האם יש קשר בין גלוטן, קזאין ואוטיזם?

 

 

ההנחה כי קיים קשר בין גלוטן, קזאין ואוטיזם הופיעה בשנת 1970, ועד היום לא נמצא לה ביסוס מדעי. הנחה זו מבוססת על ההשערה שילדים אוטיסטיים אינם מסוגלים לפרק חלבונים המצויים בקזאין (חלבון המצוי בחלב ומוצריו) ובגלוטן (חלבון המצוי בדגנים). כתוצאה מכך נוצרים פפטידים (חומצות אמינו הזהות לחלבונים) דמויי אופיאודים (תרכובות הנקשרות לקולטנים מסוימים במוח וגורמים לדיכוי מערכת העצבים המרכזית). כמו כן, קיימת הנחה שילדים אוטיסטים סובלים מ"תסמונת המעי הדליף" –  כתוצאה מגורמים חיצוניים או פנימיים נפגם דופן המעי ונוצרים בו חורים גדולים המאפשרים כניסה של מולקולות גדולות למערכת הדם, מבלי שעברו סינון דרך הכבד. תופעה זו עלולה לגרום למגוון רחב של בעיות, כולל בעיות נוירולוגיות והתנהגותיות הנגרמות כתוצאה מחדירה של המולקולות למוח. הנחות אלו גרמו למספר חוקרים להאמין כי הימנעות מאכילת גלוטן וצליאק עשויה להפחית תסמונות שונות הקשורות לאוטיזם.

הורים רבים מדווחים על הפחתה ניכרת בתסמונות הקשורות באוטיזם כתוצאה מהימנעות מאכילת מזונות המכילים גלוטן וקזאין. מאידך, מחקרים מדעיים שנעשו עד היום לא מצאו סימוכין ליתרונות בדיאטה זו, או לתאוריית תסמונת המעי הדליף בילדים אוטיסטיים. מחקרים שנעשו על מתן דיאטה ללא גלוטן וקזאין בילדים אוטיסטים מצאו שלא חל שינוי כלשהו בקרב הילדים בכישורים החברתיים, במשך השינה ובדרגת הפעילות. למרות ממצאים אלו, ייתכן שדיאטה מעין זו מקלה על ילדים אוטיסטים הסובלים מבעיות במערכת העיכול, ובעיקר באלו המאובחנים גם במחלת הצליאק.

הורים רבים לילדים אוטיסטיים מקפידים על הימנעות מגלוטן ומקזאין בדיאטה של ילדיהם. דיאטה זו היא למעשה הטיפול האלטרנטיבי הנפוץ ביותר בקרב ילדים אוטיסטיים והיא נחשבת לדיאטה בטוחה. הורים רבים מדווחים על שיפור בהתנהגות הילדים, אם כי קשה לדעת אם השינויים נובעים באופן ישיר מהדיאטה או מהתערבות אחרת שעברו הילדים בתקופה זו.

קיימים ילדים אוטיסטיים שיש להם אי-סבילות ללקטוז – הם אינם יכולים לעכל את סוכר החלב – וכתוצאה מכך הם סובלים מבעיות במערכת העיכול ומאי-שקט. אחרים עלולים לסבול ממחלת הצליאק שעלולה גם היא לגרום להפרעות התנהגותיות. בילדים הסובלים מבעיות אלו הימנעות מאכילת מזונות המכילים לקטוז ו/או גלוטן עשויות להביא לשיפור בהתנהגות.

האם כדאי לי לנסות את הדיאטה עם ילדי?
למרות שמחקרים לא הוכיחו את יעילותה של הדיאטה ללא גלוטן וקזאין, ניתן להבין מדוע הורים רבים יהיו מעוניינים להתנסות בה. אחרי הכול, זוהי דיאטה שאתה יכול לשלוט עליה, לעשות אותה לבדך והיא נטולת סיכונים. עם זאת, לפני ההחלטה לפצוח בדיאטה כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל  על מנת לוודא שמצבו הבריאותי של הילד מאפשר זאת. כמו כן, מומלץ להתייעץ עם דיאטנית במטרה למנוע חסרים תזונתיים שעלולים להיווצר בדיאטה מסוג זה.

חסרים תזונתיים בדיאטה נטולת קזאין וגלוטן
דיאטה ללא קזאין משמעותה הימנעות גורפת מחלב ומוצריו. הימנעות זו פירושה סילוק המקורות העיקריים של צריכת סידן וויטמין D בדיאטה שהם רכיבי מפתח הדרושים לבריאות והתפתחות העצם. מחקרים אחרונים גם מראים כי לוויטמין D תפקיד חשוב במערכת החיסונית ובמניעת דלקות, סרטן וסוכרת. מוצרי חלב בדיאטה של ילדים הם לעתים קרובות גם המקור העיקרי לצריכת חלבונים.

דיאטה ללא גלוטן מעמידה בפני ההורים אתגרים לא קלים. הימנעות מאכילת חיטה, שעורה, שיפון, כוסמת ושיבולת שועל עלולה לגרום לחסרים ברכיבי תזונה חשובים כמו ויטמינים מקבוצה B, ברזל וסיבים תזונתיים.
הדיאטה אינה קלה לאימוץ גם מהסיבות הבאות:
• לא תמיד ניתן לדעת אם המזון הוא אכן נטול גלוטן. מזונות כמו לחמים, דגני בוקר ופסטה הם קלים לזיהוי ומכילים כמובן גלוטן. אולם במזונות אחרים כמו רטבים ומזונות מוכנים קשה לדעת בביטחון אם הם מכילים גלוטן.
• במידה שהילד הוא סרבן אכילה – יהיה זה אתגר לא פשוט לשכנע אותו באימוץ הרגלי אכילה חדשים.
• הכנת המזון אינה פשוטה ולעתים דורשת השקעה של זמן ומאמץ.
• מוצרי המזון ללא גלוטן הם בדרך כלל יקרים יותר בהשוואה לאותם מזונות המכילים גלוטן.

דיאטה נטולת גלוטן וקזאין – מקורות חלופיים לרכיבי תזונה חשובים

רכיבי מזון חסרים מקורות חלופיים
ויטמין D סויה, חלב שקדים, שמן דגים, ביצים,
חשיפה לשמש, תוספי מזון
סידן סויה, חלב שקדים, דגני בוקר מועשרים, שעועית, ברוקולי, תרד, תוספי מזון
חלבון ביצים, בשר, אגוזים ושקדים, שעועית, חמאת בוטנים
סיבים תזונתיים קטניות, פירות, ירקות, שקדים, אגוזים, תוספי מזון