מזונות מחיטה מלאה – לא תמיד בריאים

 

 

מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד בארה"ב מצא, כי מזונות המכילים חיטה מלאה עלולים להכיל גם כמויות גדולות של סוכרים וקלוריות, בהשוואה למזונות שאינם עשויים מחיטה מלאה. המחקר הופיע ב-4 בינואר 2013 במהדורה המקוונת של הירחון Public Health Nutrition.

היתרונות הבריאותיים של המעבר מקמח לבן לחיטה מלאה הם ידועים ומבוססים. יתרונות אלו כוללים סיכון מופחת למחלות לב, השמנה וסוכרת מסוג 2.

המחקר כלל 545 מזונות המוגדרים כעשויים מחיטה מלאה ב-8 קטגוריות: לחמים, בייגל, מאפינס, דגני בוקר, קרקרים, חטיפים עשויים מדגנים, חטיפי גרנולה וצ'יפסים.

במחקר נמצא, כי בהשוואה לאותם מוצרים מקמח לבן, המוצרים העשויים מחיטה מלאה אמנם הכילו כמות גדולה יותר של סיבים תזונתיים וכמות נמוכה יותר של חומצות שומן טרנס. עם זאת, כמות הסוכר והקלוריות שהכילו היו גבוהים יותר.

בארץ יצרני לחמים יכולים להדפיס על אריזות של לחם מלא היגד הקובע כי "לחם זה עומד בהמלצות משרד הבריאות לתזונה נבונה באישור משרד הבריאות. ההיגד מסומן רק על לחם מלא שעומד בשורת תנאים: עשוי מ-100% דגן מלא, מכיל עד 400 מ"ג מלח ל-100 גרם לחם וערכו הקלורי אינו עולה על 250 קלוריות ל-100 גרם.

נשאלת השאלה מה לגבי אלפי מוצרים בארץ המתהדרים בהיותם עשויים מדגן מלא, אך עלולים בו זמנית להכיל כמויות גדולות של מלח, סוכר, קלוריות ושומני טרנס?