איך נשמרים משימורים?

איך נשמרים משימורים?

[ad#איך נשמרים משימורים?]
שיטות שימור   טיעונים נגד מזון משומר   טיעונים בעד מזון משומר  איך קונים ומטפלים בשימורים?
איך נשמרים משימורים?
קיימת כיום תמימות דעים לגבי היתרונות באכילת מזון טרי שלא עבר תהליכי עיבוד ושימור. יחד עם זאת, זמינות וקלות ההכנה של מזון מעובד ומשומר קורצים לאימא המתזזת של העת החדשה. שיטות השימור נועדו למנוע התפתחות חיידקים ופטריות במזון.
שיטות השימור מגוונות ומותאמות לסוג המזון:
הקפאה
– הקפאת מזון עד לטמפרטורה הנמוכה מ-0 מעלות צלזיוס מאפשרת לשמור את כל סוגי המזון לאורך זמן.
קירור – שמירת מזון בקירור בטמפרטורה של 0-10 מעלות צלזיוס מאפשר שימור למשך מספר ימים בלבד.
חומרי שימור – הוספת חומרים כימיים מונעת התפתחות חיידקים שמפרקים את המזון וגורמים לריקבונו.
מלח וסוכר – המלח סופח נוזלים, מייבש ומונע התפתחות של חיידקים מזיקים. גם סוכר משמש כחומר שימור.
עישון – באקלים קר או לח, ניתן לשמר בשרים ודגים בעזרת עישון.
עיקור – חימום מזון בטמפרטורה גבוהה מעל 100 מעלות צלזיוס משמיד חיידקים ופטריות. ניתן לשמור כך בשר, דגים ופירות במשך שנים.
ואקום – היעדר חמצן במזון מונע התפתחות חיידקים. כאשר שואבים את האוויר ממזון המאוחסן באריזה אטומה ניתן לשומרו לתקופה ארוכה.
קרינה – קרינה רדיואקטיבית שממיתה את הפטריות והחיידקים שבמזון. בשיטה זו משמרים בעיקר תבלינים, בצל, פולי קפה ועוד.

טיעונים נגד מזון משומר
מכיל כמויות גדולות של מלח.
הדבר עלול להזיק לסובלים מבעיות בריאות.
איבוד ויטמינים ומינרלים. המזון בקופסאות השימורים עובר תהליכי חימום בטמפרטורות גבוהות על מנת להשמיד את החיידקים, פעולה הגורמת לאובדן של חלק מהויטמינים והמינרלים המצויים במזון באופן טבעי.
חומרים משמרים וצבעי מאכל. חומרים אלו בחלקם פוגמים בבריאות. כמו כן, אינם מומלץ לילדים היפראקטיביים או הסובלים מהפרעת קשב וריכוז.

טיעונים בעד מזון משומר
עגבניות מבושלות בריאות יותר – בשימורי עגבניות העגבניות עוברות תהליך של חימום, פעולה שהופכת את הליקופן (נוגד חמצון, שיש לו תפקיד במניעת סוגים שונים של סרטן) לזמין ויעיל יותר לעומת זה המצוי בעגבנייה טרייה.
אכילת דגים – שימורי הטונה והסרדינים הם זמינים ולהם ערך תזונתי גבוה, גם בגרסתם המשומרת.
אכילת קטניות – קטניות דורשות השקעה בהכנתן ולכן רבים נמנעים מלצרוך אותם. הקטניות (שעועית לבנה, חומוס) הם מרכיב תזונתי חשוב לבריאותנו ולכן עדיף לצרוך אותם משומרים מאשר להימנע לחלוטין מאכילתם.

איך קונים ומטפלים בשימורים? (מתוך אתר משרד הבריאות)
בעת קניית שימורים בקופסאות פח על הצרכן לשים לב למצב הקופסה. לבדוק אם הקופסה נפוחה, חלודה, עם סימני נזילת התוכן, או פגועה בדרך אחרת (סימני מכות). לא רצוי לקנות קופסה עם חלודה, או מכות ואסור לקנות קופסה נפוחה. בשיווק קיימות קופסאות שימורים בגדלים שונים שתכולתם מצוינת על התווית. אפשר למצוא מזון משומר גם בקופסאות זכוכית, בדרך כלל מוצרים כבושים וריבות. היתרון של הצנצנת הוא היכולת לראות את המוצר. יש לבדוק שמכסה הצנצנת שקוע וסימון המוצר תקין.
טיפול בבית
עם פתיחת הקופסה, יש לרוקן אותה ולא לשמור שאריות של המוצר בתוך הקופסה עצמה. רצוי להסתכל על דופנותיה הפנימיים. קופסה שדופנותיה השחירו במעט, לא תשפיע בצורה משמעותית על טיב התוכן, אך אם הדפנות השחירו לגמרי, גם התוכן לקוי ואין להשתמש במוצר. אם פנים המוצר מצופה בלקה, צריך לבדוק אם אין קילוף של הציפוי. תופעת קילוף היא סימן לליקוי בהתאמת הציפוי למוצר. נקודות שחורות או פסים שחורים מורים על שטחים שהלקה בהם ירדה (התקלפה). ניתן להשתמש במזון אם יש סימנים בודדים אולם אם מספרים גדול אין לאכול את המזון.
אחסון
קופסאות שימורים, בהיותן עדיין סגורות, ניתן לאחסן בארון במטבח בתנאי שהמקום יבש, אפל ורחוק ממכשירי בישול וחימום. לאחר פתיחת הקופסה יש להעביר את התוכן כולו, כולל הנוזלים, לכלי זכוכית או לכלי מחומר פלסטי ולאחסן במקרר.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp