שימוש לרעה במשלשלים – עובדות בסיסיות

שימוש לרעה במשלשלים – עובדות בסיסיות

מהו שימוש לרעה במשלשלים?

שימוש לרעה במשלשלים מתרחש בדרך כלל אצל אנשים המנסים להיפטר מקלוריות מיותרות, לרדת במשקל, "להרגיש רזים", או "להרגיש ריקים" על ידי שימוש חוזר ועקבי במשלשלים. לעיתים קרובות השימוש במשלשלים מתרחש לאחר התקף זלילה, במחשבה מוטעית שהמשלשלים יסייעו למזון ולקלוריות העודפות לצאת מן הגוף ולא להיספג לתוכו. אולם המציאות היא שונה לחלוטין. לרוע המזל השימוש לרעה במשלשלים הוא מעשה חמור ומסוכן שתוצאותיו מתבטאות במגוון בעיות בריאותיות ולעיתים אף מלוות בסכנת חיים.

 

המיתוס המיוחס למשלשלים

האמונה ששימוש במשלשלים מסייע לירידה במשקל היא מיתוס חסר כל בסיס. האמת היא שהמשלשלים פועלים במעי הגס לאחר שכבר כל המזון והקלוריות נספגו במעי הדק. למרות שהמשלשלים מגרים את המעי הגס לפלוט את שאריות המזון ה"ירידה במשקל" היא למעשה יציאה מזערית של מזון, שומן וקלוריות מהמעי הגס.
שימוש במשלשלים גורם למעשה לאיבוד משמעותי של מים, מינרלים, אלקטרוליטים, סיבים שאינם מתעכלים ושאריות זניחות של המזון. הירידה במשקל היא למעשה ירידה בכמות הנוזלים, והמשקל חוזר למצבו הקודם עם שתיית נוזלים. כאשר השימוש במשלשלים אינו מלווה בשתייה מספקת של נוזלים, קיימת סכנת התייבשות שעלולה להסתיים אפילו במוות.

 

ההשלכות הבריאותיות של השימוש לרעה במשלשלים

חוסר איזון של מינרלים ואלקטרוליטים. נתרן, אשלגן, זרחן ומגנזיום הם מינרלים ואלקטרוליטים המצויים בגוף באיזון במטרה לאפשר את תפקודם התקין של מערכת העצבים והשרירים, כולל אלו השייכים למעי הגס וללב. שיבוש האיזון העדין עלול לגרום לפגיעה בתפקוד התקין של איברים אלו.
התייבשות חמורה שעלולה לגרום לרעידות, חולשה, ראייה מטושטשת, עילפון, פגיעה בכליות ובמקרים קיצוניים אף למוות. התייבשות מצריכה ברוב המקרים טיפול רפואי.
תלות במשלשלים מתרחשת כאשר המעי הגס מפסיק להגיב למינון הרגיל, כך שנדרשים כל הזמן מינונים גדולים יותר של משלשלים על מנת לגרום לתגובה.
פגיעה באיברים הפנימיים שעלולה להתבטא ב"מעי גס עצל", זיהום במעי, מעי רגיז ולעיתים רחוקות לנזק בכבד. שימוש כרוני במשלשלים מגביר את הסיכון לסרטן המעי הגס.

 

להפסיק את מעגל השימוש לרעה במשלשלים

על מנת להפסיק את מעגל השימוש במשלשלים יש להיעזר בצוות המומחה לבטיפול בהפרעות אכילה  הכולל רופא משפחה, פסיכולוג או פסיכיאטר ודיאטנית מוסמכת. קבלת תמיכה מחברים ובני משפחה היא גורם חשוב להצלחת הטיפול. כמו כן, פגישות עם מטופלים אחרים בהם ניתן לשתף חרדות וקשיים, יכולות להיות לעזר רב בהתגברות על המכשולים בתהליך ההחלמה.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp