מחסור בוויטמין C בהיריון – נזק אפשרי לעובר

מחסור בוויטמין C בהיריון – נזק אפשרי לעובר

 

 

 

 

מחסור בוויטמין C בהיריון עלול לפגוע בצורה חמורה במוח העובר. פגיעה זו היא בלתי הפיכה,  כלומר מתן ויטמין C לתינוק לאחר הלידה אינו משפיע על הפגיעה.

המחקר נערך באוניברסיטת קופנהגן ופורסם לאחרונה במגזין PLOS ONE. המחקר בוצע בשרקנים, שבדיוק כמו בני האדם, אינם מסוגלים לייצר בעצמם ויטמין C  ותלויים לחלוטין בוויטמין הנמצא במזון. במחקר נמצא שאפילו מחסור קטן בוויטמין C בדמה של האם עוצר בעובר את התפתחות ההיפוקמפוס, מרכז הזיכרון החשוב במוח, ב-15%-10%.

פרופ' ג'יימס ליקספלדט, שעמד בראש המחקר, טוען כי באופן רגיל הורגלנו לחשוב שהעובר מקבל את כל הדרוש לו מהאם – אולם זה אינו המצב כאשר מדובר בוויטמין C. חשוב מאוד להקדיש לנושא זה תשומת לב מיוחדת משום שהמחסור עלול לפגוע באופן חמור בעובר.

תוצאות המחקר גם הראו כי הנזק שנעשה לעובר אינו בר תיקון, למרות שהשגר קיבל ויטמין C מיד לאחר הלידה.
קיימות קבוצות אוכלוסייה שנמצאות בסיכון מוגבר למחסור בוויטמין C, לדוגמה, נשים במצב כלכלי קשה שתזונתן לקויה – אלו המעשנות מצויות בסיכון מוגבר עוד יותר. ילדים הנולדים לאימהות אלו עלולים לסבול מבעיות זיכרון ובעיות בלימודים. בפן החברתי ההיסטוריה נוטה לחזור על עצמה ואותם ילדים מתקשים עוד יותר לצאת מהסביבה בה גדלו.

פרופ' ליקספלדט מסכם: " אם בהיריון האישה מקפידה על תזונה מגוונת ואינה מעשנת, או אם היא מקפידה על נטילת מולטי-ויטמין מידי יום – אין לה סיבה לחשוש ממחסור בוויטמין C.  דרוש כל כך מעט על מנת להימנע ממחסור בוויטמין C. אני מקווה שהפוליטיקאים והרשויות הנוגעים בדבר יהיו מודעים לנושא זה".

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp