פרוביוטיקה – החיידק הידידותי

 probiotics

 

מקור המילה פרוביוטיקה (probiotics) במילים היווניות פרו, שמשמעותו קידום, וביוטיקס שמשמעותו חיים.

מערכת העיכול של ילדך הוא ייחודי לו, בדיוק כפי שייחודית לו טביעת אצבעותיו. בכל ילד (ומבוגר) חיים טריליוני חיידקים, ובלתי אפשרי למצוא שני ילדים עם מערכת חיידקים זהה. בכל מערכת עיכול ישנם חיידקים "טובים" וחיידקים "רעים". שמירה על איזון נכון בין החיידקים חיונית לשמירה על בריאות אופטימלית. פרופיל החיידקים במעי מושפע מתרופות, דיאטה, מתח נפשי, חוסר שינה, שימוש מופרז באנטיביוטיקה, מחלות שונות ותנאים סביבתיים.

במערכת העיכול מצויים כ-400 סוגים שונים של חיידקים. רוב החיידקים נמצאים במעי הגס וחלק קטן נמצא בקיבה ובמעי הדק. לחיידקים אלו תפקידים רבים הכוללים עזרה בתהליך העיכול, סינתזה של ויטמינים ורכיבי מזון, עיכול ופרוק של תרופות מסוימות, וחיזוק המערכת החיסונית.

התרומה של פרוביוטיקה לבריאות
החיידקים הפרוביוטים מצויים במערכת העיכול כבר בזמן הלידה. התינוק שעובר בתעלת הלידה סופג חיידקים מאימו. חיידקים טובים אלו אינם עוברים במהלך ניתוח קיסרי. מסיבה זו, חלק מהתינוקות שנולדים בניתוח קיסרי סובלים יותר מאלרגיות, מערכת חיסונית חלשה יותר ורמות נמוכות של חיידקים במעי.

התרומה של חיידקים פרוביוטים לבריאות מתקיימת רק כאשר המזון או תוסף המזון שאנו צורכים מכיל חיידקים חיים. מסיבה זו  על היצרנים והצרכנים לתת את הדעת על תנאי האחסון של המזון או תוסף המזון המבטיחים צריכה של חיידקים חיים ולתאריך התפוגה שלהם.

שני סוגים עיקריים של חיידקים מועילים מצויים באופן טבעי במערכת העיכול שלנו:  לקטובצילוס (Lactobacillus) וביפידובקטריום (Bifidobacterium), ואלו החיידקים שבדרך כלל משתמשים בהם במזון. שוק המזון מוצף בזנים שונים של חיידקים אלו (Lactobacillus rhamnosus GG, Lactobacillus reuteriu, Bifidobacterium Lactis  ועוד), ולכל אחד מהם תפקיד שונה.

מלבד זן החיידקים חשוב גם לקחת לבחון את המינון המיטבי המומלץ. מוצרי מזון רבים אינם מכילים מידע על סוג החיידק והמינון. מחקרים אחדים מצאו שצריכה של חיידקים פרוביוטים אכן מועילה לבריאות. עם זאת, ישנם מומחים הסוברים כי המחקר האמין ביותר לבירור התועלת במוצרי מזון פרוביוטיים צריך להיעשות על מוצר מזון מסוים ולא על זן ספציפי של החיידק הפרוביוטי. מחקר כזה בוחן כמה חיידקים פרוביוטים חיים נשארים במזון אחרי שנשאר על המדף זמן מה. ללא מחקרים מסוג זה לעולם לא נוכל לדעת כמה חיידקים – ואיזה סוג של חיידקים –  חיים במזון אותו אנו אוכלים.

חשוב לזכור כי התועלת של חיידקים פרוביוטיים במלחמה בזיהומים היא זמנית בלבד; עם הפסקת האכילה של מזון המכיל חיידקים פרוביוטיים, או של תוסף מזון המכיל אותם, החיידקים נעלמים ממערכת העיכול ועימם ההשפעה המטיבה.

דרושים מחקרים אמינים נוספים לקביעת ההשפעות והבטיחות בצריכת חיידקים פרוביוטים. הדבר נכון בעיקר לגבי אוכלוסיות רגישות כמו ילדים, נשים הרות, קשישים ואנשים שלהם מערכת חיסון חלשה. יתירה מזאת, אנשים שמערכת החיסון שלהם מדוכאת (לדוגמה, אנשים המקבלים טיפול כימותרפי), עלולים להגדיל את הסיכון למחלות בצריכת חיידקים פרוביוטיים. מסיבה זו, מומלץ בכל מקרה להיוועץ ברופא המטפל לפני נטילת תוספים המכילים חיידקים פרוביוטים.