צרבת

[ad#צרבת]

האם אני סובל מצרבת?  מאכלים שעלולים לגרום לצרבת  כיצד למנוע צרבת?

מהי צרבת?
בזמן האכילה המזון עובר דרך הושט לקיבה. בקיבה ישנן חומצות שתפקידן לפרק את המזון. בין הושט לקיבה מצוי שריר מיוחד שנקרא ספינקטר, בעברית סוגר. הסוגר משמש מעין שער, הוא נפתח כאשר המזון נכנס לתוך הקיבה ונסגר מיד לאחר מכן. הפעולה הזו מונעת מהמזון ומהחומצות להגיע חזרה מן הקיבה לושט.
לעיתים, מסיבות רפואיות כלשהן, הסוגר נחלש ואז החומצות והמזון בקיבה חוזרים לושט. כל אחד מאיתנו מרגיש לפעמים תחושה של צרבת. צרבת היא תחושה של בערה לא נעימה שמרגישים בחלק העליון של החזה. מה שגורם לתחושה זו היא החדירה של חומצות חומציות מהקיבה לושט.
צרבת מופיעה אצל אנשים רבים שהולכים לישון מיד אחרי אכילת ארוחה מתובלת בתבלינים חריפים או מטוגנת בשמן.
תינוקות רבים, וגם מבוגרים, סובלים לעיתים קרובות מצרבות.

האם אני סובל מצרבת?
אם אתה סובל מצרבות, אתה נמצא בחברה טובה… תינוקות ומבוגרים רבים סובלים מבעיה זו.
ישנם כמה סימנים לצרבת:
– תחושה של בערה שיכולה לעבור מהחזה לגרון. התחושה מלווה בדרך כלל בטעם חמוץ או מריר בפה.
– שיעול. כאשר החומצה עוברת חזרה לושט, חודרת לקנה הנשימה ומשם לריאות . במצב כזה יכולים גם להרגיש כאב בחזה וקושי בבליעה.
– גיהוק. הגיהוק עוזר לפעמים להפטר מההרגשה הלא נעימה של הצטברות גזים וחומצות בקיבה.
הרגשות לא נעימות אלו עלולות להמשך כשעתיים לאחר הארוחה.

קיימים מאכלים שעלולים לגרום לצרבת:
 מאכלים חריפים
 מאכלים מטוגנים או שומניים
 שוקולד
 משקאות מוגזים ומשקאות עם קופאין (כמו קפה וקולה)
 קטשופ ומזונות נוספים הכוללים עגבניות
 חרדל וחומץ
 פרי הדר ומיצי פירות

כיצד למנוע צרבת?
אם אתה נוטה לסבול מצרבת תוכל לנקוט בכמה פעולות כדי למנוע את הצרבת, או לפחות להחליש את הסימנים שלה:
 הימנע ממאכלים שעלולים לגרום לך לצרבת (ראה רשימה בפרק הקודם).
 אכול ארוחות קטנות לעיתים תכופות יותר, במקום לאכול ארוחות גדולות.
 אל תאכל סמוך לזמן בו אתה הולך לישון. חכה לפחות 3-2 שעות בין הארוחה לשכיבה במיטה.
 השתדל לישון על כרית גבוהה.
 אל תלבש בגדים לוחצים מידי – כמו ג'ינס צמוד מאוד או חגורה הדוקה מידי.
 אם אתה סובל מעודף משקל, התייעץ עם תזונאית לגבי ירידה במשקל. לעיתים משקל עודף עלול לגרום לצרבות.
השתדל לרשום את כל המזונות שגורמים לך לצרבת. לא כולם רגישים לאותו סוג של מזון. כך תוכל לדעת אילו מאכלים אתה יכול לאכול בלי חשש ומאילו מהם להימנע.