תזונה בסיסטיק פיברוזיס

תזונה בסיסטיק פיברוזיס

[ad#סיסטיק פיברוזיס]

אוכל וכושר   רכיבי מזון חשובים לילדים החולים ב-CF   מאכלים ומשקאות מומלצים לילדים עם CF  ילדים עם CF זקוקים גם לתוספים


סיסטיק פיברוזיס (CF) היא מחלה התוקפת את התאים האפיתלייליים – תאים הנמצאים בחלקים רבים בגוף, כמו לדוגמא בריאות ובמערכת העיכול.  פגמים המתגלים בתאים אלו עלולים להפר את האיזון בין המלח והמים בגוף.  הגוף מצידו מפתח רקמה רירית עבה (בדומה לנזלת קשה שתוקפת מידי פעם).  הרירית העבה מצטברת בריאות ומקשה על הנשימה.
מחלת הסיסטיק פיברוזיס גם עלולה לפגוע במעיים. היא עלולה לפגוע ביכולת הספיגה של המעיים וכך למנוע מרכיבי מזון, וויטמינים ומינרלים חשובים להגיע לגוף הזקוק להם לגדילה ולהתפתחות. המשמעות היא שילדים עם סיסטיק פיברוזיס עלולים להיות במשקל ובגובה נמוך יחסית לשאר בני גילם. מערכת החיסון של ילדים עם CF עלולה גם היא להיפגע וכתוצאה מכך ילדים אלה חשופים יותר למחלות וזיהומים.
CF היא מחלה גנטית (תורשתית), כלומר, אינך יכול ל"הידבק" במחלה.  ילדים נולדים עם CF משום שכל אחד מההורים שלהם נושא את הגן למחלה (אך אינו חולה בה בעצמו).

הבשורות הטובות הן שכאשר ילדים החולים ב-CF אוכלים טוב ולוקחים את התרופות שלהם – הם גם מרגישים בריאים יותר.

מזון וכושר
כל הילדים זקוקים לתזונה מגוונת ומאוזנת כדי להתפתח ולהישאר בריאים. ילדים עם CF צריכים לאכול יותר בהשוואה לילדים אחרים. לעיתים קרובות הילדים וההורים מתייעצים עם תזונאית על מנת להרכיב להם תפריט עשיר בשומן ובקלוריות.
מדוע ילדים עם CF זקוקים ליותר קלוריות ושומן? כמו כל הילדים האחרים גם ילדים עם CF צריכים להקפיד לאכול שלוש ארוחות עיקריות ביום בנוסף לשלוש ארוחות ביניים. ילדים עם CF זקוקים לקלוריות כדי לגדול וכדי שיהיה להם מספיק אנרגיה למשחקים ופעילויות אחרות.  יחד עם זאת ילדים עם CF זקוקים ליותר קלוריות משום שלגוף שלהם יש קושי בספיגה של שומן, ויטמינים ומינרלים. במקום שרכיבי המזון החשובים הללו יכנסו לגוף הם מוצאים ממנו בצואה.
סיבה נוספת שבגללה ילדים עם CF זקוקים ליותר קלוריות היא שהם נוטים יותר לחלות במחלות ריאה ועודף הקלוריות עוזר להם להילחם בהן.

רכיבי מזון חשובים לילדים החולים ב-CF
רכיבי מזון מצויים במזונות אותם אנו אוכלים והם עוזרים לגוף לפעול בצורה בריאה ונכונה.
לילדים עם CF יש כמה רכיבי מזון שעליהם לקבל אותם מידי יום בתפריט:
ברזל – לברזל תפקיד חשוב ביותר בגוף – הוא עוזר להעביר חמצן לכל התאים בגופנו.
ברזל נמצא בעיקר בבשרים, בירקות בעלי עלים ירוקים, בקורנפלקס המועשר בברזל ובפירות מיובשים.
אבץ – לאבץ תפקיד חשוב מאוד בגדילה והתפתחות. האבץ גם עוזר לגוף להילחם במחלות.
אבץ נמצא בבשרים, כבד, ביצים ודגים.
סידן – סידן עוזר בבניית עצמות ושיניים חזקות.
סידן נמצא בעיקר בחלב ומוצרי חלב (יוגורט, גבינה לבנה, גבינה צהובה ועוד).
מלח –  ילדים עם CF נוטים יותר להזיע יותר בהשוואה לילדים אחרים, בעיקר במהלך פעילות גופנית ובימים חמים במיוחד. תוך כדי ההזעה הם גם מאבדים הרבה מלח.  מומלץ לזרות מלח על המזונות של ילדים עם CF וגם לאכול חטיפים עשירים במלח.  כמו כל הילדים, גם ילדים עם CF, צריכים להקפיד על שתייה מרובה של מים במהלך פעילות גופנית ובימים חמים.

מאכלים ומשקאות מומלצים לילדים עם CF
כבר הזכרנו קודם לכן שתזונה בריאה ומאוזנת חשובה לילדים עם CF, כפי שהיא חשובה לכל הילדים: אכילה של פירות וירקות, דגנים מלאים, מוצרי חלב ומוצרים עשירים בחלבון.
לילדים עם CF מומלץ מאוד להתייעץ עם תזונאית שתרכיב להם תפריט עשיר בקלוריות ושומן המכיל את כל רכיבי המזון החשובים.
לפניכם כמה טיפים למזונות ומשקאות מומלצים לילדים עם CF:
 חלב בתוספת שמנת מתוקה, מילקשייק.
 להוסיף חמאה למאכלים כמו תפוחי אדמה, פסטה או אורז
 להוסיף גבינה צהובה על מנת הפיצה.
 להוסיף עוד פרוסת גבינה צהובה לכריך.
 להרבות באכילת אבוקדו (להוסיף לסלט או להשתמש בממרח אבוקדו לכריך).
 לאכול גלידה, פודינג ועוגת גבינה למנה אחרונה או בין הארוחות.
 להוסיף קצפת משמנת מתוקה לשוקולד, לקקאו, לגלידה – ובעצם לכל מה שמתחשק לכם!
 בין הארוחות אפשר לנשנש בוטנים, אגוזים, חטיפים מלוחים או תערובת שקדים ואגוזים עשירה.

ילדים עם CF זקוקים גם לתוספי מזון
מרבית הילדים החולים ב-CF אכילה מרובה לא מספיקה – הם זקוקים לתוספי מזון.
כמה ילדים עם CF צריכים גם לקבל ויטמינים, בעיקר ויטמינים A, D, E, ו-K. ויטמינים אלו חשובים מאוד בשמירה על הבריאות. אולם כדי שהויטמינים הללו יספגו בגוף הם זקוקים לשומן. כיוון שלרוב הילדים החולים ב-CF קיימת בעיה בספיגת השומן, יש להם כתוצאה מכך גם מעט מידי מהויטמינים האלה. מסיבה זאת ילדים רבים עם CF צריכים לקחת תוספים של ויטמינים הנמסים בשומן (בצורת כדורים או כמוסות).
רוב הילדים החולים ב-CF גם זקוקים לקחת תרופות המכילות אנזימים.  בדרך כלל אנשים נוטלים אנזימים כי הלבלב שלהם לא מתפקד כראוי. חלק גדול מהאנזימים נוצרים ע"י הלבלב. הלבלב הוא בלוטה הקשורה למעי הדק. הלבלב מיצר מיצים המכילים אנזימים. מיצים אלה עוזרים למעי הדק לספוג חלבונים, שומנים ועמילנים.  מצב שבו הלבלב לא מסוגל לייצר את המיצים האלה נקרא: אי-ספיקה של הלבלב.
רבים מהילדים החולים ב-CF סובלים מאי-ספיקה של הלבלב כשהם מגיעים לגיל 8 או 9.  מסיבה זאת, עליהם ליטול את תרופת האנזימים לפני האכילה, כדי שיעזרו להם לספוג את המזון טוב יותר.
רוב האנשים רוצים לאכול פחות ולרדת במשקל. לילדים עם CF יש בעיה הפוכה: עליהם לאכול גם כשהם לא מרגישים רעב, כשלא מתחשק להם לאכול או כשאף אחד בסביבתם לא אוכל.
אם אתה חולה ב-CF זכור שאכילה טובה ונטילת הויטמינים והאנזימים יספקו לך את האנרגיה הדרושה לעשות את כל אותם דברים נפלאים שעושים חבריך.
אם מישהו מחבריך חולה ב-CF וודאי תבין את הדברים החיוניים שהוא צריך לאכול ולעשות לפני כל ארוחה.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp