האם להישקל כל יום?

 

החלטת על ירידה במשקל ואת רוצה להבטיח שאכן המשקל במגמת ירידה, או שלפחות לא עלית במשקל.

האכזבה הגדולה ביותר של העושים דיאטה היא להיווכח שאחרי כל המאמץ שעשו המשקל לא השתנה, ולעיתים גם עלה. אחת השיטות להימנע מכך היא שקילה יומית. לאנשים רבים השקילה היומית מאפשרת מעקב צמוד אחר התנודות במשקל, נקיטת אמצעים בהתאם לתוצאות, ומוטיבציה להמשיך בדיאטה.

שקילה יומית אינה מתאימה לכל אחד
תנודות חדות במשקל אפשר גם למצוא בשמירה על דיאטה ופעילות גופנית. דגש מוגזם על המשקל עלול להטעות ולגרום לבסוף לתסכול וייאוש. על מנת למנוע תסכול מיותר – מומלץ להישקל פעם בשבוע .

קיבעון השקילה עלול לגרום לכך שגם עלייה קלה במשקל תוביל לאכילה כפייתית ולהרגלי אכילה מזיקים לדוגמה, דילוג על ארוחות או התקפי אכילה בלתי נשלטים.

המשקל לא מספר את הסיפור האמיתי
זוהי סיבה נוספת לשלילת השקילה היומית. וודאי תשמחי להיווכח שבמשך יום אחד ירדת בקילו במשקל. אבל יש לזכור שאפילו אם המשקל מדויק – בשום דרך לא ניתן להוריד קילו שומן ביום אחד!

לירידה של קילוגרם אחד במשקל נדרשת הוצאה של 7,000 קלוריות(!) ביום – משימה בלתי אפשרית. ירידה של 1/2 ק"ג עד 1 ק"ג בשבוע היא משימה קשה כשלעצמה.

השינויים במשקל הגוף שבאים לידי ביטוי ביומיום נובעים בעיקר משינויים בכמות המים בגוף, רק אחוז קטן מהשינוי נובע מאיבוד שומן. לרוע המזל המשקל אינו מבדיל בין משקל המים, העצמות, השומן והשריר.

על מנת לרדת 1/2 ק"ג בשבוע יש להפחית כ-3,500 קלוריות, כלומר הפחתה של 500 קלוריות מידי יום. מטרה זו ניתנת להשגה בשילוב של דיאטה מתאימה ופעילות גופנית.

שקילה מומלצת – פעם בשבוע
מומלץ להישקל פעם בשבוע באותם בגדים ובאותם זמנים. שקילה כזאת מספקת מידע אמין יותר ביחס לעלייה או לירידה בשומן הגוף.

לאלו הזקוקים לתמריץ יומיומי, מומלץ לעשות רישום יומי של המזונות אותם אכלתם במהלך היום ו/או תיעוד של הפעילות הגופנית. רישומים אלו יעזרו לכם לפתח הרגלי אכילה נכונים ופעילות גופנית. אחרי הכול לבחירות הנכונות יש את ההשפעה הגדולה ביותר על ירידה במשקל,  או על שמירה עליו לאורך זמן.

שימוש בסרט מדידה
ישנם אנשים שמסיבות השמורות עימם נמנעים לעלות על המשקל, אפילו פעם בשבוע. במקרים אלו מומלץ להיעזר בסרט מדידה. סרט המדידה הוא אלטרנטיבה מומלצת, בעיקר למי שעוסקים בפעילות גופנית. מדידה של היקף המותניים, אגן הירכיים, הירכיים והזרועות מאפשרת לעקוב אחר איבוד רקמת השומן לאורך מספר שבועות או חודשים.
– במדידה של אזור המותניים יש למדוד את החלק האמצעי, באזור הבטן.
– במדידה של אזור אגן הירכיים , הניחו את סרט המדידה סביב לישבן, באזור הרחב ביותר.

לסיכום
שקילה של פעם בשבוע מספקת תמריץ מתאים להתמדה באורח חיים בריא; הרגלי אכילה בריאים ופעילות גופנית שיסייעו לכם לשמור על משקל רצוי לאורך זמן. לאלו המסרבים להישקל, מומלץ להיעזר באלטרנטיבות אחרות.