האם עלי לעלות במשקל?

[ad#האם עלי לעלות במשקל?]

ילדים רבים הם בעלי משקל עודף אבל ישנם גם כאלה שמרגישים שהם רזים מידי.  כתוצאה מכך הם לעיתים קרובות מרבים באכילת מזון מהיר, או באכילת חטיפים כדי לעלות כמה שיותר מהר במשקל.
חשוב לדעת שלכל ילד (או גם מבוגר במקרה זה) יש מבנה גוף משלו. ישנם ילדים בגילך ששוקלים הרבה יותר ממך זה לא אומר שאחד מכם צריך לעלות או להוריד במשקל.

לפניך כמה סיבות שבגללן ישנם ילדים שמשקלם נמוך יותר מזה של חבריהם:
 ישנם ילדים שהם מטבעם נמוכים יותר בהשוואה לחבריהם. אם אתה נמוך יותר מחברך טבעי שמשקל גופך יהיה קטן יותר.
 מבנה גוף (או מבנה העצמות כפי שהוא נקרא לעיתים) הוא קטן או צר יותר.
אחת הדרכים להשוות מבנה גוף היא להשוות את היקף פרק כף היד.  ילד שהיקף פרק כף היד שלו הוא קטן יותר בהשוואה לחברו הוא גם בעל מבנה גוף קטן וגם… קשה להתאים לו רצועת שעון בגודל הרצוי…
 הם עדיין לא הגיעו לשלב הבגרות המינית.  לא כל הילדים מגיעים לשלב הבגרות המינית באותו גיל. יש כאלה ששלב ההתבגרות שלהם מגיע מהר יותר ואצל אחרים מאוחר יותר.  בשלב ההתבגרות המינית יש נטייה גדולה יותר לצמוח לגובה ולהעלות במשקל.
 הגורם התורשתי. ישנם ילדים רזים בעלי מבנה גוף קטן, או נמוכים שקיבלו את הגנים מאחד ההורים, כולל את הגנים שקובעים את הגובה ומבנה הגוף.  אם יש במשפחתך מבוגרים שהם נמוכים ו/או בעלי מבנה גוף צר – יש סבירות גבוהה שהתכונה הזאת עברה גם אליך.

הצעות לילדים נמוכים או רזים מידי
ילדים נמוכים ו/או רזים מידי רוצים מאוד לדעת איך לעזור לגופם לגדול ולעלות במשקל. העצה הטובה ביותר שאפשר לתת להם, היא אותה עצה הניתנת לכל הילדים: אכלו מגוון רחב של מזונות בריאים, היו פעילים ואל תוותרו על שעות שינה.
הניסיון לעלות במשקל על ידי דחיסת קלוריות עודפות (בעיקר ע"י אכילת אוכל לא בריא) לגופך הוא פיתרון גרוע. אם נהגת כך ואתה בעל מבנה גוף נמוך וצר – אתה עלול להרגיש מאוד לא טוב. מומלץ מאוד שתהיה קשוב לתיאבון שלך – אכול רק כאשר הגוף מאותת לך שהוא רעב.
לעיתים קיימת בעיה רפואית המונעת מהילד לגדול ולהתפתח. במקרה זה הילד מופנה לתזונאית הנותנת הדרכה וטיפים להרכבת תפריט מתאים.  ברוב המקרים ילדים רזים או נמוכים אינם זקוקים להתייעץ עם תזונאית.
ילדים רזים צריכים לעסוק בפעילות גופנית.  זה נשמע קצת מפתיע כי אנחנו בדרך כלל מקשרים פעילות גופנית לרצון לרדת במשקל ולא לעלות…  פעילות גופנית לא משמשת רק לירידה במשקל היא עוזרת לגוף להתפתח ולתפקד טוב יותר.

חשוב להדגיש – הרמת משקולות (לבניית שרירים) אינה מומלצת לילדים שטרם הגיעו לשלב הבגרות המינית. הרמת משקולות עלולה במקרים אלו לפגוע בעצמות, במפרקים ובשרירים.

אתה הרי מעוניין לעזור לגופך ולא לפגוע בו. תהיה קשוב לגוף והתייחס אליו בצורה מכובדת ונכונה – מובטח לך שתגדל ותתפתח בצורה הטובה ביותר!