אי סבילות ללקטוז

מהי אי סבילות ללקטוז ומה גורם לה?

אי סבילות ללקטוז היא חוסר היכולת לעכל סוכר שנקרא לקטוז ונמצא בחלב ומוצריו.

באופן נורמלי כאשר אדם אוכל מזונות או שותה משקאות המכילים לקטוז, אנזים שנמצא במעי הדק מפרק את הלקטוז לסוכרים פשוטים יותר: גְלוּקוֹז וגָלָקְטוֹז. סוכרים פשוטים אלו נספגים בקלות לזרם הדם והופכים לאנרגיה.

אנשים שיש להם אי סבילות ללקטוז לא מיצרים כמות מספקת של האנזים לקטאז הדרוש לפירוק הלקטוז. כתוצאה מכך הלקטוז המצטבר במעיים מתפרק על ידי חיידקים תופעה הגורמת לגזים, נפיחות, כאבי בטן ושלשולים.

אי סבילות ללקטוז היא תופעה די שכיחה. היא משפיעה על בנים ובנות באותה מידה. ישנן אוכלוסיות שבהן אי הסבילות ללקטוז היא שכיחה יותר. לדוגמה אלו שמוצאן מארצות אסיה ודרום אמריקה. הסיבה לכך היא שאבותיהם לא צרכו מוצרי חלב והגנים הועברו לצאצאים שגופם לא ערוך לעכל מוצרים אלו.

לילדים קטנים נטייה מופחתת לפתח אי סבילות ללקטוז, אולם רבים מפתחים אותם בשלבים מאוחרים יותר בחיים ואף בגיל ההתבגרות.

 

הסיבות להתפתחות אי סבילות ללקטוז:

מוצא אתני. אנשים שמוצאם מאסיה, אפריקה ואמריקה נוטים לפתח אי סבילות ללקטוז בגיל מוקדם.

בעיות אחרות הקשורות למערכת העיכול. לאנשים הסובלים מדלקת בחלק העליון של המעי הדק, כמו מחלת הצליאק או מחלת קרון, יש רמות נמוכות יותר של האנזים לקטאז.

תרופות. תרופות אנטיביוטיות מסוימות עשויות להפריע, באופן זמני, למעי הדק ליצר את האנזים.

דלקת. ילדים שסבלו משלשולים על רקע דלקתי עלולים לסבול זמנית מאי סבילות ללקטוז. בדרך כלל התופעה חולפת לאחר מספר ימים או שבועות.

גיל. ככל שאנשים מתבגרים יותר הם מפסיקים ליצר את האנזים לקטאז. רוב האנשים יפתחו אי סבילות ללקטוז במרוצת השנים.

 

מה מרגישים באי סבילות ללקטוז?

אנשים עם אי סבילות ללקטוז סובלים מתסמינים שונים בהתאם לכמות מוצרי החלב שצרכו ולכמות הלקטאז שהגוף שלהם מייצר.
אי סבילות ללקטוז מתבטאת בדרך כלל בתוך 30 דקות עד שעתיים אחרי האכילה. התסמינים כוללים בחילות, עוויתות בבטן, נפיחות, גזים ושלשולים. סימנים אלו עלולים להיות לא נעימים ומביכים, בעיקר שהם מתרחשים במסגרת בית הספר, או בבילוי משותף עם חברים.

 

כיצד מאבחנים אי סבילות ללקטוז?

רופאים יכולים לאבחן אי סבילות ללקטוז על ידי בדיקת מימן בנשימה. באופן נורמלי בנשימה יש כמות מזערית של מימן. הלקטוז שמתפרק על ידי חיידקים במעיים יוצר גזים רבים, ביניהם מימן. אם הרופא יחליט על ביצוע בדיקת מימן בנשימה תתבקש קודם לנשוף לתוך צינורית. לאחר מכן תשתה נוזל שמכיל לקטוז, תמתין מעט ותנשוף שוב לצינורית. הנשיפה לתוך הצינורית תתבצע כל 1/2 שעה במשך שעתיים. אם יש לך אי סבילות ללקטוז רמות המימן יעלו עם הזמן.

שיטה נוספת לאבחן אי סבילות ללקטוז היא באמצעות אֶנְדוֹסְקוֹפִּיָה. בשיטה זו הרופא מכניס דרך הפה צינורית ארוכה שלקצה האחד שלה מחוברים נורית ומצלמה זעירה, וכך יכול לראות את הנעשה במעי. הרופא יכול לצלם את המקום ואף לקחת דגימה של הרקמה ובדרך זו יוכל לאבחן באופן מדויק יותר את הסיבות לבעיה ממנה אתה סובל. ניתן לאמוד את כמות הלקטאז בדגימות שנלקחות מן הרקמה.

 

לחיות עם אי סבילות ללקטוז

לכל אדם תגובה ומידת רגישות שונה ללקטוז. עם זאת מרבית האנשים עם אי סבילות ללקטוז מסוגלים לאכול מוצרי חלב בכמויות קטנות. ההמלצה היא לאכול מוצרי חלב בשילוב מזונות אחרים שאינם מכילים לקטוז, ולא לאכול כמויות גדולות מידי של לקטוז בפעם אחת. כמו כן, מומלץ לכתוב יומן מזון על מנת לבחון לאילו מזונות יש לכם רגישות מיוחדת.

מוצרי חלב הם המקור הטוב ביותר לצריכת סידן, שהוא מינרל חיוני לגדילה ולבריאות העצם. מתבגרים זקוקים ל-1,300 מיליגרם סידן ביום ולכן ההמלצה כיום למתבגרים עם אי סבילות ללקטוז לכלול כמה מוצרי חלב בדיאטה היומית שלהם.

 

טיפים לדרכים להתמודד עם אי סבילות ללקטוז:

– בחרו במוצרים דלים בלקטוז, או ללא לקטוז.

– לפני כל אכילה של מוצרי חלב או שתיית חלב, קחו כדור המכיל את האנזים לקטאז. אפשר לקחת כטבליה לבליעה, או בנוזל שאפשר לטפטף ישירות על המזון (אם משאירים אותו במזון או במשקה לזמן ממושך הוא הופך אותו למתוק יותר).

– באכילת מוצרי חלב שלבו באותה ארוחה גם מזונות שאינם מכילים לקטוז. בדרך זו אתם מאיטים את תהליך העיכול ומפחיתים את הסיכון לבעיות.

– ככל שמוצר החלב קשה יותר – הוא מכיל פחות לקטוז.

– גבינות קשות מסוג ברי ברי וקממבר ומוצרי חלב מכבשים ומעיזים מכילים פחות לקטוז.

– שתו מיצים מועשרים בסידן.

– אכלו מגוון מזונות אחרים שעשירים בסידן; ברוקולי, שעועית, סרדינים, טופו, חלב סויה ועוד.

– מוצרים המכילים חיידקי מעיים ידידותיים כמו יוגורט, גבינת יוגה, איירן וכפיר נוחים יותר לעיכול, על אף שהם מכילים לקטוז.

– למדו לקרוא את תוויות המזון. יצרנים מוסיפים לעיתים לקטוז למוצרים שונים כמו לחם, דגני בוקר, עוגיות, עוגות מוכנות ועוד. שימו לב למילים המעידות על תכולת לקטוז: חמאה, גבינה צהובה, שמנת, אבקת חלב, מוצקי חלב ומי גבינה.

אם התגובה שלכם ללקטוז היא חריפה במיוחד – מומלץ להימנע לחלוטין מצריכת חלב ומוצריו. במקרים אלו חשוב להתייעץ עם דיאטנית מוסמכת במטרה לצרוך סידן ממקורות אחרים.