חלב למניעת עששת

teeth_milk

 

שתיית חלב לאחר אכילת מזון עשיר בסוכרים עשויה למנוע נזק לאמייל השן שעלול להוביל לעששת. כך על פי תוצאות מחקר שהתפרסם במהדורת יולי 2013 של ה- Journal of the American Dental Association.

המחקר כלל 20 מבוגרים שאכלו 20 גרם דגני בוקר יבשים עשירים בסוכר (Fruit Loops). לאחר האכילה הם התבקשו לשתות משקאות שונים; חלב מלא, 100% מיץ תפוחים או מי ברז.

במהלך הניסוי נמדדה רמת החומציות ברובד השן. pH (רמת חומציות) מתחת ל-7 נחשב לחומצי, ומעל 7 לבסיסי. ככל שה-pH הוא חומצי יותר – הסיכון לפגיעה ברוב השן ולגרימת עששת הוא גדול יותר.

תוצאות המחקר הראו שרק שתיית חלב לאחר אכילת הדגנים המתוקים גרמה לעלייה ב-pH, בהשוואה למיץ תפוחים שלא גרם לשינוי ולמים שגרמו לירידה ברמות ה-pH.

לדברי החוקרת הראשית, ד"ר קריסטין וו, מרבית הצרכנים סוברים כי בגלל סגולות אלו של החלב יש לערבב אותו עם דגני הבוקר. אולם מחקר שנערך במעבדתה מצא כי שילוב חלב ודגני בוקר הוריד את רמות ה-pH בצורה משמעותית.

מחקרים קודמים מצאו כי לפריט המזון שנצרך אחרון יש את ההשפעה הגדולה ביותר על רמות ה-pH. לדוגמה, אכילת גבינה אחרי מזון מתוק עשויה להעלות את רמת החומציות ולהפחית את הסיכון לעששת.

לדברי ד"ר וו, חינוך הציבור לסדר נכון של המזונות עשוי להיות כלי נוסף וחשוב בשמירה על בריאות הפה והשיניים.