טריגליצרידים – למה זה חשוב?

טריגליצרידים – למה זה חשוב?

 

 

 

 

מהם טריגליצרידים?
טריגליצרידים הם סוג של שומנים (ליפידים) המצויים בדם. לאחר האכילה הגוף הופך את הקלוריות העודפות לטריגליצרידים שמאוחסנים בתאי השומן. בשלבים מאוחרים יותר נכנסים ההורמונים לפעולה ומשחררים טריגליצרידים מתאי השומן במטרה לספק לגוף אנרגיה בין הארוחות.

מהם הערכים הנורמליים של טריגליצרידים בדם?
הנתונים הבאים נכונים לילדים ולמבוגרים:

נורמלי – פחות מ-150 מ"ג/דצ"ל
גבולי-גבוה – 199-150 מ"ג/דצ"ל
גבוה – 499-200 מ"ג/דצ"ל
גבוה מאוד – 500 מ"ג/דצ"ל ומעלה

מה ההבדל בין כולסטרול לטריגליצרידים?
טריגליצרידים וכולסטרול הם שני סוגים נפרדים של שומנים המצויים בדם. טריגליצרידים מאחסנים קלוריות עודפות במטרה להפוך אותם לאנרגיה כשהגוף יזדקק לה. כולסטרול משמש לבניית תאים וליצירת הורמונים מסוימים. כולסטרול וטריגליצרידים אינם נמסים בדם ולכן הם זקוקים לעזרתם של חלבונים מסוימים שנושאים אותם (ליפופרוטאינים).

מדוע יש להקפיד על רמות תקינות של טריגליצרידים?
טריגליצרידים גורמים להתקשות והתעבות העורקים (תהליך שנקרא טרשת העורקים – ארתריו-סקלרוזיס). פעולה זו מגבירה את הסיכון לשבץ ולמחלות לב. ילדים ומתבגרים שלהם רמות גבוהות של טריגליצרידים מצויים אף הם בסיכון מוגבר לפתח מחלות לב וכלי דם בבגרותם.

רמות גבוהות של טריגליצרידים נגרמות לעתים קרובות גם כתוצאה מגורמים אחרים כמו השמנת יתר ותסמונת מטבולית. תסמונת מטבולית היא אוסף של גורמים שהם כשלעצמם מהווים סיכון למחלות לב וכלי דם, גורמים אלו כוללים: הצטברות מוגזמת של שומן באזור המותניים, יתר לחץ דם, ורמות גבוהות בדם של כולסטרול, טריגליצרידים וסוכר.

רמות גבוהות של טריגליצרידים עלולות לעיתים להיגרם גם מסיבות אחרות הכוללות טיפול לקוי בסוכרת מסוג 2, תת-פעילות של בלוטת התריס, מחלות כליה או כבד ולעיתים רחוקות גם כתוצאה מגורמים גנטיים המשפיעים על האופן בו הגוף הופך שומן לאנרגיה.
רמות גבוהות של טריגליצרידים עלולות להיגרם בעקבות נטילת תרופות מסוימות הכוללות גלולות למניעת היריון, משתנים, סטרואידים והתרופה טמוקסיפן (Tamoxifen) המיועדת לטיפול בסרטן השד.

מהן הדרכים המומלצות להורדת רמות גבוהות של טריגליצרידים?
המפתח להורדת טריגליצרידים גבוהים הוא שמירה על אורח חיים בריא.

 לרדת במשקל. אם אתם, או ילדכם, סובלים מעודף משקל ירידה של קילוגרמים ספורים עשויה לשפר את רמות הטריגליצרידים.

• לקצץ במספר הקלוריות. זכרו שהקלוריות העודפות הופכות לטריגליצרידים ומאוחסנות כשומן. הפחתה במספר הקלוריות תוריד גם את רמות הטריגליצרידים.

• להימנע מאכילת מזונות מתוקים ומעובדים. פחמימות פשוטות כמו סוכר ומזונות הכוללים קמח לבן עלולים להעלות את רמות הטריגליצרידים.

• להגביל צריכת כולסטרול בדיאטה היומית. להימנע מאכילת מזונות עשירים בכולסטרול כמו בשרים שומניים, חלמון ביצה ומוצרי חלב עם אחוזי שומן גבוהים.

• לבחור שומנים בריאים. להחליף את השומן הרווי בבשרים בשומנים חד-בלתי-רוויים שנמצאים בצומח;  שמן זית ושמן קנולה. להעדיף אכילת דגים עשירים באומגה-3 (כמו מקרל או סלמון) על פני אכילת בשר.

• להימנע מאכילת שומן טרנס. שומן טרנס נמצא בכמה מהמאכלים המטוגנים והאפויים, כמו עוגיות, חטיפים ועוגות מוכנות.

 להגביל את כמות האלכוהול. אם אתה, או ילדך, נוהגים  לשתות אלכוהול חשוב שתדעו כי אפילו כמות קטנה עלולה להעלות את רמות הטריגליצרידים. אלכוהול מכיל כמות לא מבוטלת של קלוריות וסוכר ויש לו השפעה רבה על רמות הטריגליצרידים.

• לקיים שגרה של פעילות גופנית. המטרה צריכה להיות פעילות גופנית למשך כ-30 דקות (במתבגרים ובילדים כ-60 דקות) במהלך רוב הימים בשבוע. פעילות גופנית מעלה את רמות הכולסטרול "הטוב" (HDL כולסטרול), ומורידה את רמות הכולסטרול "הרע" (LDL כולסטרול) והטריגליצרידים.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp