מולטי ויטמינים – האם הם הדבר הטוב ביותר עבורך?

 

 

 

האם אתם נוטלים מולטי וויטמינים? ויטמין או מינרל מסוים? אולי שילוב כלשהו ביניהם? אם כך, אתם בחברה טובה של מיליוני בני אדם ברחבי העולם.

מדוע אתם נוטלים אותם? מרבית האנשים טוענים שהם גורמים להם להרגיש בריאים יותר, או שהם מאמינים שנטילתם תמנע מחלות כרוניות, הצטננות או שפעת. אולם עליכם לדעת שהתוספים הללו אינם נמצאים בפיקוח קפדני. כמו כן, אין כל מערכת שתקלוט מידע על תופעות לוואי אפשריות בנטילתן.

במהלך השנים האחרונות הצטברו ראיות המוכיחות שהציפיות והתקוות שאתם תולים בתוספי המזון – אינן מוצדקות. במקרים מסוימים, לא דווח על השפעות מיטיבות ובמקרים אחרים דווח גם על נזקים בריאותיים.  המחשבה שוויטמין או מינרל עלולים למעשה לגרום יותר נזק מתועלת היא די מזעזעת. דוגמה לכך היא השימוש בבטא קרוטן ע"י מעשנים שהגדיל את הסיכון שלהם לחלות בסרטן ריאות. עובדה זו מקבלת חיזוק במחקר נוסף שפורסם לאחרונה ע"י אוניברסיטת וושינגטון. במחקר זה נמצא כי השימוש במולטי וויטמינים, ויטמין C, ויטמין E וחומצה פולית לא הפחית את הסיכון לסרטן הריאות.
עם זאת חשוב להדגיש כי מחקרים רבים תומכים בשימוש בחומצה פולית לפני ובמהלך ההיריון כדי למנוע מומים בתעלה העצבית של העובר המתפתח.

אם אתם אוכלים  דיאטה מאוזנת – אינכם זקוקים לתוספת ויטמינים ו/או מינרלים. אם אתם נוטלים את התוספת "רק ליתר ביטחון", אתם עלולים לצרוך כמות גבוהה מזו שגופכם זקוק לה.

האם אתם מודאגים מהתפתחות מחלות כרוניות בעתיד? אם התשובה היא חיובית,  בצעו שינויים הדרגתיים באורח החיים שלכם הכוללים אכילה מאוזנת, פעילות  גופנית ובדיקות תקופתיות.

קחו בחשבון את מצבכם הבריאותי. התייעצו עם הרופא המטפל ו/או התזונאית ושקלו את היתרונות והסיכונים הכרוכים בנטילת תוספות ויטמינים ומינרלים.