רגישות למוצרי חלב

[ad#רגישות לחלב]

למי יש אי-סבילות ללקטוז?   איך אדע אם יש לי אי-סבילות ללקטוז?   מה לעשות במקרה של אי-סבילות ללקוטז? 

 לחיות עם אי-סבילות ללקטוז

 

אנשים שיש להם רגישות לחלב ומוצריו יש להם תופעה הקרויה: אי סבילות ללקטוז, כלומר, הם מתקשים לעכל לקטוז. מהו לקטוז? לקטוז הוא סוג מסוים של סוכר שנמצא בחלב ובמוצרי חלב. אם יש לך אי סבילות ללקטוז, אתה אינך אלרגי לחלב אבל לא תרגיש טוב לאחר שתיית חלב, אכילת גבינה צהובה, גלידה או מוצרי חלב אחרים.
כמו בכל המזונות האחרים, גם בחלב ומוצריו, הגוף צריך לספוג את רכיבי החלב על מנת להשתמש בהם. תהליך הספיגה מתרחש במעי הדק ומשתתף בו גם אנזים מיוחד שנקרא לקטאז. הלקטאז מפרק את סוכר החלב (הלקטוז) לשני סוכרים פשוטים יותר שהמעי יכול לספוג ולהפוך אותם לאנרגיה: גלוקוז וגלאקטוז.
אנשים שיש להם אי סבילות ללקטוז אינם מייצרים כמות מספקת של האנזים לקטאז במעי הדק. גופם לא יכול לפרק את הלקטוז שבחלב וכתוצאה מכך הוא מצטבר במעיים. הלקטוז במעיים עלול לגרום לגזים, כאבי בטן, הרגשת נפיחות ואפילו לשלשולים.
אם יש לך אי סבילות ללקטוז – אין צורך לסבול בגללה. אתה צריך להכיר את המזונות המכילים לקטוז ולקבל מרשם מן הרופא לתרופה שתסייע לך.

 

למי יש אי סבילות ללקטוז?
רבים מהמקרים של אי סבילות ללקטוז הם תורשתיים. אם אחד מבני המשפחה שלך סובל מכך, הנטייה שלך לאי סבילות ללקטוז תהיה גדולה יותר. לפעמים אי סבילות ללקטוז נגרמת כתוצאה ממחלה אחרת. אנשים שסובלים מבעיות במעיים, דלקות או בעיות אחרות, היכולת של המעי שלהם ליצור לקטאז יורדת והם עלולים לפתח אי סבילות ללקטוז.
הגוף מתחיל ליצר פחות לקטאז מגיל שנתיים ומעלה. וככל שאתה גדל, יכולת המעי ליצור לקטאז יורדת. כתוצאה מכך יש סיכוי שבשלב כלשהו בחיים אדם יפתח אי סבילות ללקטוז, למרות שלא סבל ממנה בילדותו.


איך אדע אם יש לי אי סבילות ללקטוז?

אם יש לך אי סבילות ללקטוז הגוף יגיב כשעתיים לאחר אכילה או שתייה של מזון או משקה המכילים לקטוז.
לא כל אחד מגיב באותו אופן ותוך פרק זמן זהה, זה תלוי בכמות הלקטאז שכל אחד מייצר.
אם הרגשת פעם אחת לא טוב לאחר שתיית כוס חלב – לא צריך מייד להסיק שיש לך אי סבילות ללקטוז. אבל אם אתה מרגיש רע בכל פעם שאתה שותה חלב, אוכל גבינה לבנה, פיצה או גלידה – יש להניח שיש לך אי סבילות ללקטוז.
אי סבילות ללקטוז יכולה להופיע פתאום, למרות שלפני כן לא היו לך שום תופעות, אחרי שתיית חלב או אכילה של מוצרי חלב.


מה לעשות במקרה של אי סבילות ללקטוז?
אם אתה חושב שיש לך אי סבילות ללקטוז רצוי להיבדק על ידי רופא. הרופא וודאי ייעץ לך להימנע משתיית חלב ומאכילת מוצרי חלב.  אם  אחרי הורדת מוצרי החלב מהתפריט שלך תרגיש טוב יותר – יש סיכוי סביר שיש לך אי סבילות ללקטוז.
הרופא גם יכול לבדוק לך את הנשימה. הרופא בודק אם בנשימה שלך נמצא הידרוגן – הידרוגן הוא גז שאיננו יכולים לראות או לטעום. כאשר הלקטוז נמצא במעיים הוא מייצר גז שנקרא הידרוגן. כדי לבדוק את רמת ההידרוגן בנשימה הרופא יבקש ממך לשתות משקה שמכיל לקטוז. לאחר 30-15 דקות תתבקש לנשוף לתוך שקית או מסיכה מיוחדת כדי לבדוק את רמת ההידרוגן בנשימתך.  אם הרמה היא גבוהה – ישנה סבירות גבוהה שיש לך אי סבילות ללקטוז.
יש להניח שהרופא גם יפנה אותך לתזונאית שתנחה אותך במזונות שעליך להימנע מהם ומכאלה שתוכל לאכול אותם בצורה חופשית. הרופא גם יכול לתת לך תרופה אותה תיקח בכל פעם שתרצה לשתות או לאכול מזונות המכילים לקטוז. התרופה מכילה את האנזים לקטאז ומופיעה בצורת כדורים או טיפות. התרופה תעזור לך לעכל טוב יותר את המזונות המכילים לקטוז.


לחיות עם אי סבילות ללקטוז
ישנם אנשים עם אי סבילות ללקטוז שצריכים להימנע לגמרי מאכילת מזונות המכילים לקטוז. ישנם אחרים, המסוגלים לאכול מאכלים מסוימים המכילים לקטוז. ניתן היום להשיג חלב ללא לקטוז המועשר בסידן. התייעץ עם הרופא או התזונאית אם המשקה יכול להתאים לך. יוגורט פרוביוטי מכיל פחות לקטוז משום שהחיידקים ביוגורט מייצרים לקטאז.  אם יש לך אי סבילות ללקטוז יתכן שאתה מסוגל לאכול כמויות קטנות יותר של מוצרי חלב. אפשרות נוספת שיכולה להקל היא לשלב את מוצרי החלב עם מזונות אחרים שאינם מכילים לקטוז –  למשל לאכול פרי וכריך עם גבינה צהובה…
אם יש לך אי סבילות ללקטוז חשוב שתקבל סידן ממזונות אחרים כמו למשל ירקות עליים ירוקים (תרד למשל), חלב ללא לקטוז מועשר בסידן, או משקאות המועשרים בסידן.
אם הרופא או התזונאית יגיעו למסקנה שאינך מצליח לקבל את מנת הסידן היומית שלך בתפריט, יתכן שהם ימליצו לך לקחת תוסף סידן (בכדור או בקפסולה). כדי שגופך ינצל את כל הסידן אתה זקוק גם לוויטמין D. הטריק הוא – שאם אתה נמצא בחוץ, השמש תעזור לגופך ליצר את הוויטמין בכוחות עצמו!
עליך לקרוא את תוויות המזון וההרכבים של מזונות מוכנים. מאכלי רבים מכילים לקטוז והיצרנים לא תמיד טורחים לציין זאת. כדאי לשים לב למזונות כמו: חלב מיובש, אבקת חלב, מוצקי חלב – כולם מכילים לקטוז.

אם תבחר לך המזונות והמשקאות המתאימים – מובטח לך שתמשיך ליהנות לפני, תוך כדי, וגם אחרי הארוחה!