כולסטרול

[ad#כולסטרול]

יש כולסטרול "טוב"   מהן רמות הכולסטרול המומלצות לילדים?   האם אני צריך להיבדק?   אילו מזונות עשירים בכולסטרול?  כיצד להימנע מכולסטרול גבוה?


מהו כולסטרול?

כולסטרול הוא סוג של שומן המצוי בזרם הדם ובכל תאי הגוף.
כולסטרול נחוץ לגוף לבניית התאים, להורמונים ולתהליכים שונים בגוף.
הגוף מקבל כולסטרול בשתי דרכים:
1. הכבד מייצר כולסטרול
2. מזון מן החי כגון בקר, עוף, דגים, ביצים, חמאה, גבינה וחלב מלא – מכיל כולסטרול.
מזון מן הצומח כגון פירות, ירקות ודגנים  – אינו מכיל כולסטרול.

 יש גם כולסטרול "טוב"
קיימים שני סוגים של כולסטרול: הכולסטרול "הטוב" והכולסטרול "הרע".  בבדיקות הדם הכולסטרול "הטוב" נקרא HDL-כולסטרול והכולסטרול "הרע" נקרא LDL-כולסטרול.
רמה גבוהה מידי של כולסטרול "רע" בדם עלולה לגרום להצטברות ולשקיעת כולסטרול בדפנות העורקים.
כאשר התהליך נמשך זמן רב, הוא עלול להגדיל את הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם באדם הבוגר.
רמה גבוהה של כולסטרול "טוב" בדם מרחיקה את הכולסטרול המצטבר בדפנות התאים וכך מקטינה את הסיכון למחלות לב וכלי דם בעתיד.

מהן רמות הכולסטרול המומלצות לילדים?
רמה נורמלית    עד 170 מ"ג/דל*
רמה גבולית      190-177 מ"ג/דל*
רמה גבוהה       200 מ"ג/דל* ומעלה
* (מיליגרם כולסטרול, שהוא אחד חלקי 1000 גרם, על  דציליטר דם, שהוא אחד חלקי 10 ליטר).

האם עלי להיבדק?
במקרים הבאים מומלץ לבצע בדיקת דם לברור רמות הכולסטרול:
– לאחד ההורים יש סך כולסטרול גבוה מ-240 מ"ג/ד"ל
– אב או סבא שסבל ממחלת לב לפני גיל 55.
– לא ידוע אם הייתה או לא הייתה מחלת לב במשפחה
– אתה סובל מעודף משקל

אילו מזונות עשירים בכולסטרול?
כולסטרול נמצא במזון שמקורו בבעלי חיים: בשר בקר, בשר עוף, דגים, חלמוני ביצה, מוצרי חלב – ככל שרמות השומן במזון מן החי גבוהות יותר – יש בו יותר כולסטרול (לדוגמא בבשר בקר יש יותר שומן בהשוואה לבשר עוף ודגים ולכן הוא מכיל יותר כולסטרול).
ההמלצה היא לאכול מוצרים מן החי כשהם דלים בשומן לדוגמא: מוצרי חלב שאחוז השומן בהם נמוך (0%, %½ או 1% שומן) ,לבחור נתכים של בשר בקר ועוף שאינם מכילים שומן רב ולהסיר את שכבת השומן מהבשר לפני הבישול.

כיצד להימנע מכולסטרול גבוה?
 אם אתה צריך לבדוק רמות כולסטרול – עשה זאת.
 להפחית את כמויות השומן מן החי (גבינות שמנות, חלב מלא, נתכי בשר שמנים ועוד). כמו כן להפחית את כמות שומן הטרנס. מזונות מעובדים רבים מכילים שומן טרנס, לבדוק את תוויות המזון ולחפש את המילה "הידרוגנציה" ליד השומנים (המשמעות היא שהשומנים מן הצומח הפכו לשומני טרנס). כמה חברות אף מציינות על גבי האריזה "לא מכיל שומן טרנס".
 בין הארוחות לאכול חטיפים דלים בשומן וכולסטרול: פירות, ירקות, פופקורן (ללא חמאה ומלח), יוגורט דל שומן וכו'.
 להפחית את כמות הפעמים בה אתה אוכל בשר בקר ולהעדיף: בשר עוף, דגים, אפונה, עדשים ועוד.
 להגביל את צריכת המשקאות התוססים שעשירים בסוכר. עודף סוכר בגוף הופך לשומן.
 אם אינך עוסק בפעילות גופנית – זה הזמן להתחיל! רכב על אופניים, צעד ברגל, שחק עם חבריך ובקיצור בחר עיסוק או עיסוקים שאתה אוהב והתחל לנוע! הפעילות הגופנית מעלה את הכולסטרול "הטוב" וכך מונעת את השתלטותו של הכולסטרול "הרע".