המלצות להרגלי אכילה בילדים בגילאי 0-6

eating_habits

 

עמותת עתיד – עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל הוציאה מסמך עמדה מקיף בנושא הרגלי אכילה והאכלה בילדים בגילאי 0-6.
המסמך מתמקד בכלים לתזונה בריאה שיש להקנות להורים ולילדיהם, מתוך מחשבה שהרגלי תזונה טובים חשובים לבריאות, הן בשנות החיים הראשונות והן בטווח הארוך.

 

להלן עיקרי ההמלצות:

הנקה
לעודד הנקה מלאה עד גיל חצי שנה, והמשך הנקה בתוספת למזון משלים לפחות עד גיל שנה.

חשיפה למזונות
לעתים נדרשת חשיפה של תינוק למזון מסוים 10-16 פעמים ביום על מנת שיתרגל לטעם. חשיפה זו חשובה במיוחד במזונות שאינם מתוקים, דוגמת פירות וירקות.

הרכב, איכות ופיזור הארוחות לאורך היום

  • להתאים את גודל המנה/הצלחת לגיל הילד.
  • להקפיד על סדר יום תזונתי המכיל 3 ארוחות עיקריות בוקר, צהריים וערב. בין הארוחות העיקריות לשלב ארוחות ביניים הכוללות פירות ומוצרי מזון עשירים ברכיבי תזונה בריאים.
  • ליחס חשיבות רבה לארוחת הבוקר.
  • להעדיף שתיית מים על פני מיצים.

סביבת האכילה

  • חשוב ליזום ארוחה משפחתית לפחות 3 פעמים בשבוע.
  • חשוב שלפחות אחד ההורים יאכל בשולחן עם הילדים, ויהווה מודל לחיקוי לארוחה בריאה, מגוונת ומאוזנת.

תפקיד והשפעת הורים ומטפלים בהתפתחות אכילה בריאה

  • חשוב שההורים ובני המשפחה יקפידו על שיח חיובי סביב נושאה האכילה וימנעו מעיסוק מרובה בנושא המשקל והמראה החיצוני, הן שלהם והן של ילדיהם.
  • חשוב שהורים ימנעו מרודנות בהאכלה, הכוללת שליטה קיצונית והכתבה של סוג המזון והכמויות הנאכלות ע"י הילד. התנהגות זו עלולה לגרום להתנגדות לאכילת מאכלים בריאים, לסרבנות אכילה, או לחלופין, לאכילת יתר ולחוסר מודעות לתחושת הרעב/שובע הטבעיים של הגוף. יש להעדיף סגנון הורות סמכותי, המאפשר לילד אוטונומיה בבחירת המזון והכמויות, תוך מתן אפשרות אכילה בהתאם להרגשת הרעב והשובע שלו.

פעילות גופנית
רוב המומחים העוסקים בתחום סבורים כי מומלץ לאפשר לילדים עד גיל שנתיים פעילות לא מובנת של 30 דקות ליום. מגיל שנתיים עד גיל 6 מומלץ לצבור 60 דקות פעילות יומית, כחלק מסדר היום ומתרבות הפנאי.

צפייה במסך

  • להימנע ככל האפשר מזמן מסך מתחת לגיל שנתיים.
  • מגיל שנתיים עד גיל שש שנים, יש להגביל את זמן המסך ל-7 שעות שבועיות – ולא יותר משעתיים ביום.
  • יש להימנע מאכילה תוך כדי צפייה במסך.

 

שינה
קיים קשר בין משך שעות השינה בילדות לבין הפחתת הסיכון להשמנה. חשוב להקנות הרגלי שינה כבר במהלך שנת החיים הראשונה. עד גיל שנתיים מומלצת שינה של לפחות 12 שעות. בגיל 2-5 שינה של 11 שעות ביום.