שוקולד – בריא?

 

 

 

 

המונח "שוקולד בריא" נשמע כמו חלום שמתגשם. למרות ששוקולד עדיין לא קיבל את המעמד של "מזון בריא" שמו הטוב הולך לפניו בקצב מואץ.
שוקולד ומוצרים אחרים המכילים קקאו כוללים נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים) המכונים פלבונואידים. פלבונואידים מצויים גם במזונות אחרים כמו דובדבנים, יין, תה ופירות מסוימים.

מחקרים רבים שפורסמו בעשור האחרון הראו כי לפלבונואידים השפעות חיוביות על בריאותנו.

מה עולה מן המחקרים?

  • לחץ דם – אנשים שצרכו שוקולד בדיאטה היומית הפחיתו את לחץ הדם לטווח הקצר.
  • כולסטרול – הפלבונואידים בקקאו מפחיתים את רמות הכולסטרול "הרע" (LDL) ומעלים את רמות הכולסטרול "הטוב" (HDL).
  • קרישי דם – קקאו ושוקולד עשירים בפלבונואידים מפחיתים את הצמיגות של טסיות התאם. טסיות דם בעלי צמיגות גבוהה נוטים יותר ליצירת קרישי דם בעורקים – מה שעלול להוביל לשבץ מוחי ולהתקפי לב.

אם כך – לאכול או לא לאכול שוקולד?
התשובה לשאלה דומה לזו הניתנת לכל סוגי המזון – הכול תלוי באיכות ובמינון. מצד אחד מחקרים מראים כי לשוקולד יתרונות בריאותיים, מצד שני השוקולד הוא עתיר קלוריות ועלול להוביל לעלייה במשקל. העלייה במשקל כרוכה בדרך כלל בבעיות בריאותיות נלוות המאפילות על יתרונות השוקולד. אכילת שוקולד במנות קטנות היא המפתח!

טיפים להוספת מוצרים המכילים קקאו לדיאטה מבלי להוסיף יותר מידי קלוריות:

  • הגבילו את אכילת השוקולד ללא יותר מ-1/3 חפיסה ליום.
  • בחרו בשוקולד הכהה (עם אחוזי קקאו גבוהים – לפחות 60% קקאו) ולא בשוקולד לבן.
  • הקפידו שבראש רשימת המרכיבים בתווית המזון יופיע קקאו ולא סוכר.
  • העשירו את הדיאטה היומית במזונות עשירים בפלבנואידים כמו ענבים, תותים, אוכמניות ותרד.
  • ניתן לשתות כוס קקאו עשוי מחלב 1% שומן, או מחלב סויה.

חשוב לזכור, שוקולד לבן אינו מכיל פלבונואידים והוא למעשה חטיף בעל "קלוריות ריקות" (כלומר בלי ערך תזונתי).