צבעי מאכל

[ad#צבעי מאכל]

צבעי מאכל מלאכותיים    צבעי מאכלת טבעיים    מה ניתן לעשות כדי להקטין את הנזק ככל האפשר?
לרשימת צבעי מאכל מותרים ואסורים

צבעי מאכל מוספים למזון או למשקה על מנת לשפר את מראהו. הצבעים נועדו לספק צבעים ססגוניים ויפים יותר למיני מזונות שצבעם הטבעי אינו מושך דיו, כמו צבעי הגלידות, השלגונים, הממתקים למיניהם וכן המרציפן ובצק הסוכר.
מבין צבעי המאכל ניתן למצוא חלוקה נוספת והיא בין הצבעים המלאכותיים לצבעים הטבעיים.

צבעי מאכל מלאכותיים (סינתטיים) –  מבוססים לרוב על נפט, פחם ותרכובות כימיות. הקבוצה המזיקה ביותר היא זפת הפחם והם נותנים את הצבע הכתום, צהוב, אדום, סגול, כחול ושחור. הרוב המכריע של צבעי המאכל רשום על פי הסימון האירופאי שלהם – האות E ואחריה 3 ספרות.

צבעי מאכל טבעיים –  מופקים ממזון, מצמחים וממינרלים שונים. ביניהם ניתן למצוא את הקרמל המופק מסוכר, את האנאטו המופק מצמח טרופי, את הליקופן האדום המופק מעגבניות, וכן צבעים נוספים. צבעים אלה נחשבים לבריאים יותר, אולם גם כאן יש להקפיד על שימוש במינון נכון כדי למנוע נזק אפשרי לאנשים הרגישים לחומרים אלו.

מרבית תעשיות המזון בארץ עושות מאמצים לעבור לצבעי מאכל טבעיים. הבעיה העיקרית במעבר היא כלכלית משום שהצבעים הטבעיים יקרים יותר מאלה הסינתטיים ולכן, למרות הנזק האפשרי שבצבעים המלאכותיים, ממשיכים ועושים בהם שימוש בתעשיית המזון.
בלתי אפשרי להימנע לחלוטין מצריכה של צבעי מאכל המצויים במזונות ובמשקאות כה רבים.

מה ניתן לעשות כדי להקטין את הנזק ככל האפשר?
היזהרו ממזונות וממשקאות שצבעיהם עזים מידי. בגלידות ובארטיקים העדיפו את הצבעים הבהירים יותר (ורדרד במקום אדום, צהוב בהיר במקום צהוב עז וכו'). קיימים מזונות שהסיכוי למצוא בהם צבעי מאכל הוא גדול יותר: חטיפים מתוקים, ארטיקים, גלידות, ממתקים, ריבות.
השתדלו להקטין או להימנע מאכילה של סוכריות קישוט לעוגה בצבעים של כסף וזהב, או מכל מאכל אחר הצבוע בכסף או זהב. אלו הן מתכות רעילות למאכל.

– קראו את הסימון התזונתי שעל המזון. צבעי מאכל יכולים להימצא במזונות שכלל לא חשבתם עליהם.
– העדיפו מזונות שמכילים צבעי מאכל טבעיים, או שאינם מכילים צבעי מאכל כלל.
– רצוי להדפיס ולשמור את טבלת צבעי המאכל ולהיעזר בה מידי פעם.