דיאטה עתירת חלבון עלולה לקצר את תוחלת החיים

Food-Protein

 

שני מחקרים שפורסו ב-4 במרץ 2014 בכתב העת Cell Metabolism מצאו כי צריכה נמוכה של חלבונים בגיל העמידה עשויה להפחית את הסיכון לחלות לסרטן ולתמותה באופן כללי.

במסגרת המחקר נבדקו נתונים של 6,800 איש בגיל העמידה ומעלה. תוצאות המחקר הראו כי אנשים בגיל 50 שצרכו יותר מ-20% מהקלוריות
היומיות שמקורן בחלבון (בעיקר מוצרי בשר וחלב) היו בסיכון מוגבר פי ארבעה למוות מסרטן או מסוכרת. כמו כן, היה להם סיכון מוגבר פי שניים למות מסיבה כלשהי במהלך 18 השנים הבאות, בהשוואה לאנשים שצריכת החלבון שלהם הייתה נמוכה.

ההגדרות לכמות החלבון במחקר:

  • דיאטה עתירת חלבונים: לפחות 20% מסך הקלוריות היומיות הן ממקור חלבוני.
  • דיאטה מתונה של חלבונים: 10%-19% מסך הקלוריות היומיות הן ממקור חלבוני.
  • דיאטה דלה בחלבונים: פחות מ-10% מסך הקלוריות היומיות הן ממקור חלבוני.

גם אנשים בגיל העמידה שצריכת החלבון שלהם הייתה מתונה, היו בסיכון מוגבר פי שלוש למוות כתוצאה ממחלות סרטניות. עם זאת, אנשים בגיל 50 שצרכו דיאטה עשירה בחלבון ממקור צמחי היו בסיכון מופחת משמעותית, או לא היו בסיכון כלל, למוות מסיבה כלשהי.

באופן מפתיע התגלה במחקר כי אנשים מעל גיל 65 שצרכו כמויות גדולות של חלבון מן החי, היו בסיכון נמוך ב-60% למות מסרטן ובסיכון נמוך מ-28% למות מכל סיבה שהיא.

מחקר שני נערך בקרב עכברים ובו נמצא כי דיאטה עשירה בחלבון ודלה בפחמימות קיצרה את תוחלת החיים, בעיקר במקרים בהם מקור החלבונים היה מן החי.

בסך הכל, הממצאים מספקים " ראיות משכנעות לכך שתזונה עתירת חלבון – בעיקר אם החלבונים מקורם בבעלי החיים – היא גרועה לבריאותך כמו עישון", אמר במסיבת עיתונאים מחבר המחקר שנערך בבני אדם. מאידך, חשוב להדגיש, כי על אנשים בגילאי 65 ומעלה להימנע מצריכה נמוכה של חלבון – בשלבים אלו של החיים החלבון חשוב לשמירה על משקל גוף ובריאות מיטבית.