מבט מפוכח על תוספי מזון

מבט מפוכח על תוספי מזון

 

תרגום מאמר מאת פרופ' הרווי סימון, בית הספר לרפואה, אוניברסיטת הרווארד, ארה"ב

מחקרים שנעשו על תוספי מזון
מרבית המחקרים המדעיים שבוצעו בתוספי מזון היו מחקרי תצפית. החוקרים השוו את המצב הבריאותי של קבוצה שנטלה את התוסף לעומת קבוצה אחרת שלא נטלה אותו. המחקרים חשובים ומבורכים אולם הם עלולים להטעות. במחקר זה לא נבדקים משתנים אחרים בין הקבוצות שעשויים או עלולים להשפיע על המצב הבריאותי. יתירה מזאת, מחקרי תצפית אינם יכולים להצביע על סיבה ותוצאה.

מחקר מדויק יותר הוא מחקרי קליני אקראי. למשתתפים ניתן באופן אקראי תוסף או כדור דמוי תוסף (פלסבו). לאורך כל המחקר החוקרים והמשתתפים אינם יודעים מי אכן קיבל את התוסף האמתי.

מחקרים קליניים אקראיים הרחיבו את הידע על תוספי מזון שונים. תוצאות המחקרים היו לרוע המזל מאכזבים למדי…
לפניכם מספר דוגמאות:

אנטיאוקסידנטים (נוגדי-חמצון)
האנטיאוקסידנטים ויטמין C, E ו-A זכו לפופולריות רבה בשנות ה-80 ובתחילת שנות ה-90. מחקרי מעבדה, מחקרים בבעלי חיים ומחקרי תצפית הראו כי יש להם השפעה מגינה על מחלות לב וכלי דם.
מחקרים מדויקים יותר שהתפרסמו מאז לא הראו כל השפעה מיטיבה, נהפוך הוא: ויטמין E עלול להגביר את הסיכון לזיהומים בדרכי הנשימה; נטילה של ויטמין A, אפילו במינונים נמוכים, עלולה להגביר את הסיכון לשברים ובטא-קרוטן (פרו-ויטמין – משפיע על יצירת ויטמין A) מגביר את הסיכון לסרטן הריאות בקרב מעשנים.
לא מומלץ ליטול אנטיאוקסידנטים.

סידן
כל הויטמין D בעולם לא יגנו על עצמותיך, אם לא תאכל מספיק סידן. הדרך הטובה ביותר לצרוך סידן היא באמצעות מזונות עשירים בסידן. לרוע המזל, רבים מאתנו לא צורכים מספיק חלב ומוצרי חלב ומזונות נוספים שעשירים בסידן. במקרים של הימנעות ממאכלים אלו מומלץ לשקול תוספת של סידן. תוספי הסידן המומלצים הם Calcium carbonate או Calcium citrate משום שהם נספגים באופן היעיל ביותר. לגברים לא מומלץ לעבור את הכמות היומית המומלצת (1,000 מ"ג ליום מתחת לגיל 50, 1,200 מ"ג ליום מעל גיל 50) משום שכמות גדולה מאוד של סידן עלולה להגביר את הסיכון לסרטן הערמונית.

כרום
חברות רבות מצביעות על מינרל זה כמסייע לירידה במשקל – אולם אין לכך שום ביסוס מדעי. מחקרים מספר הראו שכרום עוזר להעלאת הכולסטרול "הטוב" (HDL) אולם תוצאות המחקרים הן ראשוניות וסותרות.
כרום אינו מומלץ לשימוש שגרתי.

סיבים תזונתיים
מרבית האנשים מתייחסים לתוספים של סיבים תזונתיים כמסייעים לטיפול בעצירות. אולם לדיאטה עשירה בסיבים תזונתיים יתרונות בריאותיים רבים הנעים ממניעת מחלות לב והשמנה ועד למניעת בקע (Hernia) ודליות. מזונות עשירים בסיבים תזונתיים הם המקור הטוב ביותר לצריכתם. מזונות אלו כוללים חיטה מלאה, פירות, ירקות ופיצוחים.
לאנשים הנמנעים או ממעיטים באכילת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים מומלץ לקחת תוספים.

שמן דגים
משך שנים רבות ידעו הרופאים כי שמן דגים מגן מפני מחלות לב ושבץ. מחקר קליני אקראי ורחב היקף שנערך באירופה הראה שלנטילת תוספים המכילים שמן דגים השפעה דומה. בעקבות מחקר זה המליצה האגודה האמריקאית למחלות לב לחולים במחלות לב וכלי דם על נטילה של 1,000 מ"ג שמן דגים ליום.  גם לאנשים עם גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם (יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה וסוכרת) מומלצת נטילת תוספים של שמן דגים. אנשים שאוכלים דגים 3-2 פעמים בשבוע אינם זקוקים לתוספת. אם החלטתם ליטול שמן דגים אל תבחרו שמן מכבד דגים כיוון שהוא מכיל רמות גבוהות מידי של ויטמין A.

מולטיויטמינים
אין כל הוכחה שנטילה יומית של מולטיויטמין תורמת לבריאות. אל תבזבזו את כספכם על מולטיויטמין "טבעי", "מגה" או "סופר". בעוד שכמה מומחים ממליצים על תוספת של ויטמינים מסוימים צריך לזכור שנטילה מופרזת של ויטמין A עלולה לגרום לנזק יותר מתועלת.

ויטמין D
ויטמין D נוצר בדרך הטבע כאשר עורנו נחשף לכמות מספקת של קרני שמש. רבים מאתנו ספונים במשרדים ממוזגים ו/או מורחים מקדמי הגנה כדי להקטין את הסיכון לסרטן העור ולקמטים. קבוצות האוכלוסייה רגישות במיוחד למחסור בוויטמין D כוללות קשישים, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות ובעלי עור כהה, הסיבה היא שהם סופגים כמות מופחתת יותר של קרני UV.
ויטמין D מסייע לספיגת סידן במעי הדק. מסיבה זו הוא חשוב מאוד לבריאות העצם. קיימת עדות מחקרית (אם כי עדיין ראשונית) שוויטמין D מקטין את הסיכון לסרטן הערמונית ולסוגי סרטן נוספים.
קשה מאוד לקבל את הכמות הרצויה של ויטמין D מהמזון. דגים שמנים ומזונות המועשרים בוויטמין D הם מקורות המזון טובים לצריכת הוויטמין.
אם אתם נמנים על קבוצות האוכלוסייה הרגישות, או שהובחנתם במחסור בוויטמין D, אפשר ובטוח ליטול תוסף מזון.


אל תבזבזו את כספכם על הוויטמינים הבאים:

אינני ממליץ על תוספי המזון הבאים משום שמחקרים אמינים שנעשו עליהם לא הוכיחו את יעילותם, או שתוצאות המחקרים לא היו חד-משמעיות.

  • אבץ למניעת או טיפול בהתקררות.
  • אכינציאה לטיפול בדלקות בדרכי הנשימה.
  • סו-פלמטו (Saw Palmetto) לטיפול בבלוטת ערמונית מוגדלת או למניעת סרטן הערמונית.
  • ג'ינסנג למניעת עייפות ולשיפור הריכוז.
  • ג'ינקו בילובה – לשיפור הזיכרון.
  • DHEA למניעת הזדקנות, זיכרון, צפיפות העצם, תפקוד מיני והשמנה.

אין ספק שההבטחות המתלוות לתוספי המזון הן פיתוי שהצרכנים מתקשים לעמוד בו. עם זאת, חשוב לזכור שהבריאות לא נמצא בטבלית, בכמוסה או בנוזל. בעוד אנשים מסוימים עשויים לשמר את בריאותם בעזרה כמה מתוספי המזון הפשוטים, חשוב לזכור שאין להשתמש בתוספי המזון כתחליף לתזונה מאוזנת ובריאה, פעילות גופנית והשגחה רפואית נאותה.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp