כושר לפי קבוצות גיל

[ad#חידון פעילות גופנית]
כושר לילדים לפני גיל ביה"ס     כושר לילדים 4-5    כושר לילדים 6-12    כושר בבית

איזו פעילות מתאימה לילד שלי?גילאים 4-5
ילדים בגילאים אלו כבר רכשו מיומנויות בסיסיות כמו ריצה וקפיצה ויש להם אנרגיה בשפע אותה אפשר לשלב בפעילות גופנית. נצלו את הנטייה הטבעית לפעילות של ילדיכם. פעילות גופנית תעזור להם לפתח כושר, לחזק את הביטחון העצמי ולמנוע מחלות בעתיד.

כושר לילדים לפני גיל בית הספר
ההמלצות הן:
– לפחות 60 דקות של פעילות גופנית מכוונת (ע"י מבוגר).
– לפחות 60 דקות של פעילות חופשית (משחק).
– פעילות גופנית רצופה לא תמשך מעבר לשעה.
ילדים בגילאי טרום בית הספר לומדים לדלג ולקפץ והם משתוקקים להראות כיצד הם עומדים על רגל אחת, תופסים כדור או עושים סלטה… בגילאים אלו הם יכולים גם ליהנות משחייה, טיול, ריקוד או רכיבה על אופניים עם גלגלי עזר. הורים רבים מחפשים אחר ספורט קבוצתי שיתאים לילדים. אולם חשוב להבין שילדים בגילאי 4-5 עדיין לא מיומנים מספיק, אפילו בזריקה ובתפיסה של כדור, הם יתקשו אפילו בהבנת החוקים הפשוטים של המשחק. ספורט קבוצתי עלול לגרום להם לתסכול ולהוות מכשול להשתתפות בקבוצה בעתיד.
לא חשוב באיזה ענף ספורט תבחרו חשוב רק לזכור שהפעילות צריכה להיעשות בכיף. אם הילד לא נהנה, בררו איתו את הסיבות ואם יש צורך, חפשו פעילות אחרת.כושר לכל המשפחה הליכה, משחק וריצה בחצר או בפארק יכולה לכלול את כל בני המשפחה.

כושר לגילאים 4-5
– משחקים הכוללים תנועה (הליכה, ניתור, ריצה וכו').
– טיפוס על מתקנים שונים כמו סולם שוודי, חבלים, מתקנים בפארקים ציבוריים.
– בעיטה בכדור- הכנסת כדור לסל (נמוך) או לשער.
אם "נגזר" עליכם להישאר בכותלי הבית (בימים גשומים וסוערים למשל), הקצו בבית שטח בטוח למשחק ושחקו יחד במשחקים פעילים כמו:
– חפש את המטמון: החביאו "אוצרות" במקומות שונים ותנו לילד רמזים היכן למצוא אותם.
– מעבר מכשולים: הציבו מכשולים כמו כיסאות, קופסאות ועוד ותנו לילד לעבור מסביבם, דרכם, מעליהם או מתחתם.
– משחקים עם כדור רך: השתמשו בכדור רך כדי לשחק בבית כדורסל, באולינג, כדורגל ועוד. אפשר להשתמש גם בבלונים לתפיסה או במשחק כדורעף.
לאחר שהילד מתחזק במיומנויות הבסיסיות אפשר לעבור איתו בהדרגה לפיתוח קואורדינציה גסה כמו תרגילים לתיאום פעילות יד-רגל יד-עין.

כושר בגילאים 6-12
ילדים בגילאים אלו זקוקים לפעילות גופנית כדי לבנות כוח, קואורדינציה, ביטחון ויצירת תשתית לאורח חיים בריא בהווה ובעתיד. הדגש בגילאים אלה צריך להיות על פיתוח מגוון רחב של פעילויות ועושר תנועתי, כדי להכין את הילד לפעילות ספציפית שבה יבחר בעתיד. בגילאים 9-12 הילדים מלטשים את היכולות הקואורדינטיבית שלהם ונוטים לבחור את ענף הספורט האהוב עליהם.
הפעילויות המתאימות הן: שחייה, אומנויות לחימה, שליטה בכדור בידיים וברגליים, התעמלות קרקע ועוד.
ההמלצות הן:
– שעה אחת של פעילות בעצימות בינונית ונמוכה במשך כל, או רוב, הימים.
– בכל יום יש לצרף לשעת הפעילות פעילויות קצרות של כ-15 דקות כל אחת.
– להימנע מחוסר פעילות הנמשכת למעלה משעתיים.

כושר בבית
הורים וילדים רבים סבורים שיש צורך ב"ספורט מאורגן" על מנת להיכנס לכושר. למרות שישנם יתרונות רבים בהצטרפות לקבוצת כדורסל, אימון של פעם או פעמיים בשבוע לא יביא את התוצאות הרצויות. כמו כן, אין לסמוך על כך ששיעורי הספורט בבית הספר יעניקו לילדים פעילות גופנית מספקת.
כמה רעיונות לביצוע פעילות גופנית בבית:
– שלבו פעילות גופנית בשגרת היום. החל מעבודות הבית וכלה בצעידה יום יומית בהשתתפות כל בני המשפחה.
– הקצו זמן למשחק חופשי. ילדים יכולים ליהנות יותר ולשרוף יותר קלוריות במשחק.
– דאגו לכך שהילדים יהיו נגישים למשחקים ולציוד ספורט הנמצא בבית. הציוד לא צריך להיות יקר – אוסף של כדורים, חישוקים (הולהופ) וחבל קפיצה יכול להעסיק ילדים למשך שעות.
– השתדלו לעשות פעילויות משותפות. ילדים אוהבים לשחק עם הוריהם והפעילות תאפשר להורים גם להיות פעילים בעצמם… אם מיציתם את אפשרויות המשחק בבית אפשר לנצל את מתקני הפארקים. תנו לבני המשפחה להחליט על הפעילות המועדפת – כל פעילות היא מבורכת כל עוד כולם לוקחים בה חלק. אם הילד לא מגלה עניין בספורט, חשוב למצוא דרכים אלטרנטיביות לפעילות. במקום כדורגל או כדורסל עודדו את הילד לנסות פעילויות כמו קראטה, טניס, רכיבה על אופניים, סקייטבורד או סייף.