"רכיבים טבעיים בלבד" – האמנם?

"רכיבים טבעיים בלבד" – האמנם?

על מוצרי מזון רבים מתנוסס המשפט "מכיל רכיבים טבעיים בלבד". אלא שבדיקה חדשנית גילתה שבמקרים רבים התווית מטעה.

עשרות מוצרים מסוגים שונים נבחנו במעבדת מינהל המחקר החקלאי של מכון וולקני בנוה-יער. הבדיקה העלתה שלפחות במחצית מהם להצהרת היצרנים המוטבעת על האריזות אין כיסוי. במילים אחרות: תוצאות הבדיקה העלו שמדובר בהטעיה של הקונים.

הבדיקה נערכה ב-77 מוצרי מזון ומשקאות. היא גילתה שעשרות מוצרים מכילים חומרי העשרה מלאכותיים בלבד, או תערובת של חומרים טבעיים ומלאכותיים, אך בכל מקרה אין מדובר ב"רכיבים טבעיים בלבד" כפי שהיצרנים ציינו על גבי האריזות. רק במעטים מהמוצרים שנדגמו נמצאו חומרים טבעיים בלבד.

פרופ' עוזי רביד, שפיתח את המערכת ושיטת הבדיקה החדישה באמצעות מכשור מתוחכם, סיפר כי דגם באורח אקראי ריבות, קונפיטורות, שימורים, יוגורטים, תרכיזים, מיצים ונקטרים המבוססים על הפירות אפרסק, פטל, תות, נקטרינות, משמש ופסיפלורה. במקרים רבים חומרי הטעם והריח במוצר היו מלאכותיים בלבד. עוד הוסיף פרופ' רביד כי הוספת החומרים המלאכותיים או התבססות עליהם אין בה שום סיכון בריאותי למשתמש אך יש בהצהרה זו משום הטעיה של הצרכן, במיוחד כשאיננו בקיא בהגדרות ואיננו יכול לאמת את הצהרת היצרן. כמו כן ייתכן מאד שיצרן המציין על אריזת המוצר 'מבוסס על חומרים טבעיים בלבד' מדביק לו עקב כך גם מחיר גבוה יותר ממוצר דומה אחר.

על פי כללי מינהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, קיימת חובה מפורשת לציין בתווית בולטת כשמדובר בחומרי טעם וריח מלאכותיים, טבעיים או תערובת שלהם. חריגה מהכללים המחמירים הללו מביאה לענישת היצרן.

בישראל, אין בודקים את הנושא ואין פיקוח על כך, למעט בנוגע לתה, אשר לגביו קיימת תקינה המחייבת לסמן על האריזה כשמדובר בחומרי העשרה – טבעיים או מלאכותיים.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp