קפאין – מותר או אסור?

קפאין – מותר או אסור?

[ad#קפאין]

מהו קפאין והיכן הוא מצוי?   כיצד קפאין משפיע על ילדים?  מהי רגישות לקפאין?   דרכים לקיצוץ קפאין בדיאטה היומית

מהו קפאין והיכן הוא מצוי?
בעבור הצמח המכיל אותו הקפאין הוא קוטל מזיקים טבעי – הוא משתק והורג חלק מהחרקים הפוגעים בצמח. קפאין מצוי בעיקר בפולי קפה, גואראנה, עשב המאטה, התה, שוקולד וכתוסף מלאכותי במשקאות קולה. אופנת משקאות האנרגיה, ולאחרונה גם משקאות הקפה הקר, מגדילה את היצע המשקאות המכילים קפאין. מקור הקפאין העיקרי של ילדים ומתבגרים הם המשקאות הקלים והתה, בעוד שרוב הקפאין של המבוגרים מגיע משתיית קפה.

תכולת קפאין ב- 240 מ"ל (כוס גדולה) משקה:
אספרסו: 180-60 מ"ג
קפה פילטר: 170 מ"ג
קפה נמס: 120-30 מ"ג
קפה נטול קפאין – 4 מ"ג לכוס קטנה
תה: 70-30 מ"ג
תה ירוק: 14 מ"ג
קוקה קולה: 45 מ"ג
רד בול: 117 מ"ג לפחית
שוקו: 32-3 מ"ג
משקה שוקו שמכינים מאבקת קקאו בהתאם להוראות היצרנים: 8.2-1.1 מ"ג
שוקולד: 40-6 מ"ג ל-50 גרם. בשוקולד חלב הכמויות הקטנות ביותר, במריר – הגדולות ביותר. שוקולד לבן הוא נטול קפאין.

כיצד קפאין משפיע על ילדים?
בילדים, בדיוק כמו במבוגרים, עלולה צריכה מוגזמת של קפאין לגרום לתופעות הבאות:
עצבנות ואי-שקט
כאבי בטן
כאבי ראש
קשיים בריכוז
קושי להירדם
קצב לב מוגבר
יתר לחץ דם
עוד נמצא כי בילדים עלולה צריכת קפאין לגרום גם לתופעות הבאות:
השמנת יתר. מחקרים מצאו כי צריכה של פחית אחת משקה תוסס המכיל קפאין (קולה לדוגמא) מגבירה את הסיכון להשמנת יתר אצל ילדים ב-60%.
חסרים תזונתיים. ילדים השותים כמויות מוגזמות של משקאות תוססים המכילים קופאין צורכים קלוריות  "ריקות" (קלוריות ללא ערך תזונתי נלווה) וכתוצאה מכך עלולים לסבול ממחסורים תזונתיים.
עששת. משקה קולה בפחית מכיל כ-10(!) כפיות סוכר. משקאות תוססים הם בדרך כלל חומציים ומכילים כמות לא מבוטלת של סוכר התוצאה היא פגיעה בשן ועששת.
קפאין הוא חומר משתן. השתנה מרובה כתוצאה מצריכה מוגזמת של קופאין עלולה לגרום להתייבשות. הדבר מסוכן בעיקר בימים חמים בהם צריכת המשקאות התוססים עולה.


מהי רגישות לקפאין?
רגישות לקפאין היא כמות הקפאין המשפיעה על תפקודי הגוף והיא משתנה מאדם לאדם. הרגישות לקפאין מושפעת בעיקר מצריכת הקפאין היומית; ככל שצריכת הקופאין היומית גדלה נחוצה כמות גדולה יותר להשגת השפעה כלשהי – ככל שהילד ישתה יותר משקאות המכילים קפאין כן תעלה כמות הקפאין הנדרשת לו להשגת ההשפעה.
ילדים רגישים יותר לקפאין משום שגופם קטן יותר ולכן נדרש פחות קפאין ליצירת התגובה הגופנית. בנוסף, ילדים קטנים חשופים פחות לקפאין לעומת ילדים גדולים יותר ובוגרים ולכן הרגישות לקפאין אצלם גדולה יותר.

דרכים לקיצוץ קפאין בדיאטה היומית:
– החליפו את המשקאות התוססים המכילים קפאין במים, חלב ומיצי פרי.
– אם יש לכם ילד או מתבגר ה"מכור" לקפאין, מומלץ להחליף לו את המשקה במשקה ללא קפאין (קפה או תה נטול קפאין). בכל מקרה, אם ילדך נהג לצרוך כמויות מופרזות של קפאין יש להוריד את כמות הקפאין היומית בהדרגה. הפסקה מוחלטת ופתאומית בצריכת קפאין עלולה לגרום לכאבי ראש, עצבנות, דיכאון ותשישות.
– צמצמו צריכת מוצרים עתירי קפה, וכן שוקולד. אם כבר שוקולד, שוקולד חלב עדיף על שוקולד מריר, וחטיף מצופה שוקולד עדיף על חפיסת שוקולד.
– חפשו אחר תכולת הקופאין במשקאות ובמזונות. המטרה היא להגיע לצריכה מקסימלית או קטנה מ-100 מ"ג קפאין ליום.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp