דגים – קנייה, הגשה ואכילה בטוחה

 

 

דגים מכילים חלבון באיכות גבוהה ורכיבי מזון חשובים המהווים מרכיב חשוב בתזונה בריאה. תזונה מאוזנת הכוללת דגים ומאכלי ים אחרים מסייעת לצמיחה והתפתחות תקינה של ילדכם.
כמו בכל מזון, כך גם בדגים חשוב לשמור על כמה כללים במטרה להפחית את הסכנה של זיהום והרעלה.
לפניכם טיפים לקנייה, אחסון והכנה של מאכלי ים כך שאתם ומשפחתכם תוכלו ליהנות בבטחה מהטעם ומהבריאות הטמונים בהם.

איך לבחור דגים?

  • על הדגים להיות בקירור או על מצע של קרח.
  • להימנע מקניית דגים שלהם ריח של חזק, חמוץ או דומה לאמוניה.
  • עיני הדג צריכות להיות בהירות ומעט תפוחות.
  • הסנפירים צריכים להיות נוקשים, מבריקים, ללא רירית.
  • כאשר לוחצים על הבשר באצבע – הוא חוזר מיד למצבו הקודם.
  • להימנע מקניית דגים קפואים שאריזתם פגומה.
  • להימנע מקניית דגים קפואים המכוסים בקרח. קיים חשש שדגים אלו מאוחסנים זמן רב במקפיא, או שהם הופשרו והוחזרו להקפאה.

הפרדת דגים ממאכלים אחרים
מיד לאחר הקנייה יש לשים את הדגים במקרר או במקפיא. אם הכוונה היא להשתמש בדגים בתוך יומיים ניתן לשים אותם במקרר. במידה שלא, יש לעטוף את הדגים בנייר אלומיניום או להניחם בשקית ניילון ולשים במקפיא.

כאשר מכינים דגים מופשרים או דגים טריים חשוב להפריד אותם ממאכלים אחרים. הפרדה זו תמנע העברה של חיידקים מהדגים למזון. טיפים להפרדת הדגים ממזונות אחרים:

  • יש לרחוץ את הידיים במים חמים וסבון לפני ואחרי הטיפול בדגים.
  • לרחוץ היטב במים וסבון גם את משטח העבודה והסכו"ם בין ההכנה של דגים לבין ההכנה של מאכלים אחרים.
  • אם  משתמשים במשטחים מפלסטיק – אפשר לשים אותם במדיח הכלים.

הכנה בטוחה של דגים
לא להשאיר דגים מבושלים מחוץ למקרר יותר משעתיים, או יותר משעה בימים חמים. החיידקים מתרבים במהירות בטמפרטורות גבוהות.
להפריד בין דגים מבושלים מחוממים לדגים מבושלים קרים.

לאכול מאכלי ים לא מבושלים – מה צריך לדעת?
חשוב לדעת כי על מנת להימנע מהרעלה או זיהום עדיף לבשל היטב את מאכלי הים. עם זאת, אם בחרתם דווקא לאכול מאכלי ים לא מבושלים (סושי לדוגמא), בחרו כאלו  שהיו קודם לכן בהקפאה.

  • קיימים דגים שעלולים להכיל טפילים המושמדים בתהליך ההקפאה.
  • חשוב לדעת כי הקפאה לא משמידה את כל החיידקים המזיקים – ולכן הדרך הבטוחה היא לבשל את מאכלי הים.

קבוצות אוכלוסייה הרגישות למאכלי ים
קיימות קבוצות אוכלוסייה הנמצאות בסיכון מוגבר לזיהום והרעלה ממאכלי ים לא מבושלים. הקבוצות הרגישות כוללות:

  • נשים הרות
  • ילדים
  • קשישים
  • אנשים עם מערכת חיסון חלשה
  • אנשים שאין להם כמות מספקת של חומצה בקיבה