פצעי בגרות ומזון – מבט נוסף

פצעי בגרות ומזון – מבט נוסף

 

 

 

פצעי בגרות (אקנה, או בעברית תקנית "חטטת נפוצה") מסבים בדרך כלל סבל נפשי וגופני רב למתבגר. 85% מהמתבגרים סובלים מפצעי בגרות בדרגה זו או אחרת: החל מפצעי אקנה קלים מאוד הנקראים קומודונים (נקודות שחורות או לבנות) וכלה בפצעים מוגלתיים ודלקות.
רופאים מקופת חולים כללית אספו שאלות מתוך הפורום למתבגרים שבאתר ynet.  במדגם זה, שהתפרסם ביולי 2012, עולה כי מה שמדאיג בעיקר את בני הנוער הוא פצעי בגרות.

כיצד נוצרים פצעי בגרות?
בגיל ההתבגרות חלה עלייה ברמות ההורמון הזכרי (טסטוסטרון) הן אצל בקרב הבנים והן בקרב הבנות. עלייה זו בהורמונים גורמת ליצירה מוגברת של בלוטות חלב בעיקר באזור הפנים, ולעיתים גם בחזה ובגו העליון. בלוטות החלב נמצאות בשורשי השיער ובעור תקין הן נפתחות אל זקיקי השערה ומפרישות חלב דרך הנקבוביות אל פני העור. החלב משמש חומר שימון לעור ולשיער.
תופעה נוספת שמתרחשת בגיל ההתבגרות היא שתאי העור המתים שנוצרים בתהליך טבעי של התחדשות תאי העור, אינם מסולקים כראוי. תאים אלו חוסמים את הפתחים של זקיקי השיער ואינם מאפשרים לחלב להתנקז על פני העור. כך נוצרים הקומודונים.
הקומודונים משמשים מצע להצטברות של חיידקים, הנמצאים באופן טבעי בגוף, שעלולה להוביל לדלקת.


האם יש קשר בין פצעי בגרות למזון?

מחקרים רבים ניסו למצוא קשר בין פצעי בגרות והרגלי התזונה אולם לא נמצא כל קשר סיבתי מובהק. יחד עם זאת, מחקרים שונים מצאו כי באוכלוסיות מן המזרח שאמצו את הדיאטה המערבית (מזון מעובד, מוצרי חלב ובשר, משקאות קלים וכו') הייתה עלייה בהופעת פצעי הבגרות.
יתרה מזאת, התגובה למוצרי מזון שונה מאדם לאדם. מסיבה זו מומלץ לסובל/ת מפצעי בגרות לנהל יומן אכילה ולנסות למצוא קשר אפשרי בין אכילת מזונות מסוימים לבין הופעה או החרפה של האקנה (המזונות החשודים בדרך כלל כוללים: אוכל שומני, בעיקר מזון שמקורו מן החי, שוקולד, פיצוחים ומאכלים חריפים).

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp