תוספי מזון וצמחי מרפא – נזק לכבד?

תוספי מזון וצמחי מרפא – נזק לכבד?

 

 

 

 

רבים משתמשים בתוספי מזון ובצמחי מרפא, חלקם לשיפור הבריאות וחלקם במטרה להקל או לרפא בעיה רפואית כלשהי. התוספים הניטלים בשכיחות גבוהה כוללים: ירידה במשקל, הקלה על תסמיני גיל המעבר, בעיות עיכול (עצירות או מחלת כבד), כאבי ראש ומיגרנות.
למרבה הצער, מרבית המשתמשים לא מיידעים  את הרופא המטפל בנטילת התוספים, ומאידך, הרופא המטפל בדרך כלל לא שואל את המטופל על שימוש בתוספים או בצמחי מרפא.

תוספי מזון וצמחי מרפא נכללים בקטגוריה של מזון הנלקח דרך הפה ומכילים מרכיבים שמטרתם להשלים חסרים בדיאטה. מרכיבים אלו כוללים ויטמינים, מינרלים, צמחי מרפא ומרכיבים נוספים. בניגוד לחוקים החלים על תרופות, בתוספים אין צורך להוכיח את יעילות ובטיחות המוצר ע"י מחקרים קליניים והאחריות הבלעדית על המוצר נופלת על היצרנים בלבד.

לעתים קרובות התווית על המוצר אינה מספקת מידע מספיק, או מספקת מידע מוטעה, על המרכיבים. כמו כן, המוצרים עלולים להכיל רעלנים, חיידקים, מתכות ואפילו תרופות.

צמחי מרפא שעלולים לפגוע בכבד
הפוטנציאל לפגיעה בכבד הטמון בצמחי מרפא ידוע כבר שנים רבות.
לפניכם רשימה של צמחי מרפא שנטילת תמצית מרוכזת מהם במינונים גבוהים עולה לגרום לנזק בכבד:

אלוורה באלוורה משתמשים בדרך כלל במריחה על העור לטיפול בפגעי עור, בבליעה כמשלשל, ובצורה מרוכזת כמרכיב בתוספים שונים. לעיתים רחוקות בליעה של אלוורה עלולה לגרום לפגיעה בכבד.

קוהוש שחור (Black Cohosh)   לצמח זה השפעות דומות להורמון האסטרוגן  ומשתמשים בו בעיקר להקלה על תסמיני גיל המעבר. בשנים האחרונות דווח על מקרים רבים של הרעלת כבד חריפה כתוצאה משימוש בקוהוש שחור, מקרים מסוימים אף הצריכו השתלת כבד או הסתיימו במוות.

תה ירוק תה ירוק הוא משקה פופולרי ותוספי מזון רבים מכילים תמצית תה מרוכזת. מקרים רבים של הרעלת כבד חריפה נמצאו בשימוש בתוספי מזון המכילים את תמצית התה הירוק, כולל מקרים שהסתיימו בכשל כלייתי או במוות.  תוספי מזון רבים המיועדים לירידה במשקל מכילים את תמצית התה הירוק, כולל אלו של חברת הרבלייף, שאכן גרמו לפגיעות חמורות בכבד. עם זאת חשוב להדגיש שלא נמצא קשר בין שתיית תה ירוק לבין פגיעה בכבד.

קווה-קווה –  תושבי האוקיינוס השקט השתמשו בצמח זה משך מאות בשנים להכנת משקאות אותם שתו בטקסים ובחגיגות. בשנים האחרונות שמשו תמציות מרוכזות של הצמח לטיפול בחרדה ובקושי להירדם. צריכת תמציות אלו נקשרה במקרים רבים של פגיעה חמורה בכבד, שחלקם הסתיימו במוות. הצמח נאסר לשימוש במדינות רבות, כולל בישראל.

סנא/כסיה (Senna) – סנא משמש כחומר משלשל פופולרי בתוספים רבים. בדרך כלל השימוש בסנא בטוח, אולם שימוש במינונים גבוהים לאורך זמן עלול לגרום לתופעות לוואי, כולל פגיעה בכבד.

אפדרה (Ma Huang) – צמח סיני מסורתי ששימש משך מאות שנים כצמח מעורר ולטיפול באסטמה. תמצית הצמח משווקת בארה"ב ובאירופה למטרות ירידה במשקל ובניית שריר. תמצית צמח האפדרה קשורה לתופעות לוואי רבות וחמורות, כולל פגיעה בכבד. הצמח נאסר לשימוש בארה"ב ובמדינות רבות אחרות, כולל בישראל.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp