בעיקר לאחר מאמץ קל יחסית כמו ריצה
– דפיקות לב מואצות
– אי שקט
– נטייה להיות חשוף יותר למחלות וזיהומים
– תיאבון מופחת
– סחרחורות
אם לילדך אחד או יותר מהסימנים הללו, מומלץ לפנות לרופא ולשקול ביצוע בדיקת דם. בדיקת דם שגרתית עלולה להצביע על אנמיה אולם איננה מדד מדויק לקביעת מחסור גבולי בברזל. מסיבת זאת עדיף לבדוק את רמת הפריטין בדם. פריטין הוא חלבון המאחסן ברזל בתאים. במקרה שמתגלה אנמיה כתוצאה מחוסר ברזל יקבל הילד תוספת ברזל. מכיוון שעודף ברזל עלול לגרום גם הוא לבעיות בריאותיות – יש להימנע מלתת תוספי ברזל ללא מרשם רופא.


ברזל בדיאטה היומית
ברזל מצוי במזונות שונים. ברזל שמקורו בבשר עדיף מברזל שמקורו בצומח משום שספיגת הברזל ממנו קלה ויעילה יותר. מזונות עשירים בברזל:
– בשר בקר
– בשר עוף
– טונה
– סלמון
– ביצים
– דגני בוקר מועשרים בברזל
– אפונה ושעועית מיובשים
– פירות מיובשים
– ירקות עליים ירוקים
דרכים נוספות להעשרת התפריט היומי בברזל:
– ויטמין C מסייע לספיגה טובה יותר של ברזל. הגישו מזונות עשירים בברזל לצד מזונות עשירים בוויטמין C כמו לדוגמא: בשר עם עגבניות/ברוקולי/תפוזים/פלפלים/קיווי/אשכוליות/תותים ועוד.
– הימנעו מהגשת קפה ותה בעת הארוחה. קפה ותה מכילים טנינים המעכבים את ספיגת הברזל.
– לא לתת לילד בסמיכות ברזל וחלב – הסידן שבחלב (או במוצרי החלב) מפריע לספיגה מירבית של הברזל.
– אם ילדכם צמחוני הקפידו שהתזונה שלו תהיה עשירה בברזל. ברזל ממקורות צמחיים נספג בצורה יעילה פחות בהשוואה לספיגת ברזל מן הצומח ולכן מומלץ להגיש לילדים צמחוניים מזונות המועשרים בברזל.
דרכים יצירתיות להעשרת הדיאטה היומית בברזל:
– הבשר הוא המקור הזמין ביותר לצריכת ברזל ובעל כושר ספיגה מצוין. מומלץ לאכול בשר בקר רזה פעם בשבוע. במשך השבוע יכול בשר הודו לשמש כמקור מספיק טוב לברזל. יתרונו של בשר ההודו שהוא מספק ברזל מצוין ללא החסרונות הקיימים בבשר אדום (כמו אחוזי שומן וכולסטרול גבוהים). עוף ודגים, לעומת זאת, מכילים פחות ברזל.
מרק מבשר הודו. מבשלים את ההודו בדיוק כפי שמבשלים את העוף, וניתן גם לטחון אותו לתוך המרק. בשר ההודו עשיר בברזל.
– שניצל הודו – באותו אופן אפשר גם להכין שניצל מבשר הודו.
– בשר טחון: קציצות, ספגטי בולונז וקבבים. קציצות עם ירקות – ניתן להוסיף לקציצות ברוקולי. הוספת ברוקולי משפרת את ספיגת הברזל, מרככת את הקציצה ומשפרת את המרקם שלה.

תוספי ברזל ועצירות
יש פעמים שהתרופה הניתנת לטיפול באנמיה גורמת לעצירות או לכאבי בטן, אולם בתכשירים הנפוצים כיום בקרב ילדים התופעה הרבה פחות שכיחה. מכל מקום, גם אם נראה שהילד סובל מעצירות כתוצאה משימוש בתכשיר אחד, ניתן תמיד לנסות תכשיר אחר או להתחיל בכמות קטנה יותר ולהעלות בהדרגה את המינון. ברזל שמקורו מן המזון – אינו גורם לעצירות.