מהו מזון פונקציונלי?

מהו מזון פונקציונלי?

 

 

 

 

לאחרונה חלה עלייה במספר המאמרים והכתבות המשבחים את יתרונות המזונות הפונקציונליים. כתבות אלו מדגישות את יכולתם של מזונות אלו לעשות כמעט כל דבר – החל בהורדת רמות כולסטרול וכלה במניעת מחלות סרטניות.
על מדפי המרכולים ניתן כיום למצוא מגוון של מוצרי מזון (דגני בוקר, יוגורט, ממרחים ועוד) ששינו את ההרכב המקורי שלהם. האם ניתן  להתייחס אליהם כמזון פונקציונלי? מהו מזון פונקציונלי?

לפני שעונים על שאלה זו, חשוב להדגיש כי כל המזונות שאנו אוכלים הם מזונות פונקציונליים משום שכולם משפיעים לטובה על בריאותנו; חלבון שאנו זקוקים לו לבניית שרירים ולתפקודים אחרים, פחמימות לאספקת אנרגיה, ויטמינים ומינרלים לתפקוד התאים.
בשנת 1980 הממשלה היפנית הגדירה קטגוריה חדשה של מזון: "מזון פונקציונלי" – מזון קונבנציונלי שהרכבו המקורי שונה כדי לספק יתרונות בריאותיים נוספים מעבר לתזונה הבסיסית.
מזון פונקציונלי מוגדר כמזון שנוספו לו יתרונות בריאותיים במטרה להפחית את הסיכון למחלות ולקידום את הבריאות.

מזון פונקציונלי כולל:
• מזון קונבנציונלי כמו דגנים, ירקות, פירות שקדים ואגוזים.
• מזון שהרכבו המקורי שונה כמו יוגורט, דגני בוקר ומיצי פירות.
• מזון רפואי כמו פורמולות מיוחדות לטיפול במצבי חולי שונים.
• מזון לצרכים תזונתיים ספציפיים כמו מזון לתינוקות ומזונות היפו-אלרגניים.

בישראל לא קיימת כיום הגדרה בחוק הקובעת מהו מזון קונבנציונלי. מסיבה זו הצרכנים נשארים די מבולבלים.
ההמלצה לצרכן:
• לבחון את מרכיבי המזון ולא את ההצהרות המופיעות על גבי המוצר או בפרסומים בתקשורת. לדוגמה, אם מופיע הכיתוב: "עשוי מחיטה מלאה" על הדגנים המלאים להופיע בראש רשימת המרכיבים – המרכיבים מופיעים ברשימה לפי משקלם.
• תוספי ויטמינים ומינרלים. ישנם מזונות ומשקאות רבים המועשרים בוויטמינים ומינרלים, אולם חשוב לזכור שהם אינם נושאים את היתרונות הבריאותיים בהשוואה למקור הטבעי. לדוגמה, מזונות שמועשרים בחומצת השומן אומגה-3. דגי סלמון הם מקור טבעי עשיר באומגה-3 ועל מנת להשיג את היתרונות של אכילת דג סלמון – יש צורך באכילת כמויות גדולות של המזון המועשר.

5 מזונות פונקציונליים מומלצים:

 דגים הגדלים במים קרים, כמו סלמון וסרדינים.
דגים אלו מכילים חלבונים וכמות רבה של חומצות שומן מסוג אומגה-3. חומצות שומן אלו מפחיתות את הסיכון למחלות לב ולכאבי מפרקים, ומשפרות את התפתחות המוח ותפקודו. ההמלצה היא על אכילה של כ-230 גרם בשבוע של דגים הגדלים במים קרים.

• שקדים ואגוזים
שקדים ואגוזים הם חטיף מומלץ שגורם לתחושת שובע ועוזר באיזון רמות הסוכר. שקדים ואגוזי קשיו מכילים גם מגנזיום שמסייע בהורדת יתר לחץ דם. פקנים ואגוזים מסייעים בהפחתת רמות גבוהות של כולסטרול בדם.

• דגנים מלאים, כמו שעורה
אמנם שעורה לא זוכה לכבוד שמוענק לשיבולת שועל, אולם היא כוללת את אותם יתרונות בריאותיים. השעורה עשירה בסיבים תזונתיים מסיסים המסייעים בהורדת כולסטרול ובאיזון רמות הסוכר בדם. זוהי בחירה מעולה לאלו החולים בסוכרת. מומלץ לאכול דייסת שיבולת שועל בבוקר ולהוסיף את השעורה למרק של הצהריים או הערב.

• שעועית
שעועית היא מקור נפלא נוסף לסיבים תזונתיים מסיסים. דיאטה עשירה בסיבים תזונתיים מסייעת גם להפחתת הסיכון לסרטן השד והמעי הגס. ניתן לאכול שעועית מקופסת שימורים, אך מומלץ לשים לב לכמות המלח – בכל מקרה, שטיפת השעועית במים זורמים מפחיתה את כמות המלח בכ-40%.

• פירות יער
פירות יער הם מזון פונקציונלי מופלא. פירות אלו כוללים תות שדה, אוכמניות, דומדמניות, חמוציות ופטל. פירות יער אינם רק דלים בקלוריות, אלא גם מכילים את פיגמנט האנטוציאנין  (פיגמנט המעניק להם את צבעם) שיש לו יתרונות בריאותיים רבים. אם אין באפשרותכם לקנות פירות טריים, ניתן בהחלט להשתמש בפירות מוקפאים (עדיף ללא תוספת סוכר).

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp