כושר למתבגרים

[ad#כושר למתבגרים]

כושר בתקופת ההתבגרות   כיצד לעודד מתבגרים להיות פעילים?   מתי מומלץ להיוועץ ברופא?

כושר בתקופת ההתבגרותסקר שבחן את אופי הפעילות אצל בני הנוער בישראל (פורסם ב-2005) הראה כי הפעילות הפופולרית ביותר היא הפעילות האירובית לסוגיה הרבים, במקום השני נמצאים משחקי כדור ובמקום האחרון אומנויות לחימה. עוד נמצא בסקר כי ישנה ירידה בביצוע פעילות גופנית ככל שמתבגרים בני הנוער.
ילדים הנהנים מפעילות גופנית נוטים להיות פעילים לאורך כל חייהם. הרווחים המידיים של פעילות גופנית הם שמירה על משקל גוף בריא, יותר אנרגיה ומראה חיצוני משופר. השתתפות בפעילות קבוצתית או אינדיבידואלית עשויה לשפר את הביטחון העצמי, לפתוח הזדמנויות לקשרים חברתיים וכמובן, לעשות חיים… פעילות גופנית סדירה מונעת מחלות לב, סוכרת ובעיות בריאותיות אחרות שעלולות להופיע בשלב מאוחר יותר בחיים.

כושר בתקופת ההתבגרות
ההמלצה למתבגרים היא לעשות פעילות גופנית למשך שעה אחת בכל, או לפחות ברוב, ימות השבוע. עם זאת, המציאות מוכיחה שבתקופת ההתבגרות הפעילות הגופנית פוחתת. מרבית המתבגרים מפסיקים את פעילותם בקבוצה והשתתפות בשיעורי ספורט בבית הספר הם לרוב עניין ששיך לעבר. אם ניתן למתבגרים את ההזדמנות המתאימה ואת העניין, הם יוכלו לקצור את הפירות הבריאותיים כמעט מכל פעילות  אותה יבחרו. קיימות דרכים רבות ומגוונות לפעילות: סקייטבורד, יוגה, שחייה, ריקוד, רכיבה על אופניים, טניס ועוד… הרמת משקולות, תחת פיקוחו של מאמן, מפתחת שרירים וכוח ועוזרת למנוע פציעות ספורט. מתבגרים יכולים גם לשלב פעילות בשגרת היום יום שלהם כמו ללכת לבית הספר, לסייע בעבודות הבית או במציאת עבודה במשרה חלקית הכרוכה בפעילות.

כיצד לעודד מתבגרים להיות פעילים?
המתבגרים עומדים בפני לחצים אקדמיים וחברתיים, זאת בנוסף להתמודדות עם השינויים הפיזיים והרגשיים האופייניים לגיל ההתבגרות. מחקרים מראים כי הנוער מבלה בממוצע מעל 6 שעות בצפייה בטלויזיה, גלישה באינטרנט, האזנה למוזיקה ומשחקי וידאו. מכאן שאין פלא שאין להם זמן להקדיש לפעילות גופנית ולהורים קשה מאוד לעודד אותם לעשות כן.
על ההורים להשתדל לתת למתבגרים שליטה על האופן שבו הם מחליטים להיות פעילים. למתבגרים חשוב מאוד לעשות את ההחלטות בעצמם. השתדלו להדגיש שיש פחות חשיבות למה הם יעשו – ובלבד שיכניסו את הפעילות הגופנית לשגרת יומם. פעילות שגורמת הנאה מבטיחה התמדה.
תמכו בבחירות של ילדכם על ידי אספקת הציוד המתאים, הסעה למקום הפעילות, ובהסכמתו אף להתלוות אליו מידי פעם. לחברה השפעה רבה בתקופת ההתבגרות – השתדלו ליצור הזדמנויות בהם הילד יהיה פעיל עם חבריו. עזרו לילד לבחור פעילות המשתלבת בלוח הזמנים שלו. יתכן שלילד לא תהיה אפשרות להיות חלק מקבוצת ספורט (כדורגל, כדורסל וכו'), אולם מכוני כושר רבים פתוחים גם בפני בני העשרה והם מאפשרים שילוב הפעילות בזמן הנוח ביותר לילד.

מתי מומלץ להיוועץ ברופא?
מתבגרים הסובלים מעודף משקל, או כאלו שאינם פעילים צריכים להתחיל את הפעילות בהדרגה ובאיטיות, יתכן שבמקרים אלו הרופא יוכל להמליץ על תכנית הפעילות. ילד הסובל מבעיה כרונית או נכות לא ימנע מהשתתפות בפעילות גופנית. פעילויות מסוימות עשויות לעבור שינוי על מנת להתאים למצב ופעילויות אחרות עלולות להיות מסוכנות מידי. מומלץ להיוועץ ברופא לגבי הפעילויות שאינן מהוות סיכון.
ישנם מתבגרים הנוטים להגזים בכל הקשור לפעילות גופנית. קיימות פעילויות כמו התעמלות, התאבקות וריקוד שעלולות ללחוץ על הילד לרדת במשקל. היוועצו ברופא אם ילדכם נמנע לאכול קבוצת מזון מסיימת (כמו שומן למשל), עסוק מאוד במראהו החיצוני ובמשקלו, מתאמן באובססיביות או יורד בפתאומיות במשקל. ולבסוף, אם הילד מתלונן על כאבים במהלך הפעילות – היוועצו עם הרופא המטפל.
היו מודל לחיקוי וכך תעזרו לילדכם להיות בכושר. בחרו בפעילויות בהן תוכלו ליהנות יחד כמו רכיבה על אופניים, טניס, ריצה, שחייה ועוד. זאת הדרך לא רק להיות בכושר טוב יותר – אלא הזדמנות נהדרת להיות בקשר עם ילדכם…