מה ההבדל בין אלרגיה לאי סבילות למזון?

מה ההבדל בין אלרגיה לאי סבילות למזון?

תגובות שונות למגוון מזונות היא תופעה שכיחה. מרבית התגובות נובעות כתוצאה מאי סבילות למזון ולא מאלרגיה למזון. התסמינים האופיינים לאי סבילות למזון דומים מאוד לאלו הנוצרים כתוצאה מאלרגיה למזון, וכתוצאה מכך פעמים רבות אנשים נוטים להתבלבל בין השניים.

אלרגיה למזון גורמת לתגובה של המערכת החיסונית בגוף המשפיעה על איברים רבים בגוף וכרוכה בהופעת קשת רחבה של תסמינים. במקרים מסוימים, תגובה אלרגית למזון עלולה להיות חריפה ואף מסכנת חיים. מאידך התסמינים האופיניים לאי סבילות למזון הם בדרך כלל קלים יותר ומשפיעים רק על מערכת העיכול.

אם אתה סובל מאלרגיה למזון מסוים, אכילה של כמות מזערית מאותו מזון עלולה לגרום לתגובה מיידית וחריפה. התסמינים במערכת העיכול כוללים בחילות, הקאות, התכווצויות בבטן ושלשולים. תסמינים אחרים כוללים עקצוצים בלשון, סִרְפֶדֶת (תגובה אלרגית בעור), ונפיחות בשפתיים, בפנים, בלשון ובגרון. תגובה אלרגית חריפה המכונה אָנָפִילָקְסִיס (anaphylaxis) עלולה לגרום לקשיי נשימה וללחץ דם נמוך במיוחד. אם אתה אלרגי למזון מסוים עליך להימנע לחלוטין מאכילתו.

 התגובות לאי סבילות למזון מופיעות בדרך כלל בהדרגה ואינן כוללות את המערכת החיסונית. אם יש לך אי סבילות למזון מסוים, אתה עדיין יכול לאכול אותו בכמויות קטנות מבלי שתפתח תסמינים כלשהם. תוכל גם לנקוט במספר צעדים למניעת התגובה; לדוגמה, אם יש לך אי סבילות ללקטוז תוכל לשתות חלב דל לקטוז, או ליטול כדורים המכילים את האנזים לקטאז שיסייע בעיכול החלב.

סיבות נפוצות לאי סבילות למזון:

מחסור באנזים שתפקידו לעכל את המזון/המשקה. אי סבילות ללקטוז היא הדוגמה השכיחה.

סינדרום הקיבה העצבנית. מצב כרוני שעלול לגרום להתכווצויות בטן, עצירות ושלשולים.

הרעלת מזון. רעלנים, כמו חיידקים שנמצאים במזון מקולקל, עלולים לגרום לתופעות חמורות במערכת העיכול.

רגישות לתוספי מזון. לדוגמה, רגישות לסוּלְפִיט שמשמש כחומר שימוש לפירות מיובשים, מזונות משומרים בקופסא ויין, עלול לגרום להתקפי אסטמה באנשים רגישים.

לחץ ממושך וגורמים פסיכולוגיים. לעיתים רק המחשבה על אוכל עלולה לגרום לך להרגיש חולה. הסיבה לכך עדיין אינה ידועה במלואה.

כֶּרֶסֶת (מחלת צֶלִיאָק). במחלת הצליאק ובאלרגיה למזון מאופיינות בתגובה של המערכת החיסונית ולכן יש לשתיהן תסמינים דומים. עם זאת במחלת הצליאק מרבית התסמינים מופיעים במערכת העיכול והחולים אינם נמצאים בסיכון לשוק אָנָפִילָקְסִי (תגובה אלרגית חמורה שעלולה לסכן חיים). מחלת הצליאק נגרמת כתוצאה מאכילת גלוטן שהוא חלבון שמצוי בדגנים.

אם יש לך תגובה כלשהי לאחר אכילת מזון מסוים, התיעץ עם הרופא המטפל על מנת לאבחן האם אתה סובל מאלרגיה או מאי סבילות למזון.

אם אתה סובל מאלרגיה למזון אתה נמצא בסיכון להתקף אָנָפִילָקְטִי, אפילו אם התגובה שלך למזון בעבר הייתה מתונה יותר. חשוב ללמוד לאבחן את התגובה האלרגית וכיצד לנהוג כאשר היא מתרחשת. ייתכן שתצטרך להצטייד בזריקת אֶפִּינֶפְרִין לטיפול עצמי במקרה חירום.

אם יש לך אי סבילות למזון הרופא ייעץ לך על דרכים להקלת העיכול של מזונות מסוימים, או יטפל בבעיה הבסיסית שגרמה לכך.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp