דימוי גוף בריא – טיפים להנחיית ילדות

 

 

דימוי גוף בריא הוא חלק חשוב בהתפתחות ההערכה העצמית בילדות ובנערות. הטיפים בסקירה הבאה עשויים לתת לכם כלים לעזור לביתכם בפיתוח ושימור דימוי גוף בריא.

הסיבות לדימוי גוף שלילי
• עלייה טבעית במשקל שנובעת מהשינויים ההורמונליים החלים בגוף.
• לחץ חברתי להיראות בצורה מסוימת.
• לחץ מצד התקשורת המדגישה את הרזון כאידיאל.
• בנות לאימהות הסובלות מדאגנות יתר למשקלן או למשקל בנותיהן.

תוצאות אפשריות לדימוי גוף שלילי
במידה שביתך סובלת מדימוי גוף שלילי היא עלולה להרגיש בושה וחוסר שייכות – אפילו אם אינה סובלת מעודף משקל. מצב זה עלול לגרום לבעיות נפשיות הכוללות:
רגשי נחיתות
• דיכאון
• הפרעות אכילה

דימוי גוף שלילי עלול לעתים לגרום לדילוג על ארוחות או לדיאטות קיצוניות. התנהגויות אלו רק מעצימות את רגשי הנחיתות.
נערות רבות סוברות שעישון סיגריות מסייע להן לירידה במשקל. מסיבה זו קיימים חוקרים הקושרים בין עישון לבין דימוי גוף שלילי.
דימוי גוף שלילי עלול גם לגרום לבעיות מיניות בבגרות. ניתוחים פלסטיים בקרב מתבגרות הפכו נפוצות יותר בעשור האחרון.

לשוחח על דימוי גוף
שיחה עם ביתך בנושא דימוי גוף עשויה לסייע בידה להשלים עם גופה ולהתייחס לאוכל באופן בריא יותר. לפניך מספר נושאים שאפשר להעלות בשיחה:

• להסביר את השפעות ההתפתחות המינית והגנטיקה על משקל הגוף. וודאי שביתך אכן מבינה שהעלייה במשקל היא חלק נורמלי בהתפתחות שלה, בעיקר בתקופת ההתבגרות. כמו כן, להסביר לה שגם לנטייה הגנטית השפעה רבה על משקל וצורת הגוף.

• לדון במסרים המועברים בתקשורת. ביתך עלולה להפנים מסרים מוטעים ביחס לגופה כתוצאה מחשיפה לתכניות טלוויזיה, סרטים, מוזיקה, וידאו, אתרים ברשת ואפילו צעצועי ילדים. כל אלה עלולים ליצור אשליה של דימוי גוף אידיאלי אליו יש לשאוף. נסי לברר במה ביתך צופה ואילו ספרים היא קוראת ושוחחי אתה על הנושא. עודדי אותה לדבר ולהטיל ספק בדברים אותה ראתה או שמעה.

• לשוחח על דימוי עצמי. שוחחי עם ביתך על הדימוי העצמי שלה – שאלי אותה מה היא אוהבת בעצמה והסבירי לה מה את אוהבת בה. הקבלה והכבוד שאת רוחשת לה עשויים לעזור לה לפתח דימוי עצמי חיובי ובטחון.

• לנקוט בגישה חיובית. במקום להשתמש במילים "שמנה" או "רזה", עודדי אותה להתמקד באכילת מזונות בריאים ופעילות גופנית. השתדלי ככל האפשר למנוע מבני המשפחה וחברים לכנות אנשים שמנים בכינויים פוגעניים ומעליבים.


טיפים נוספים לעידוד דימוי גוף חיובי

שתפי פעולה עם רופא המשפחה ו/או דיאטנית. הרופא או הדיאטנית יכולים לקבוע את המשקל האידיאלי של ביתך בהסתמך על משקלה בעבר ומצבה הבריאותי. יתירה מזאת, הם גם יכולים לאבחן הפרעות אכילה כבר בשלבים המוקדמים.

• עזרי לביתך ביישום הרגלי אכילה בריאים. הגישי למשפחה מאכלים וחטיפים בריאים. השתדלי לפחות פעם אחת ביום לקיים ארוחה משפחתית.

• התנגדי למסרים שליליים המועברים בתקשורת. הסיכוי שתוכלי למנוע מביתך את החשיפה לתקשורת המעודדת את הרזון האידיאלי הוא נמוך. מאידך, את יכולה לחשוף אותה לנשים מפורסמות שהגיעו להישגים בזכות כישוריהן ולא בזכות מראה גופן.

• שבחי הישגים. עזרי לביתך להעריך את ההישגים שלה במקום את מראה גופה. חפשי הזדמנויות לחלק לה שבחים על המאמצים, ההישגים והכישורים שלה.

• עודדי פעילות גופנית. פעילות גופנית, בעיקר כזו שלא שמה דגש על משקל ומראה, תורמת להערכה עצמית ולדימוי גוף חיובי.

• שמשי דוגמה. הדגישי בפני ביתך כי את עושה פעילות גופנית ואוכלת מזון בריא במטרה לשמור על הבריאות, ולא על מנת לשפר את מראה גופך. שימי לב למסרים שביתך מקבלת מהבחירות שאת עושה; הספרים שאת קוראת, סרטים בהם את צופה והקניות אותן את עושה.

מתי יש לפנות לייעוץ רפואי?
בניית דימוי גוף חיובי אינה מלאכה קלה לבנות, בעיקר בגיל ההתבגרות. אם ביתך נאבקת בדימוי גוף שלילי – מומלץ לשקול פנייה לייעוץ רפואי. תמיכה נוספת עשויה לתת לביתך את הכלים הדרושים להתנגד ללחץ החברתי ולהשלים עם מראה גופה.