סוכרת מסוג 1

סוכרת מסוג 1

 

 

 

סוכרת מסוג 1 היא מצב רפואי כרוני המתרחש כאשר הלבלב, איבר שנמצא בחלל הבטן (ראה איור והסבר למטה), מייצר מעט מאוד אינסולין, או לא מייצר אינסולין כלל. אינסולין הוא הורמון שמסייע לגוף לספוג ולנצל גלוקוז ורכיבי תזונה נוספים, מאחסן שומן בגוף ומסייע ביצירת חלבון.

ללא נוכחות אינסולין, רמת הגלוקוז (סוכר) בדם עולה מעבר לרמה הנורמלית.
סוכרת מסוג 1 מצריכה פיקוח מתמיד על רמות הסוכר בגוף וטיפול באינסולין.

טיפול נכון ושינויים מתאימים באורח החיים מפחיתים את הסיכון לסיבוכים כתוצאה מהמחלה.

סוכרת מסוג 1 מתחילה בדרך כלל בילדות או בתחילת ההתבגרות, אולם היא עלולה להופיע בכל גיל.

ההשפעות של סוכרת מסוג 1
אבחנה של סוכרת מסוג 1 עלולה להיות חוויה מפחידה שמעלה שאלות רבות כמו "למה זה קרה דווקא לי?", "מה המשמעות של המחלה לטווח הארוך?" ו"איך זה ישפיע על חיי היום יום שלי?".

למרבית המאובחנים בסוכרת מסוג 1 החודשים הראשונים עלולים להתאפיין בסערה רגשית. אתה ומשפחתך יכולים לנצל את הזמן הזה ללימוד הנושא כך שהטיפול בסוכרת (בדיקה עצמית של סוכר, ביקורים אצל הרופא, מנת האינסולין היומית) יהפוך לחלק נורמלי משגרת היום יום שלך.

כמו כן, מומלץ להתייעץ עם הרופא או האחות לגבי מקורות קיימים שעשויים לספק לך מידע רפואי ותמיכה פסיכולוגית. אלה יכולים לכלול פגישה עם תזונאית, פגישה עם עובד סוציאלי, ומקורות לימוד נוספים כמו ספרים, אתרים ברשת ומגזינים.

למרות הסיכון האפשרי המתלווה לסוכרת מסוג 1, מרבית החולים מנהלים חיים פעילים וממשיכים ליהנות מהמאכלים אותם צרכו בעבר ומהפעילויות מהם נהנו לפני האבחנה.

הסיבות לסוכרת מסוג 1
סוכרת מסוג 1 נגרמת כאשר המערכת החיסונית הורסת את התאים המייצרים אינסולין (תאי בטא) בלבלב. תגובה זו נקראת תגובה אוטואימונית. הסיבה לתגובה החיסונית נבדקת במחקרים.

התהליך נמשך לאורך חודשים או אפילו שנים, וייתכן שלא יהיה מלווה בסימנים של סוכרת. רמות גבוהות של סוכר בדם והסימנים הנלווים להם (השתנה מרובה, צמא) מופיעים רק כאשר תאי הלבלב המייצרים אינסולין נהרסים בשיעור של 90% ומעלה.

סוכרת מסוג 1 עלולה להופיע במקרה שיש היסטוריה משפחתית של המחלה, אולם היא עלולה להופיע גם כאשר לא קיימת היסטוריה משפחתית של סוכרת.  בכל מקרה, לאנשים החולים בסוכרת מסוג 1 יש גן אחד או יותר שמגביר את הנטייה שלהם לחלות במחלה.
גורמים סביבתיים, כמו חשיפה לווירוסים מסוימים או מזון בשלבי החיים המוקדמים – עלולה לגרום לתגובה האוטואימונית.

אבחנה של סוכרת מסוג 1
האבחנה מבוססת על תסמינים (סימפטומים) ובדיקות מעבדה.
תסמינים
למרבית האנשים החולים בסוכרת מסוג 1 יש תסמינים המאפיינים רמות גבוהות של סוכר בדם (היפרגליקמיה). תסמינים אלו כוללים:

  • צמא מוגבר
  • עייפות
  • השתנה תכופה
  • ירידה במשקל
  • ראייה מטושטשת

לעתים נדירות יותר יש תסמינים הנובעים מחמצת סוכרתית. התסמינים זהים לאלו הנובעים מרמות גבוהות של סוכר בדם ובנוסף, בחילות, הקאות, כאבי בטן, נשימה מהירה וקשיים בריכוז. חמצת סוכרתית היא מקרה חירום רפואי שיש לטפל בו בדחיפות.
בדיקות דם
מטרת הבדיקות היא לקבוע את רמות הסוכר בדם. אם רמות הסוכר שלך גבוהות ובנוסף אתה סובל מהתסמינים שהוזכרו למעלה – סימן שיש לך סוכרת.

סיבוכים הקשורים לסוכרת מסוג 1
שמירה על טווח נורמלי של רמות סוכר בדם מפחיתה את הסיכון לסיבוכים כתוצאה מהמחלה בטווח הארוך. המשמעות היא שעליך לבדוק את רמות הסוכר בדם מספר פעמים ביום, להזריק אינסולין, או להשתמש במשאבת אינסולין, להקדיש תשומת לב למזון אותו אתה אוכל ולערוך ביקורים תקופתיים אצל הרופא המטפל או האחות.

ניתן להפחית את הסיכונים גם בדרכים הבאות:

  • לא לעשן
  • לטפל ביתר לחץ דם או ברמות גבוהות של שומנים בדם באמצעות דיאטה מתאימה, פעילות גופנית ותרופות במידת הצורך.
  • לשמור את רמות ההמוגלובין A1C ברמה נמוכה מ-7.

 

אנטומיה של הלבלב

 

 

 

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp