האם יש קשר בין תזונה לאסתמה?

asthma

 

אין בנמצא דיאטה שתעלים את התסמינים הקשורים לאסתמה. עם זאת, ישנם מספר שינויים בדיאטה היומית שעשויים לעזור:

  • אכלו הרבה פירות וירקות. פירות וירקות הם מקורות טובים לנוגדי-חמצון (אנטיאוקסידנטים) הכוללים בטא קרוטן, וויטמינים C  ו-E. נוגדי חמצון אלו עשויים להפחית את פעולת הרדיקלים החופשיים – שהם כימיקלים הפוגעים בתאים וגורמים בין השאר לזיהום ולהתנפחות הריאות.
  • העשירו את הדיאטה היומית בוויטמין D.  רמות נמוכות של ויטמין D  נמצאו באנשים הסובלים מאסתמה חמורה. מזונות המכילים ויטמין D כוללים חלב, ביצים ודגים (סלמון לדוגמה). כמו כן, שהייה של מספר דקות בשמש גורמת לעלייה ברמות ויטמין D בדם.
  • הימנעו מצריכת סולפיטים. סולפיטים משמשים כחומרים משמרים בתעשיית המזון. במקרים מסוימים עלולים הסולפיטים לעורר התקפי אסטמה. סולפיטים נמצאים בד"כ ביינות, פירות מיובשים, מלפפונים כבושים ומזונות נוספים.
  • הימנעו מאכילת מזונות שעלולים לגרום לתגובה אלרגית. הסובלים מאסתמה מצויים בסיכון מוגבר לסבול מאלרגיה למזון. תגובה אלרגית למזון עלולה לגרום לתסמיני אסתמה.
  • שמרו על משקל גוף בריא. עודף משקל עלול להחמיר את תסמיני האסתמה – אפילו ירידה קטנה במשקל עשויה לגרום להפחתת התסמינים.

מחקרים אחדים אף מצאו שאכילה של דיאטה דלה במלח ועשירה בחומצת השומן אומגה-3 מסייעת בהפחתת  תסמיני האסתמה. דרושים מחקרים נוספים שיאמתו המלצות אלו.

בסיכום, בחירה נכונה של המזונות המומלצים והמזונות מהם יש להימנע לא ימנעו התקפי אסתמה, אך יפחיתו את חומרת ההתקפים ויתרמו לבריאות הכללית.