שילוב בין תרופות ומזונות

שילוב בין תרופות ומזונות

[ad#שילוב תרופות ומזון]

"היו מזונותיך לתרופותיך ותרופותיך למזונותיך", אמר 'אבי הרפואה' היפוקרטס לפני יותר מ-2,400 שנה. תרופות נועדו לטפל, למנוע ולרפא מחלות ובעיות בריאות שונות. יחד עם זאת חשוב ליטול אותן כראוי, כדי להבטיח את בטיחותן ויעילותן.
קיימים שני סוגים עיקריים של השפעות הדדיות בין מזונות ותרופות:
1. התזונה עלולה להפחית או להעצים את יעילותן של התרופות ולגרום לתופעות לוואי חמורות.
2. תרופות שעלולות להפריע לספיגה ולהפרשה של חומרי מזון ולשבש את ניצולם בגוף. מדובר בהשפעה הדרגתית שתתבטא יותר באנשים שנוטלים תרופות למשך תקופה ארוכה. אותם אנשים עלולים לפתח חסר בוויטמינים ובמינרלים.



תרופות אנטיביוטיות
. יש ליטול על קיבה ריקה שעה לפני או שעתיים אחרי ארוחה. אם מופיעה רגישות בקיבה, יש ליטול את התרופות עם מזון. יש להימנע מאכילה בו זמנית של מוצרים המכילים סידן, כמו חלב ומוצריו, של מזונות המכילים ברזל ושל נוגדי חומצה. כשהם נלקחים יחד עם התרופות, הם מקטינים משמעותית את ריכוז התרופות בדם, ולכן מומלץ לצרוך אותם בנפרד. האנטיביוטיקות למיניהן פוגעות גם בחיידקים ה'טובים' במעיים. דבר שעלול לגרום לתופעות שונות כמו פטרת ואגינלית ועוד. מסיבה זו מומלץ לצרוך מוצרי מזון פרוביוטיים כמו יוגורט ביו או תוסף פרוביוטי באבקה או בטבליות בזמן נטילת אנטיביוטיקה.

תרופות נוגדי חומצה:Alumag , Maalox. שימוש לא נכון בנוגדי חומצה מקבוצת תרכובות אלומיניום עלול להוביל לדלדול במאגרי הסידן והזרחן בגוף. שימוש ממושך ובמנות גדולות של נוגדי חומצה עלול להוביל למחסור בוויטמין D ולגרום נזק לעצמות. ויטמין D נוצר בגוף עם חשיפה לקרני השמש. מקורות הוויטמין במזון: ביצים, שומן החלב ודגים מסוימים. מקורות לסידן הם: מוצרי חלב, שעועית לבנה, כרוב מכל הסוגים, שעועית ירוקה, תפוזים, תאנים ומשמשים יבשים, שקדים וטחינה.

תרופות נוגדות אולקוס:  Gastro ,Famotidine ,Tagamet ,Cimetag ,Cimetidine ,Zanidex , Zantac ,Ranitidine: עלולות להפחית ספיגת ויטמין B12  וברזל. המקורות לוויטמין B12 הם מזונות מהחי בלבד: בשר, דגים, מוצרי חלב וביצים. מזונות עשירים בברזל הם: בשרים, עוף, דגים, קטניות (עדשים, חומוס), ירקות עליים כמו סלרי, כרוב, פטרוזיליה, אגוזים וגרעיני חמניות ודלעת.

תרופות נוגדות קרישה: Cumadin. מזונות עשירים בוויטמין K עלולים להפחית את יעילותן של תרופות אלו. מומלץ להפחית אכילתם של מזונות כמו: חסה, תרד, כרוב, ברוקולי, פטרוזיליה, כוסברה, שעועית ירוקה, אפונה, לפת, חומוס, עדשים, מיונז, פולי סויה, שמן סויה ושמן קנולה, כבד בקר ועוף, תה ירוק ושיבולת שועלת (אבוקדו וגלידה מפריעים לספיגת התרופה, ומומלץ לאכול אותם במרווחים של שעתיים מנטילת התרופה). תוסף ויטמין E (מעל 400 יחידות), אספירין ונגזרותיו: אלה יכולים להגביר את ההשפעה של תרופות נוגדות קרישה, ובכך להאריך את זמן קרישת הדם ולגרום לדימום יתר. לכן אין להוסיף אותם כתוסף ללא התייעצות עם הרופא המטפל.

תרופות משתנות: Fusid, Furosemid, Hydrochlorothiazide גורמים לאיבוד מינרלים כמו מגנזיום ואשלגן דרך השתן. לכן מומלץ לדאוג לתפריט עשיר בהם. מקורות לאשלגן: ירקות עם עלים ירוקים, עגבניות, גזר, תפוחי אדמה, תפוזים, אשכוליות, בננות, בשר רזה, בקר, עוף ודגים, קטניות, מוצרי חיטה מלאה, אגוזים, גרעיני חמניות, צימוקים, שזיפים ותאנים מיובשים. מקורות למגנזיום: ירקות ירוקים, בננות ומוצרי חלב, קטניות, אגוזים וזרעים.
משתנים: Aldospirone ו- Aldactone עושים פעולה הפוכה, הם גורמים לכליות לאגור אשלגן, דבר שעלול לגרום לעלייה ברמת האשלגן בדם, שגורמת בין היתר לחולשת שרירים ולעוד תופעות. למי שצורך Spironolactone כמשתן מומלץ להימנע מאכילת כמויות גדולות של מזונות עשירים באשלגן או ממלח שמכיל אשלגן.

תרופות המכילות אספירין: עלולות להפחית ספיגה ולפגוע בפעילותה של החומצה הפולית. כמו כן, הן עלולות לגרום להפרשה מוגברת של ויטמין C מהגוף. בזמן נטילת תרופות כאלה מומלץ לצרוך יותר מזונות עשירים בוויטמין C : פירות הדר, קיווי, תות שדה, גויאבה ופלפל ירוק. מזונות עשירים בחומצה פולית: ירקות עליים כמו תרד, כרוב, עלי סלק, קטניות ואגוזים.

הורמונים: נשים שנוטלות גלולות למניעת הריון או תחליפי הורמונים לגיל המעבר במשך תקופה ארוכה עלולות לפתח מחסור בחומצה פולית, בוויטמין B6, בוויטמין B12 ובמגנזיום.
טיפול במחלת גאוט (שיגדון): Colchicine, פוגעות בספיגה ובניצול של ויטמין B12.
תרופה לטיפול ב-FMF (קדחת ים תיכונית משפחתית), פוגעות בספיגה ובניצול של ויטמין B12.
תרופה לטיפול בפטרת: Griseofulvin. מזונות שומניים עלולים להגביר את ספיגת התרופה ואת השפעתה.

תרופות לטיפול באסטמה: THEO-DUR, UNIPHYL Albuterol/VENTOLIN. דיאטה עשירה בשומן עלולה להגביר את השפעת התרופה. דיאטה עשירה בפחמימות עלולה להפחית את השפעת התרופה. מומלץ להיוועץ עם דיאטנית מוסמכת. יש להימנע מצריכת מזונות ומשקאות עשירים בקפאין (קפה, קולה, שוקולד ועוד). קפאין עלול להגביר את תופעות הלוואי של התרופה הכוללת עצבנות, רעד, נדודי שינה ועוד.

תרופות להורדת לחץ דם. מומלץ להימנע ממזונות המכילים ליקריש (או שוש קרח).  הליקריש (כמו זה המצוי בסוכריות גומי למשל) מכיל חומר בשם גליצריזין, שעלול להעלות את לחץ הדם כשהוא נאכל בכמות גדולה. כמו כן, מומלץ להפחית משמעותית צריכת מלח ומזונות עשירים במונוסודיום גלוטמט.

תרופות לטיפול במחלת פרקינסון: Levopar Dopicar Sinemet. מזונות עשירים בוויטמין B6 פוגעים בפעילות התרופות. במקרה של נטילת התרופה יש להגביל את צריכת המזונות הבאים: קמח מלא ומוצריו, אורז מלא, שיבולת שועל, קטניות, כבד בקר, עוף, דגים וביצים. כמו כן יש להימנע מנטילת תוסף מזון שמכיל ויטמין B6.

אלכוהול. לאלכוהול יכולת ליצור אינטראקציה עם תרופות רבות, כולל מספר סוגי אנטיביוטיקה, תרופות לטיפול באלרגיה, מדללי דם, נוגדי כאב ודלקת ותרופות לשינה. כמעט כל אריזת תרופות כוללת אזהרת משתמש מפני צריכת אלכוהול בזמן השימוש בתרופה. גם אם הרופא או הרוקח לא הסביר זאת מפורשות, הרי ששילוב תרופה עם אלכוהול עלול לפגום ביעילות התרופה, ובמקרים חמורים יותר גם להביא לתופעות לוואי קטלניות.

מיץ אשכוליות, פוגע ביעילותן של תרופות רבות כמו לדוגמא: נורווסק (Amlodipine), אסיוול (diazepam), פנדיל (Felodipine), סימוביל (Simvastatin), איקאפרס (Verapamil).

קיימות השפעות נוספות של מזונות על תרופות. בכל מקרה יש לקרוא בעיון את העלון המצורף לתרופה ולהתייעץ עם הצוות הרפואי המטפל.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp