האם אני שמן מידי?

[ad#השמנה]

מה זה אומר להיות שמן מידי?  איך קובעים שילד הוא שמן מידי?  למה אנחנו משמינים?  כיצד אני יכול להימנע מהשמנה?  מה לעשות אם אני שמן מידי?  מה לעשות עם חבר שמן?

מהיום בו נולדת המשקל היה ונשאר נושא חשוב עבורך. האם אתה יודע מה היה משקלך ביום בו נולדת? רוב התינוקות שוקלים ביום לידתם בין 3-2 ק"ג בלבד. אולם תינוקות עולים מהר מאוד במשקל וכולם מאוד שמחים על כך כי המשמעות היא שהתינוק גדל ומתפתח.
פעמים רבות בביקור שגרתי אצל הרופא הוא יבדוק את הגובה והמשקל שלך וישווה אותו לנתונים אותם לקח ממך בביקורים קודמים.  הרופא רוצה לוודא שאתה אכן נמצא במשקל בריא. זאת משום שמשקל גבוה מידי, או נמוך מידי, עלול לגרום לבעיות בריאותיות.  בימינו, ילדים רבים יותר סובלים מעודף משקל ולא ממשקל נמוך.
במהלך 30 השנה האחרונות גדל מאוד מספרם של הילדים והמתבגרים הסובלים מעודף משקל. עודף משקל עלול לגרום למחלות ולבעיות בריאותיות לילדים, וגם למבוגרים. לילד שמן גם קיימת לעיתים קרובות בעיה חברתית, חבריו מציקים לו וקשה לו יותר לקחת חלק במשחקי ילדים הדורשים כושר גופני.

מה זה אומר להיות שמן מידי?
כאשר אנשים מדברים על השמנה הם מתכוונים שלאדם מסוים יש יותר מידי שומן בגוף.
לכל אחד מאיתנו יש באופן טבעי שומן בגוף שהוא חשוב לתפקוד ולאנרגיה. אם בגוף יש עודף שומן זה עלול להשפיע על המצב הבריאותי, על היכולת ללכת, לרוץ ולשחק. השמנה גם משפיעה על המראה – ילד שמן הוא עגול וגדול יותר.

איך קובעים שילד הוא שמן מידי?
ילדים יכולים להיות בתת משקל, במשקל עודף או במשקל בריא. אין משקל אחד שהוא נכון לכל הילדים. אבל יש טווחי משקל אידיאליים המותאמים לגובה ולמין הילד (ילד או ילדה).
ילד גבוה יותר יכול לשקול יותר מילד נמוך אבל זה לא הופך אותו בהכרח לילד שמן.
הדרך הטובה ביותר לקבוע אם ילד הוא שמן או לא היא להשתמש במדד שנקרא BMI או  אינדקס מסת הגוף.
בחישוב ה-BMI משתמשים בערכים של משקל הגוף ובגובה ומגיעים למספר מסוים.  מסמנים את המספר שהתקבל על טבלה שלוקחת בחשבון את הגיל ואת המין (ילד או ילדה).
BMI  מראה לנו כמה שומן יש בגופנו – אבל הוא לא מדויק.  יכול להיות מצב של ילד שיש לו הרבה שרירים  יתקבל BMI גבוה למרות שאינו שמן כלל! ולהיפך, מצב שבו הילד שמן אך ה-BMI שיתקבל עבורו יהיה נמוך או נורמלי…
רוצה לדעת מהו ה-BMI שלך?

למה אנחנו משמינים?
ברוב המקרים אנחנו משמינים כי אנו צורכים יותר קלוריות (באוכל ובשתייה) מאשר הגוף שורף בפעילות (ריצה, הליכה, ספורט ועוד). קלוריות לא מנוצלות בגוף מאוחסנות  בצורת שומן.  ככל שאוכלים יותר קלוריות שהגוף לא שורף, הגוף אוגר יותר שומן.
בחיים המודרניים של היום קל מאוד להשמין. אנחנו מבלים יותר מול מסכי הטלביזיה והמחשב ומקדישים פחות זמן למשחקי חצר ולספורט. אנו נוסעים ממקום למקום, במקום ללכת או לרכב על אופניים.  אפילו המבוגרים מבלים יותר זמן בישיבה במשרד או במכונית לעומת אנשים שחיו בדורות קודמים.  אנשים כיום עסוקים מאוד כך שבדרך כלל לא נשאר להם זמן מספיק לבישול ארוחות בריאות.  כולנו אוכלים יותר מזון מהיר ממה שנהגו בעבר.
השמנה גם יכולה לעבור בתורשה.  זה לא צריך למנוע ממך לשנות הרגלי אכילה ופעילות ולהגיע למשקל בריא. המזונות שאתה אוכל ומידת הפעילות הגופנית שלך היא זו שתעשה את ההבדל הגדול בין השמנה למשקל תקין. הבעיה העיקרית של רוב הילדים היא שהם אינם עוסקים בפעילות גופנית.

כיצד אני יכול להימנע מהשמנה?
הדרך הטובה ביותר להימנע מהשמנה היא… לעסוק בפעילות גופנית.  אתה יכול להצטרף לקבוצה, או אם אינך אוהב משחקי קבוצה לשחייה, טניס או סתם לקפוץ בחבל, לרכב על  אופניים או לשחק עם חבריך בחצר.  אפשר גם להשקיע מאמץ גופני עם קצת מחשבה כמו למשל לעלות במדרגות במקום להשתמש במעלית, ללכת ברגל במקום לנסוע.  ולא פחות חשוב – לקצץ בשעות אותן אתה מקדיש לצפייה בטלביזיה או במשחקי המחשב
לאכול בריא הוא מרכיב חשוב נוסף בשמירה על משקל גוף בריא. אכול מזון מגוון, אכול 5 מנות של ירקות ופירות מידי יום. שתה מים או חלב דל שומן במקום משקאות עשירים בסוכר.  אין מזונות שהם אסורים אבל השתדל לצמצם יותר אכילה של מזונות עשירים בשומן ובסוכר.

מה עלי לעשות אם אני שמן?
אם אתה מודאג לגבי משקלך בשלב ראשון חשוב לשתף את ההורים. ההורים יכולים לקבוע לך פגישה עם תזונאית שתציע דרכים לשינוי הרגלי האכילה שלך. באופן כללי, ילדים אינם זקוקים לדיאטה. עם זאת, ילדים שמנים מאוד יוכלו להיעזר בתזונאית ליצירה משותפת של תפריט שיהיה מזין, בריא ויעזור להוריד במשקל.

מה לעשות עם חבר שמן?
אם יש לך חבר או מכר שמן זכור להיות אדיב.  הילד או הילדה וודאי כבר יודעים שהם שמנים כך שלהציק, להתבדח ולהעיר להם על כך רק יפגע בהם יותר.  השתדל במקום זאת לעודד למשל, להציע להשתתף יחד בפעילות גופנית, או להסביר לו או לה את מה שאתה כבר יודע על מזון בריא ופעילות.