שמירה על שיניים בריאות

מומלץ לצרוך    מומלץ להימנע או להפחית    צחצוח שיניים    צריכת סוכר    מניעת עששת

על פי המלצת האגף לבריאות השן במשרד הבריאות, בכדי לשמור על בריאות השיניים מומלץ לשמור על כמה כללים בסיסיים:

מומלץ לצרוך
* מים ומשקאות לא ממותקים.
* פירות וירקות בשלמותם, לפחות חמישה ליום ומצבעים שונים, פירות טריים בקליפתם.
* ממתקים כמו גומי לעיסה הממותקים בממתיק מלאכותי או שמצוין עליהם "ללא סוכר", ממתקים על בסיס קסיליטול, פופקורן, אגוזים, בוטנים וגרעינים, גומי לעיסה ללא סוכר (יש לצרוך במידה, לעיסה מוגזמת עלולה לפגוע בפרקי הלסת).
* לחם, פיתה, לחמנייה או מוצרי מאפה אחרים, רצוי כאלה המועשרים בסיבים תזונתיים, ללא ממרחים מתוקים.
* אטריות, פסטה ואורז – רצוי מדגנים מלאים ותפוחי אדמה.
* דגני בוקר שאינם ממותקים או מצופים, רצוי המועשרים בסיבים תזונתיים.
* ממרחים: גבינה, חומוס, טחינה, אבוקדו, מיונז, סלט טונה, חמאת בוטנים לא ממותקת.
* תרופות ללא מרשם: מומלץ להשתמש בתכשירים ללא סוכר ודבש.

מומלץ להימנע או להפחית בצריכה של…
* משקאות קלים, משקאות על בסיס חלב הממותקים בסוכר, יוגורט ומעדן חלב ממותק בסוכר, משקאות קלים ממותקים בממתיק מלאכותי, מיצי פירות טבעיים.
* ממתקים: סוכריות, שוקולד, חטיפים מתוקים, חלבה, גומי לעיסה ממותק בסוכר.
* מאפים: ביסקוויטים, עוגות ועוגיות ומוצרי מאפה מכילי סוכר.
* דגני בוקר ממותקים ומצופים בסוכר לבן, סוכר חום או דבש.
* סוכר לבן, סוכר חום, דבש, סירופ תירס, סירופ תירס עתיר פרוקטוז, דקסטרוז, פרוקטוז, גלוקוז, סוכר אינברטי, מלטוז, סירופ מלט, מולסה, סוכר קנה גלמי, תרכיז פירות טבעי.
* ממרחים – ריבה, ממרח שוקולד וממרחים מתוקים אחרים.
* פירות מיובשים בסוכר ומשומרים בסירופ.
* תרופות המכילות סוכר כמו סירופים שונים וטבליות לעיסה ומציצה מכילות סוכר.

צחצוח שיניים
הקפידו על צחצוח שיניים לאחר הארוחות, ובמיוחד לאחר צריכת מזונות עשירים בסוכר. לכל הפחות צחצחו שיניים לפני השינה ולאחר ארוחת הבוקר.

צריכת סוכר
בילדים מגיל בית הספר ובמבוגרים אין לצרוך סוכר בכמות העולה על 50 גרם ליום או עד 10% מסך התצרוכת הקלורית.

מניעת עששת
עששת היא מחלת שיניים שכיחה ביותר, שבה נוצרים חללים ('חורים') בשכבת הזגוגית (אמייל) ובשכבת הדנטין של השיניים. ניתן לצמצם את תחלואת העששת באמצעות אספקה סדירה של פלואוריד לגוף. ברוב האזורים בארץ המים מכילים באופן טבעי את ריכוז הפלואוריד המומלץ.

מתן תוספי פלואוריד
ההמלצה לגבי מתן תוספי פלואוריד היא אישית. את תוספי הפלואוריד יש לתת רק על פי המלצה של רופא שיניים או רופא. בנוסף מומלץ לצחצח שיניים במשחת שיניים המכילה פלואוריד.

מזונות ומוצרים למניעת עששת
משרד הבריאות ממליץ על מספר מזונות היכולים לסייע במניעת עששת:
* גומי לעיסה ללא סוכר המכיל קסיליטול. לעיסת סוגים שונים של גומי לעיסה ללא סוכר מומלצת לאחר הארוחות וביניהן במטרה להפחית את הנזק של מזונות גורמי עששת. הלעיסה יעילה במשך 10 דקות. אין להפריז בלעיסה, כדי למנוע פגיעה בפרקי הלסת.
* קובייה קטנה של גבינה צהובה בסיום הארוחה (כ-5 גרם) יכולה לסייע בנטרול החומציות המזיקה ובהשקעה של מינרלים. בגבינה מצויים חומרים כגון שומנים, סידן, זרחן וחלבונים המסייעים במניעת עששת.
* צריכת מזונות עשירים בשומן בדרך כלל אינה מומלצת אולם צריכה מתונה יכולה לסייע במניעת עששת. קיימת השערה כי השומן שמצוי בגבינה, אגוזים שונים, בוטנים, גרעינים וממרחים שונים עשוי למנוע מהמזון מלהידבק לשיניים ויוצר שכבה מגנה בפני חיידקי העששת.