מזון אורגני – האם הוא בריא ו/או מזין יותר?

מזון אורגני – האם הוא בריא ו/או מזין יותר?

מזון אורגני היה בעבר נחלתם של חנויות טבע בלבד, אולם כיום יש לו מקום של כבוד גם ברשתות הגדולות לממכר מזון. מצב זה גורם לא אחת לדילמות אצל הצרכן. הוא עומד מול התפוח האורגני והתפוח הרגיל ותוהה שני התפוחים נראים קשים, מבריקים ואדומים, שניהם מספקים אותה כמות של סיבים תזונתיים וויטמינים ושניהם אינם מכילים כולסטרול, מלח ושומן. במי מהם לבחור?

 מוצרים הגדלים באופן הרגיל בדרך כלל עולים פחות, אולם האם מזון אורגני הוא יותר בטוח ומזין בהשוואה אליהם? מומלץ לקרוא את העובדות הבאות לפני הקנייה:

 

 

 גידול אורגני לעומת גידול רגיל
המונח "אורגני" מתייחס לדרך בה חקלאים מגדלים ומעבדים גידולים חקלאיים כמו פירות, ירקות, דגנים, מוצרי חלב ובשר. גידול אורגני נוצר במקור במטרה לשמור על המים והאדמה ולהפחית את הזיהום. מגדלים שנוקטים בשיטות אורגניות לא משתמשים בשיטות הקונבנציונליות לדישון, למניעת גידול עשבים שוטים ולמניעת מחלות בבעלי חיים.

פיקוח על מזון אורגני
על מנת להבטיח לצרכן כי מזון המסומן כאורגני הינו אכן כזה, קיימות ברחבי העולם חברות פיקוח שמטביעות חותמת על מוצרי המזון עליו הן מפקחות. לפי פרסומים של השירותים להגנת הצומח ולביקורת: על פי התקנות, מוצר אורגני יסומן בשני סמלים: סמל אורגני אחיד של מדינת ישראל (משרד החקלאות)

 

וסמל גוף הבקרה שפיקח על ייצור המוצר. גופי הבקרה שאושרו והוסמכו על ידי משרד החקלאות לשם פיקוח על התוצרת האורגנית הינם אגריאור בע"מ (בעלת הסמכה בינלאומית מהפדרציה הבינ"ל לחקלאות אורגנית (IFOAM)), סְקאל-ישראל (המשרד הישראלי של skal International) והמכון לבקרה ואיכות (IQC). החברות ממומנות על ידי החקלאים, המשווקים, ובעלי החנויות המעוניינים להיות מפוקחים.


מה צריך לחפש בקניית אוכל אורגני?
יש לחפש את הסמל האורגני האחיד של מדינת ישראל (משרד החקלאות) על אריזת המוצר (פירות, ירקות, מוצרים ארוזים) ואת סמל הפיקוח של אחד מגופי האישור והבקרה המוסמכים לתת למגדל וליצרן האורגני את ההיתר לסמן בסמל האורגני.

האם "אורגני" ו"טבעי" הם מושגים זהים?
לא. למרות שהתווית על המזון נושאת את המונח "טבעי" או "עשוי מחומרים טבעיים בלבד", "אינו מכיל הורמונים" וכו', הוא עדיין לא עומד בתקנון של מזון אורגני. רק מזונות העומדים בתקנון הישראלי ונושאים את הסמלים המחייבים מוגדרים כמזון אורגני.

האם מזונות אורגניים מזינים יותר?
התשובה היא כפי הנראה שלילית. מחקר שפורסם לאחרונה סקר מחקרים מדעיים שפורסמו ב-50 השנה האחרונה והשוו בין הערך התזונתי של מזונות אורגניים לבין מזונות קונבנציונליים. החוקרים הסיקו שלא נמצא כל הבדל בערך התזונתי של המזון האורגני בהשוואה למזון הקונבנציונלי.

האם יש חסרונות בשימוש במזון אורגני?
המחיר הגבוה של המוצרים האורגניים הוא מחסום שמונע מרבים נגישות למזונות האלה. הבעיה העיקרית היא עלות הייצור. פגיעה של מזיקים במטעי פירות אורגניים עלולה להרוס השקעה של עד ארבע שנים בגידול.
המזונות האורגניים אינם כוללים חומרים משמרים ולכן נוטים להירקב במהירות. כמו כן המראה החיצוני שלהם הוא לעיתים דוחה: הם בד"כ שונים בצורה, בצבע ובגודל.

טיפים לצריכה בטוחה של מזון

בחרו מזון מגוון ממקורות שונים. בחירה כזו מבטיחה צריכה מגוונת יותר של רכיבי מזון ומפחיתה את הסיכון לחשיפה למזהמים ספציפיים.

במידת האפשר קנו את הפירות והירקות בעונה המתאימה. ככל שהירק או הפרי טרי יותר הוא מכיל כמות גדולה יותר של רכיבים תזונתיים.

קראו בקפידה את תוויות המזון. הסימון האורגני על המזון אינו מבטיח בהכרח שהמזון הוא אלטרנטיבה בריאה יותר. קיימים גם מזונות אורגניים עשירים במלח, סוכר, שומן או קלוריות.

רחצו היטב את הירקות והפירות. הרחיצה מסייעת בהורדת הלכלוך, החיידקים ושאריות הכימיקלים שנותרו על פני השטח של הפרי או הירק.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp