הצהרות בריאות במזון ומשקאות

[ad#הצהרות בריאות במזון]

יצרני המזון מנסים להעביר מסר של בריאות על גבי האריזה.
חשוב להבין מה מסתתר מתחת לשמות והאם המסר שהם מעבירים לנו הוא אכן מוצדק.
ללא שומן –  פחות מ-½ גרם שומן למנה. או מ-2 גרם שומן ל-100 גרם.
דל שומן – עד 3 גרם שומן למנה.
לייט/קל – 1/3 הקלוריות או מחצית השומן במוצר הזהה לו.
ללא סוכר – פחות מ-½ גרם סוכר למנה.
דיאט – מקסימום 40 קלוריות ל-100 גרם או בנוזלים מקסימום 20 קלוריות ל-100 מ"ל.
ללא  כולסטרול – פחות מ-2 מ"ג כולסטרול ו-2 גרם או פחות שומן רווי למנה.
עשיר בסיבים תזונתיים – 5 גרם ומעלה סיבים למנה. חייב לעמוד בקריטריונים של מזון "דל שומן".
מקור טוב לסידן – לפחות 100 מ"ג סידן למנה.

חלק מן המונחים עלול מאוד להטעות ולייחס למזון תכונות שאינן קיימות בו, או שלא אמורות היו להיות כלולות בו מלכתחילה:
ללא שומן – זה לא אומר ללא סוכר/קלוריות – אלא רק שאחוזי השומן נמוכים.  כנ"ל לגבי מוצרים "דלי שומן".
דל שומן – דל שומן מתייחס לסך המזון הכולל גם מים. יש צורך לברר כמה אחוזי השומן נלקחים מתוך החלק היבש במוצר!
לייט – ההצהרה היא שהמזון מכיל 1/3 מהקלוריות או מחצית מהשומן מהמוצר המקביל לו. יש לבדוק את המוצר המקביל, יתכן שהוא עשיר בקלוריות ובשומן!
ללא סוכר –  היעדר סוכר לא בהכרח מעיד על כך שהמוצר לא מכיל שומן או שהוא דיאטטי. לדוגמא  מרבית השוקולדים ללא סוכר מכילים מספר קלוריות זהה לאלו הרגילים.  כאשר מפחיתים את הסוכר בשוקולד, נפחו קטן. כדי להחזיר לו נפח מוסיפים לו היצרנים יותר שומן מאשר לשוקולד הרגיל.  יתירה מזאת, רבים מחולי הסוכרת מתפתים לאכילת מזונות ללא סוכר והדבר עלול להזיק לבריאותם. השומן הרווי המתווסף למוצרים על חשבון הסוכרים עלול לגרום לעלייה במשקל ובעיות בריאותיות אחרות. בנוסף, לעיתים המוצר לא מכיל סוכר אלא תחליפי סוכר שהם כהלים סוכריים (סורביטול, מלטיטול וקסיליטול). הכהלים האלה פועלים בצורה די דומה לפחמימות, ולמרות שהם מכילים כחצי מהקלוריות שפחמימה מכילה, אדם ששומר על רמות הסוכר בדם צריך להתייחס לחומרים האלה כפי שהוא מתייחס לסוכר.
דל קלוריות – כמו ב"דל שומן", צריך לברר כמה מים יש וכמה קלוריות מכיל החלק היבש במוצר.
ללא כולסטרול – התווית "ללא כולסטרול" מופיעה גם על גבי מוצרים מן הצומח –  כמו שמן לדוגמא – זוהי איננה הצהרה שקרית אך היא מטעה משום שממילא כולסטרול נמצא רק במוצרים מן החי ולא מן הצומח…
בנוסף, "ללא כולסטרול"  אינו מגדיר בהכרח מוצר כבריא, לדוגמא: מרגרינה קשה אינה מכילה כולסטרול אבל מכיל שומני טרנס הגורמים גם הם להעלאת סך הכולסטרול בגוף.
שומני טרנס נמצאים בשימוש רחב גם בדברי מאפה, כגון עוגות ועוגיות, אבקות מרק ומאכלי אינסטנט. כיוון שבתוויות הסימון התזונתי לא מצוין שומן טרנס, יש להסתכל ברכיבים של המוצר אם הוא מכיל שומן מוקשה בחלקו (או כפי שלפעמים כתוב – שומן מוקשה חלקית).