כל האמת על אורז אדום

כל האמת על אורז אדום

 

 

 

אורז אדום (באנגלית: Red Yeast Rice) הוא מאכל שכיח במטבח וברפואה הסינית. בחנויות טבע בארץ ובאתרי האינטרנט ניתן גם לרכוש כיום תוספי מזון המכילים אורז אדום להורדת רמות הכולסטרול והשומנים בדם.
נקודות עיקריות שחשוב לדעת על צריכת אורז אדום:

• מוצרים אחדים המכילים אורז אדום מכילים גם רמות גבוהות של מונקולין ( Monacolin K), הדומה מבחינה כימית למרכיב הפעיל בתרופה הנפוצה לובסטטין המיועדת להורדת כולסטרול. מסיבה זו תופעות הלוואי שעלולות להיגרם מצריכת אורז אדום דומות לאלו השכיחות בנטילת לובסטטין.

• קיימים גם סוגי אורז אדום שאינם מכילים כלל מונקולין, אולם לא ידוע אם יש להם השפעה כלשהי על הורדת רמות הכולסטרול בדם.

• במרבית המוצרים המכילים אורז אדום אין לצרכן כל אפשרות לדעת כמה מונקולין, אם בכלל, מכיל המוצר. על תווית המזון מצוינת כמות האורז האדום שהוא מכיל ולא את כמות המונקולין K. מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) מגדיר תוספי מזון המכילים יותר מקורט מונקולין K כתרופות לא מאושרות ולא מתיר למכור אותם כתוספי מזון. המנהל ערך בדיקות של מוצרי מזון המכילים אורז אדום ומתוכם עולה כי הם מכילים כמויות זעירות בלבד של מונקולין K, או אינם מכילים אותו כלל.

• מוצרים מסוימים המכילים אורז אדום עלולים להיות נגועים בחומר מזהם המכונה ציטרינין (Citrinin) שעלול לגרום לכשל כלייתי (מצב בו הכליות כושלות ואינן מתפקדות כראוי).

בטיחות
תופעות הלוואי שעלולות להיגרם מצריכת אורז אדום דומות לאלו שעלולות להתרחש בנטילת לובסטטין והן כוללות: כאבים וחולשה בשרירים, הרעלת כבד ורבדמיוליזיס (Rhabdomyolysis – פירוק שריר שתוצרי פירוקו מופרשים ובכליה וגורמים לפגיעה ולאי-ספיקת כליות. זוהי תופעת לוואי נדירה, אך מסוכנת, כתוצאה מטיפול בלובסטטין).

הפקת האורז האדום בתהליך אל מבוקר עלול לגרום להיווצרות חומר הקרוי ציטרין. מחקרי מעבדה ומחקרים בבעלי חיים הראו שציטרין עלול לגרום לפגיעה חמורה בכליות. בבדיקות שנערכו ע"י מנהל המזון והתרופות האמריקאי נמצא כי 4 מתוך 11 תוספי מזון הכילו ציטרין.

מה אומרים המחקרים?
מחקרים קליניים (על בני אדם) שנערכו על אורז אדום, שהכיל כמויות נכבדות של מונקולין K, מצאו שהוא אכן מוריד את סך הכולסטרול ואת רמות הכולסטרול LDL (הכולסטרול "הרע" שקשור לסיכון מוגבר למחלות לב). אולם חשוב להדגיש שבכל המחקרים הללו השתמשו במוצרים שהכילו כמות גדולה של מונקולין K. בסקירה שנערכה בארצות הברית בשנת 2011 נמצא כי מרבית המוצרים המכילים אורז אדום מכילים כמות מזערית של מונקולין, או אינם מכילים אותו כלל. מסיבה זו, למרות שהמשתתפים במחקרים הצליחו להוריד את רמות הכולסטרול שלהם – יש להניח שלא תוכלו להגיע לתוצאות דומות.


אם בחרתם לצרוך אורז אדום חשוב לקחת בחשבון את הדברים הבאים:

• אל תשתמשו באורז אדום כתחליף לטיפול התרופתי, או לדחיית הביקור אצל הרופא המטפל.

• השימוש בתוספי מזון המכילים אורז אדום אסור לנשים הרות, מיניקות או אלו המתכננות היריון. במידה שאתם שוקלים לתת לילדכם אורז אדום – מומלץ להיוועץ ברופא המטפל או בתזונאית.

• אין לצרוך אורז אדום במקביל לנטילת תרופות להורדת כולסטרול.

• אתרי אינטרנט רבים מכילים מידע על אורז אדום. כפי שאתם וודאי יודעים לא כל המידע באינטרנט הוא אמין ולכן היו זהירים בהערכת המידע ובקבלת החלטות.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp