אורתורקסיה (Orthorexia) – לאכול בריא מידי…

אורתורקסיה (Orthorexia) – לאכול בריא מידי…

 

מהי אורתורקסיה?
אורתורקסיה היא קיבעון של אכילת מזונות בריאים בלבד, או מזונות הנחשבים "טהורים". בשנות ה-90 הוגדרה האורתורקסיה כהפרעת אכילה. בשנים האחרונות התופעה הגיעה לממדים גדולים כתוצאה משיווק אגרסיבי של מזונות המוגדרים כ"מזונות בריאות", וממסרים תזונתיים סותרים המופיעים חדשות לבקרים בתקשורת. בדומה לאנורקסיה נברוזה, גם האורתורקסיה נברוזה מבוססת על הגבלת מזונות, אולם בניגוד לאנורקסיה הדגש באורתורקסיה הוא על איכות ולא על כמות המזון.

אורתורקסיה מתחילה בכוונה כנה ואמתית לאכול מזון בריא, אולם בהדרגה היא הופכת לקיצונית; הימנעות מאכילת מזון מעובד, מזון שאינו אורגני או שאינו טבעי לחלוטין, הם אפילו נמנעים מאכילת לחם מחיטה מלאה (לכל הדעות לחם בריא ועשיר בסיבים תזונתיים ) משום שלטענתם הוא עבר תהליכי עיבוד מסוימים.

בניגוד לאנורקסיה, הסובלים מאורתורקסיה אינם חוששים מהשמנה, אולם האופי הכפייתי והמתקדם של המחלה זהה בשני המקרים. האורותורקסים יכולים להימנע לחלוטין מאכילת קבוצות מזון מסוימות – כמו חלב ודגנים. בשלב מאוחר יותר הם נמנעים מקבוצות מזון נוספות והכל במטרה להגיע לדיאטה "הטהורה והמושלמת".  הימנעות מצריכת רכיבי מזון חשובים עלולים לדרדר את הסובלים מאורתורקסיה לתת-תזונה ולהשלכות בריאותיות מסוכנות.

אורתורקסיה – הפרעה מבודדת
ארוחה משותפת היא אחת הדרכים בה אנו יוצרים ומשמרים קשרים חברתיים. לסובלים מאורתורקסיה ארוחות משפחתיות או חברתיות עלולות להיות שדה מוקשים. אכילה של מזונות שאינם "בריאים" או שמישהו אחר טרח להכינם, מעוררת בהם חרדה רבה.
הסובלים מאורתורקסיה אינם נהנים מהאכילה באותו אופן בו נהנים אחרים שלהם יחסים בריאים עם מזון; הם מרגישים "טהורים" ומוסריים יותר באכילה של מזונות שהם מחשיבים כבריאים ובטוחים, אולם כשהם נאלצים לאכול מזונות שאינם נכללים בקטגוריה הקיצונית של "המזונות המותרים" – הם חשים חרדה ותיעוב עצמי.

הדרך להחלמה
אורתורקסיה היא הפרעה אכילה קשה שעלולות להיות לה השפעות פיזיות ונפשיות קשות וארוכות טווח.
האורתורקסים מפגינים ידע רב בנושא תזונה ומדעי התזונה , אולם פעמים רבות המידע שבידם אינו מדויק ונובע בעיקר מבלוגים באינטרנט או ממגזינים. אם אתם, או מישהו ממכריכם מראה סימנים של המחלה יש לעודד אותו לקבלת יעוץ ובחינה מחדש של דעותיו.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp