האם ילדים יכולים לעשות דיאטה?

[ad#דיאטה – עשה ואל תעשה]

דיאטה לירידה במשקל      מי בכל זאת זקוק לדיאטה?       אם לא דיאטה – אז מה כן?


אתה ודאי שומע מכל עבר שאנשים נמצאים ב"דיאטה". הפירוש האמיתי של המילה דיאטה היא סך כל המזון שאדם אוכל ביום. הפירוש הנוסף לדיאטה הוא הניסיון לרדת במשקל ע"י הפחתת מספר הקלוריות היומי או הימנעות מסוגי מזון מסוימים.
בדרך כלל ילדים לא זקוקים לעשות דיאטה והסיבות יפורטו בהמשך.

דיאטה לירידה במשקל
כל המזונות וחלק גדול מהמשקאות מכילים קלוריות שהם סוג מסוים של אנרגיה.
כאשר עושים דיאטה לירידה במשקל אוכלים פחות קלוריות ממה שהגוף זקוק – ע"י כך מפחיתים במשקל הגוף.  באותו אופן, כאשר צורכים קלוריות מעבר למה שהגוף זקוק – עולים במשקל.
לילדים לא מומלץ לעשות דיאטה בצורה זו מסיבה פשוטה שבניגוד לאדם מבוגר, ילד הוא עדיין בתהליך של גדילה והתפתחות. משך תקופת הילדות וההתבגרות הילד/הנער זקוק למגוון מזונות בריאים שיאפשרו לגופו לגדול בצורה בריאה ונכונה. גם ילדים שמנים יכולים לרדת במשקל רק ע"י שינוי הרגלי האכילה והפעילות שלהם: אכילת מזונות מזינים ובריאים והגברת הפעילות גופנית.
להיות שמן זה אמנם לא נעים ולא בריא אבל לדלג על ארוחות, להחליט על צום, או לאכול רק חסה עלול לפגום אף יותר בבריאות ובהתפתחות התקינה!

מי בכל זאת זקוק לדיאטה?
דיאטה שאינה כוללת מגוון של מזון בריא או שסך הקלוריות שהיא מספקת הוא נמוך מידי – עלולה להיות מסוכנת לילדים.  קיימות היום "דיאטות כסאח" שמבטיחות ירידה מהירה בזמן קצר, או דיאטות מסוכנות אחרות הדורשות להימנע מאכילת מזונות מסוימים, או להקפיד על אכילה של מזון אחד בלבד (כמו דיאטת הלחם המפורסמת…) – הדיאטות הללו אינן בריאות למבוגרים ועל אחת כמה וכמה מסוכנות לילדים.
אם מישהו מציע לך גלולת פלא להרזיה או מילקשייק קסם אותו תשתה מידי יום וכך תרזה –  סרב להצעה בכל תוקף!  הדיאטות הללו עלולות לגרום לבעיות בריאותיות ואנשים המשתמשים בהן בדרך כלל עולים במשקל – עוד מעבר למשקל ששקלו בתחילת הדיאטה…
מי שנוקט באמצעים קיצוניים על מנת להיות רזה יותר עלול לפתח הפרעות אכילה. הפרעות אלו כוללות אנורקסיה נברוזה (דיאטת הרעבה עצמית) או בולימיה נברוזה (אכילה מופרזת והקאת האוכל לאחריה). אלו הן בעיות רציניות שדורשות התערבות רפואית.


אם לא דיאטה לילדים – אז מה כן?
אם לילדים לא מומלץ לעשות דיאטה איך בכל זאת הם יכולים לשמור על משקל גוף בריא? התשובה היא אכילה מאוזנת, מגוונת ובריאה וכמובן – פעילות גופנית. פעילות גופנית לא חייבת להיות מכוונת ומאומצת. אפשר לעשות אותה תוך כדי משחק ספורט, משחק בין חברים, חוג ריקוד, רכיבה על אופניים או אפילו בעזרה קטנה בעבודות הבית – למרות שזה הרבה פחות כיף…  לקצץ בשעות הרבות שאתה מבלה מול הטלביזיה או המחשב ובמקומם – להפעיל את הגוף!
בדיאטה מאוזנת ומגוונת הכוונה היא לא לאכול את אותם מאכלים מידי יום – אלא לגוון כך שהתפריט שלך יהיו מורכב מידי יום מ-5 קבוצות המזון העיקריות הכוללות:
 פירות וירקות
 חלב ומוצרי חלב
 בשרים, אגוזים ומזונות נוספים עשירים בחלבון
 דגנים, בעיקר דגנים מלאים כמו לחם מלא, וקורנפלקס מחיטה מלאה
 קבוצת השמנים והשומנים

תפריט הכולל את כל 5 קבוצות המזון מספק לגוף את כל הצרכים שלו: חלבון מסייע בבניית השרירים ואיברים רבים נוספים. סידן עוזר לבנייה וחוזק העצמות. וויטמינים ומינרלים לתפקוד תקין של המערכות בגופך.  פחמימות כדי לתת לגוף את האנרגיה וסיבים תזונתיים כדי למנוע עצירות ולאפשר פעילות תקינה של המעיים.