ברזל מקל על התסמונת הקדם-וסתית

 pms_iron

 

 

נשים רבות מכירות את הכאב והטלטלה הרגשית הכרוכים בתסמונת הקדם-וסתית. התסמינים עלולים לכלול בטן נפוחה, רגישות בחזה, שינויים בתיאבון, דיכאון וחרדה. אולם מחקר חדש מצא כי דיאטות עשירות בברזל ממקור צמחי וברזל כתוסף מזון עשויים להקל על התסמינים.

תוצאות המחקר התפרסמו ב-26 בפברואר 2013, במהדורה המקוונת של ה-American Journal of Epidemiology. המחקר עקב אחר כ-3,000 נשים שהשיבו לשאלון תזונתי  במהלך 10 שנים. תוצאות המחקר הראו כי נשים שצרכו יותר ברזל ממקור צמחי, או מתוסף מזון, היו בסיכון מופחת של 40% לסבול מתסמונת קדם-וסתית בהשוואה לנשים שצרכו פחות ברזל.

הסיכון פחת משמעותית בנשים שצרכו כ-20 מיליגרם ברזל מידי יום. כמו כן נמצא כי צריכה של מעל 10 מיליגרם אבץ ביום, תרמה אף היא להקלה בתסמינים. פרופסור אליזבט ברטון-ג'ונסון, מחברת המחקר, טוענת כי כפי הנראה קיימים מינרלים שונים המשפיעים על המחזור החודשי ועל התסמונת הקדם-וסתית. ברזל מעורב בתהליכים ביולוגיים רבים, ייתכן שרמות גבוהות של ברזל גורמות לעלייה ברמות הסרוטונין במוח. רמות נמוכות של סרוטונין מאפיינים מצבים של דיכאון קליני וייתכן שגם במקרה של תסמונת קדם-וסתית –  עלייה ברמות הסרוטונין מפחיתה את עוצמת הדיכאון והחרדה.

פרופסור ברטון-ג'ונסון מדגישה כי יש להיוועץ ברופא לפני כל נטילת תוספים המכילים ברזל ו/או אבץ. עודף ברזל ואבץ עלולים לפגום באיזון העדין של מינרלים בגוף ומכאן לבעיות בריאותיות חמורות. עם זאת, דיאטה עשירה בברזל מן הצומח יכולה להועיל לתסמונת הקדם-וסתית ולבריאות בכללותה.