נשים בספורט – פעילות אקסטרים ודיאטה

נשים בספורט – פעילות אקסטרים ודיאטה

 

נשים בספורט – פעילות אקסטרים ודיאטה

 

פעילות גופנית היא ללא ספק בריאה ומומלצת לכולם בכל הגילאים . עם זאת, נשים ונערות המתמקדות בשאיפה לרזון עלולות להגזים בפעילות ו/או לאכול פחות מידי. התנהגות זו עלולה לגרום נזק ארוך טווח לבריאותן, ובמקרים קיצוניים אף עלולה לגרום למותן.

נערות ונשים צעירות העוסקות בספורט אקסטרים ועושות דיאטה קיצונית עלולות לסבול משלושה נזקים בריאותיים עיקריים:

הפרעות אכילה
הרגלי אכילה לא מקובלים  (דיאטות קיצוניות, התקפי זלילה ועוד), או פעילות גופנית מוגזמת גורמים לכך שהגוף אינו מקבל את רכיבי התזונה להם הוא זקוק. מרבית הנשים אינן מודעות להפרעות או אינן מוכנות להודות בקיומן, אולם הן סובלות מבעיות חמורות וסבוכות הקשורות להרגלי אכילה.
נשים מצויות מוגבר פי 10-5 לסבול מהפרעות אכילה בהשוואה לגברים, והבעיה שכיחה יותר בקרב נשים ספורטאיות.
הפרעות אכילה עלולות להופיע בצורות שונות; חלק מהנשים מרעיבות את עצמן (אנורקסיה נברוזה) או אוכלות בצורה מוגזמת ולאחר מכן מטהרות את עצמן (בולימיה). נשים אחרות מגבילות את כמות המזון בצורה קיצונית, מרעיבות את עצמן לתקופה ארוכה, נוטלות כדורי הרזיה, משלשלים או כדורים משתנים. אנשים הסובלים מהפרעות אכילה גם נוטים להעצים את הפעילות הגופנית במטרה לרדת במשקל.
הפרעות אכילה עלולות לגרום לנזקים בריאותיים רבים הכוללים התייבשות, חולשה, הפרעות בקצב הלב, פגיעה בתפקודי הכליה ובעיות חמורות אחרות. צריכה נמוכה מידי של  עלולה לגרום לירידה במסת העצם. דילול העצם מסוכן במיוחד בנערות הנמצאות בשלב בו בניית העצם היא חיונית לצמיחה תקינה. הפרעות במחזור החודשי מגבירות את הנזק הנגרם לעצמות.

שיבושים במחזור החודשי
שינויים הורמונליים שעלולים לגרום להפרעות במחזור החודשי, או אף להפסקתו. הגורמים לשינויים אלו הם: תזונה לקויה, צריכה נמוכה של קלוריות, צרכים אנרגטיים גבוהים, מתח פיזי ונפשי, או אחוז שומן נמוך מידי בגוף.
הפסקת המחזור לתקופה רצופה של 3 חודשים ומעלה היא סיבה לדאגה. במחזור חודשי נורמלי הגוף מייצר אסטרוגן, הורמון חשוב בתהליך בניית העצמות ושמירה על חוזקן .  כאשר המחזור החודשי נפסק, רמת האסטרוגן עלולה להיות נמוכה מידי ולגרום לדילול והחלשות העצמות (אוסטאופורוזיס מוקדמת).
כאשר תופעות אלו מופיעות בגיל ההתבגרות הן עלולות להתפתח לבעיות חמורות בשלב מאוחר יותר בחיים, בו המחזור נפסק ומתחיל תהליך טבעי של הידלדלות העצם. כמו כן, הפסקת המחזור החודשי עלולה לגרום לקשיים בכניסה להיריון.

דילול עצם (אוסטאופורוזיס) מוקדם
הפסקת המחזור החודשי פוגעת בתהליך בניית העצם, היא מחלישה את השלד ומעלה את הסיכון לשבירת העצם.

נשים ונערות בסיכון
בכל ענף ספורט נשים ונערות עלולות לסבול מאחד הנזקים הבריאותיים שהוזכרו. נשים ונערות העוסקות בענף ספורט שבו הן נדרשות להיות רזות (התעמלות, ריקוד, ריצה ועוד), נמצאות בסיכון מוגבר.
מומלץ לנשים העוסקות בפעילות גופנית לשאול את עצמן את השאלות הבאות:

  • האם אני מרוצה מגופי?
  • האם אני נלחמת להיות רזה?
  • האם אני מתמקדת כל הזמן במשקל שלי?

אם התשובה לכל השאלות היא חיובית, קיים סיכון מוגבר להתפתחות הפרעות אכילה, שעלולות להוביל לשיבושים בהופעת המחזור החודשי ולדילול עצם בטרם עת.

הטיפול
הטיפול בספורטאיות שסובלות באחת, או יותר מההפרעות שהוזכרו נעשה על ידי צוות רפואי. הצוות כולל רופא מטפל (רופא ילדים, גניקולוג, רופא משפחה), מאמן, תזונאית ופסיכולוג.

שתפו, עקבו אחרינו וסמנו לייק:
Follow by Email
WhatsApp