ויטמינים

[ad#חידון ויטמינים]

ויטמינים מסיסים במים ובשומן   ויטמין A   ויטמינים מקבוצה B   ויטמין C   ויטמין D   ויטמין E   ויטמין K

ויטמינים ומינרלים הם מרכיבים המצויים במזון אותו אנו אוכלים. יש להם תפקידים חשובים ביותר המאפשרים לגוף לתפקד ולהתפתח. לכל ויטמין יש תפקיד ייחודי משלו, לדוגמא:
ויטמין D – נמצא בחלב ומסייע לחיזוק ובניית העצם.
ויטמין A – נמצא גם בגזר ועוזר לך לראות בלילה.
ויטמין C – נמצא גם בתפוז, עוזר לרפא פצעים וחתכים.
ויטמינים מקבוצה B – נמצאים בעיקר בעלים ירוקים (כמו תרד, מנגולד ועוד) ועוזרים לגוף ליצור חלבונים ואנרגיה.

ויטמינים מסיסים במים וויטמינים מסיסים בשומן
קיימים שני סוגים של ויטמינים: ויטמינים מסיסים במים וויטמינים מסיסים בשומן. כאשר אתה אוכל מזון שמכיל ויטמינים המסיסים בשומן – הויטמינים מאוחסנים ברקמות השומן בגוף ובכבד. הם מחכים עד שהגוף מאותת שהוא זקוק להם.  ויטמינים A ,D ,K ,E הם כולם ויטמינים המסיסים בשומן.
כאשר אתה אוכל ויטמינים המסיסים במים התהליך הוא שונה. הויטמינים עוברים במערכת הדם ואינם מאוחסנים ברקמות הגוף. הגוף מנצל את הויטמינים שהוא זקוק להם ואת היתר הוא מוציא בשתן.
הויטמינים המסיסים במים צריכים להיות נוכחים בגוף כל הזמן מפני שהם אינם מאוחסנים בגוף. ויטמינים אלו כוללים את ויטמין C ואת הקבוצה הגדולה של ויטמין B1 –  B (תיאמין), B2 (ריבופלבין), B3 (ניאצין), B6 (פירידוקסין), חומצה פולית, B12 (קובאלמין), ביוטין וחומצה פנטתונית.


הוויטמינים והגוף
הגוף שלך הוא מכונה יעילה ומשוכללת שיכולה לבצע פעולות רבות בעצמה. אולם אחד הדברים שמכונה זו אינה מסוגלת ליצור זה … ויטמינים.  הויטמינים באים רק מהמזונות אותם אתה אוכל והגוף זקוק למגוון גדול של מזונות כדי לקבל את כל הויטמינים הדרושים לו.  אמנם אפשר לקחת ויטמינים בצורת סירופ או כמוסה, אבל רוב הילדים מקבלים את הויטמינים הנחוצים להם באכילה של מזונות בריאים ומזינים.

 ויטמין A
לויטמין A תפקיד חשוב מאוד בראייה – הוא עוזר לנו לראות בחושך ולהבחין בצבעים שונים. ויטמין A גם עוזר להתפתחות תקינה ולבריאות העור.
אילו מזונות עשירים בויטמין A?
– כבד עוף ובקר
– פירות וירקות כתומים (אפרסמון, גזר, בטטה ועוד)
– ירקות עליים ירוקים (תרד, כרוב, מנגולד)

ויטמינים מקבוצה B
לויטמינים מקבוצה B יש תפקיד חשוב בתהליכים הקשורים לחילוף החומרים (מטבוליזם) –  כלומר הם עוזרים לגוף לייצר אנרגיה וגם לנצל אותה כשהגוף זקוק לה. ויטמינים אלו גם עוזרים ביצירת כדוריות אדומות בדם המעבירות חמצן לתאי הגוף. כל תא בגופך זקוק לחמצן כדי לתפקד – כך שלויטמינים מקבוצה B יש תפקיד חשוב באמת!
אילו מזונות עשירים בויטמין B?
– דגנים מלאים, כמו חיטה מלאה ושיבולת שועל
– דגים ומאכלי ים
– בשר עוף וביצים
– חלב ומוצרי חלב
– ירקות עליים ירוקים
– שעועית לבנה ואפונה

ויטמין C
לויטמין C תפקיד חשוב בשמירה על בריאות רקמות הגוף, כמו לדוגמא החניכיים והשרירים. אם חלילה נפצעת או נחתכת, ויטמין C יעזור לחתך או לפצע להירפא מהר יותר. ויטמין C גם עוזר לגוף להילחם בדלקות.
אילו מזונות עשירים בויטמין C?
– תפוז וקלמנטינות
– מילון
– תותים
– עגבניות
– ברוקולי
– קיווי
– פלפל אדום

ויטמין D
ויטמין D חשוב לבניית עצמות ושיניים חזקות.  ויטמין D גם עוזר לגוף להשתמש במינרל חשוב אחר – הוא עוזר לגוף לספוג את הסידן שהוא צריך.
אילו מזונות עשירים בויטמין D?
– דגים
– חלמון ביצה (החלק הצהוב)
– כבד
– קורנפלקס מועשר בוויטמין D
ויטמין D נוצר גם בגוף בעזרת קרני השמש – כך שבארצנו החמה רוב ימות השנה, אם אתה נוהג לשחק או סתם להסתובב בחוץ – אין חשש שתסבול ממחסור בוויטמין D!

ויטמין E
לויטמין E עבודה קשה במיוחד בתחזוק ובניית רקמות שונות בגוף כמו בעיניים, בעור ובכבד.  הויטמין גם מגן על הראות שלא תפגענה מאוויר מזוהם.  גם לויטמין E, כמו לויטמינים מקבוצה B, תפקיד חשוב ביצירת הכדוריות האדומות בדם.
אילו מזונות עשירים בויטמין E?
– דגנים מלאים, כמו חיטה ושיבולת שועל
– ירקות עליים ירוקים
– סרדינים
– חלמון ביצה
– גרעינים ואגוזים

ויטמין K
לויטמין K תפקיד חשוב בתהליך קרישת הדם. זוכר את הפעם האחרונה שבה נחתכת? הדם זרם אבל משהו גרם לו להיעצר ולהתקרש. תהליך הקרישה מתבצע ע"י תאים מסוימים בגוף המשמשים מעין דבק, הם נדבקים אחד לשני על גבי החתך ובכך מפסיקים את נזילת הדם. כדי שהתהליך יתבצע דרוש לגוף ויטמין K.
אילו מזונות עשירים בויטמין K?
– ירקות עליים ירוקים
– חלב ומוצרי חלב
– ברוקולי
– שמן סויה